Yamaha aerox veel toeren

NoLegendary

New Member
Hoi,
Ik heb een yamaha aerox 2 takt uit 2008. Rijdt opzich goed maar maakt veel toeren bij wegrijden ook kan ik hem “tegenhouden”. Rijdt daarna wel vlot weg
Setup:
Standaard cilinder
Varioring eruit
Sito uitlaat, zonder prop
5 gram rollen
Koppeling ook nog standaard

Mijn vraag is nu; hoe kan ik hem met wat minder toeren en krachtiger laten optrekken vanuit stilstand?

Ps. Sito schrijft voor om de (bijgeleverde) gele trekveren te gebruiken maar naar mijn inzien zijn de gele strakker dan de standaard? En zal dus dan nog meer toeren gaan maken voordat hij van zijn plek komt.
 
Advertisement - register to remove this

Als je vanuit still stand harder weg will trekken om wielies bv te doen zou je met je druk veer moeten spelen zodat de koppeling later pak
 
Als je vanuit still stand harder weg will trekken om wielies bv te doen zou je met je druk veer moeten spelen zodat de koppeling later pak

Ooh, en waarom dan?
Hoe strakker, stugger en of sterker de drukveer heeft niets te maken met het aangrijpmoment van de segmenten van de koppeling.
Wel de trekveren, drukveer zorgt alleen voor een continu zelfde snaarspanning.
Het vermogen van de cilinder i.c.m. de uitlaat is van toepassing v.w.b. de drukveer.

@ de Ts, probeer is 6.0 of 6.2 gram rollen. Met witte trekveren van Malossi voor Minarelli standaard koppeling.
Standaard drukveer is ook zwaar genoeg voor de Sito, wil je deze toch vervangen is het ook een witte drukveer van Malossi die zwaar genoeg is.
 
Ik ken dat. In mijn geval waren het de zuiger veren. Die waren " versleten" waardoor de compressie erg laag was. Te laag.
Ga ik controleren thanks
Post automatically merged:

Ooh, en waarom dan?
Hoe strakker, stugger en of sterker de drukveer heeft niets te maken met het aangrijpmoment van de segmenten van de koppeling.
Wel de trekveren, drukveer zorgt alleen voor een continu zelfde snaarspanning.
Het vermogen van de cilinder i.c.m. de uitlaat is van toepassing v.w.b. de drukveer.

@ de Ts, probeer is 6.0 of 6.2 gram rollen. Met witte trekveren van Malossi voor Minarelli standaard koppeling.
Standaard drukveer is ook zwaar genoeg voor de Sito, wil je deze toch vervangen is het ook een witte drukveer van Malossi die zwaar genoeg is.
Bedankt voor je antwoord. Ik heb nog 6 gram rollen liggen die ik kan proberen. Ik heb nog gele en grijze trekveertjes liggen. De witte niet... die ga ik binnenkort halen. Zijn de witte trekveertjes slapper dan de standaard veren?
 
Ik ken dat. In mijn geval waren het de zuiger veren. Die waren " versleten" waardoor de compressie erg laag was. Te laag.

En hierdoor was het toerental te hoog en kon je de scoot ook tegenhouden?
Bij een koude motor merk je hier weinig van, tenzij het wel heel erg versleten is.
Je merkt dit pas bij een warme motor omdat het geheel niet meer goed afsluit.

@ de TS, standaard trekveren zijn gewoon goed, de witte varianten van Malossi of Polini zijn maar een fractie sterker wat dat betreft!
Het is immers maar een Sito plus en geen race uitlaat...
 
En hierdoor was het toerental te hoog en kon je de scoot ook tegenhouden?

Jazeker! Eenmaal de veren vervangen kon ik hem niet meer tegen houden. (2 takt aerox)

Had ook de compressie voor een daarna gemeten. Eerst was die 6 bar ( op zich kan dat nog) maar naderhand kwam ik uit op +/_ 10 bar. Met alleen het vervangen van de zuiger veren.

Toen kon ik hem niet meer vanuit stilstand niet meer "tegenhouden"
 
Het kunnen tegenhouden van de scooter lijkt meer op een slippende koppeling hetzij door verglaasde schoentjes, hetzij door versleten schoentjes of veel te sterke trekveren.
 
Back
Top