Yamaha aerox start slecht koud

Instnt

Active Member
goedenavond,

Recent heb ik een Yamaha aerox 2015 2t aangeschaft, setup = alles std. nu valt het mij erg op dat ik bij een koude motor ongeveer 5 á 10 keer moet kicken voordat de scooter überhaupt loopt, waarna deze vaak uitvalt. Bij het geven van gas valt hij direct uit. Ik moet echt de scooter een aantal keer opnieuw aankicken, voordat deze warm is en eindelijk goed loopt. Wat zou dit probleem kunnen zijn? Zelf dacht ik dat mijn electrische choke slecht werkend zou kunnen zijn, maar een vriend van mij zei dat er ook nog een massaprobleem zou kunnen zijn? Excuses voor de slechte opmaak, ik maak deze post vanaf mijn mobiel :)

M.v.g
 
Advertisement - register to remove this

Smoort hij of stottert hij als hij uitvalt?
Als hij smoort dan krijgt ie te weinig benzine.
Mijn beta ark met min hor had het zelfde probleem doordat er valse lucht werd getrokken bij de keerringen bij Vario/waterpomp. Wanneer het blok warm was zette de boel uit en was alles prima. Maar een nachtje stilstaan vond ie dus niet zo leuk als ik in de ochtend daarna wilde starten dan moest ik soms wel 10-15 trappen op het einde. Hopelijk is dat bij jou niet het geval. Volgensmij kan dit slecht starten ook veroorzaakt worden door versleten zuiger veren.
 
Smoort hij of stottert hij als hij uitvalt?
Als hij smoort dan krijgt ie te weinig benzine.
Mijn beta ark met min hor had het zelfde probleem doordat er valse lucht werd getrokken bij de keerringen bij Vario/waterpomp. Wanneer het blok warm was zette de boel uit en was alles prima. Maar een nachtje stilstaan vond ie dus niet zo leuk als ik in de ochtend daarna wilde starten dan moest ik soms wel 10-15 trappen op het einde. Hopelijk is dat bij jou niet het geval. Volgensmij kan dit slecht starten ook veroorzaakt worden door versleten zuiger veren.

Er staat pas 12k op de teller, dus zou dan ook nog versleten zuigerveren een optie zijn? Zo snel al? Ik kijk van de week eerst wel even naar de choke, sinds die minder duur zijn

M.v.g
 
Ligt er net aan hoe je er mee omgaat. Gemiddeld vgsmij 10-20 duizend km maar kan ook al na 5k km.
Omdat die minder duur zijn klopt niet echt. Een zuiger of zuiger veren kosten niet zo heel veel. Paar tientjes voor de zuiger en nog geen tientje als je alleen veren pakt.

Haal de boel geven even eraf en bekijk even hoe de staat is. Wellicht kan je dan ook meteen je zuiger vervangen aangezien deze al 12k erin zit. Kan geen kwaad, zal ze misschien zelfs waarderen even opgefrist worden.

Je kan uiteraard eerst naar de choke kijken maar als die gewoon goed werkt dan moet je toch even je cilinder eraf halen.

Wat je ook al kan controleren is of hij ergens valse lucht trekt bij bijvoorbeeld de keerringen/lagers. Deze zetten uit door de warmte en dat zou een verklaring kunnen zijn voor een slechte koude start want doordat ze uitzetten is de mogelijke valse lucht bij een warme motor niet meer toepassing omdat door het uitzetten er geen lucht meer langs kan. Ik denk echter niet aan de choke, vooral met het najaars weer zou een choke amper nodig zijn. Als je dit nu in de winter had dan had ik ook op de choke gegokt maar in dit geval dus niet.

Als je niet weet hoe dat moet en je woont in Zuid Limburg ( mag ook als je niet in zl woont maar zal dan best een stukje rijden zijn) mag je ook even langs mij komen dan doen we het samen. Is misschien zelfs leerzaam voor je.
 
Last edited:
zuid Limburg is net iets te ver voor mij, en ik heb weinig zin om aan m'n zuiger te prutsen aangezien de scooter nog redelijk nieuw is. volgens mij kan je een Elektrische choke controleren door een spanningsbron aan te sluiten?? als deze het doet breng ik hem wel gewoon weg :)

m.v.g
 
zuid Limburg is net iets te ver voor mij, en ik heb weinig zin om aan m'n zuiger te prutsen aangezien de scooter nog redelijk nieuw is. volgens mij kan je een Elektrische choke controleren door een spanningsbron aan te sluiten?? als deze het doet breng ik hem wel gewoon weg :)

m.v.g

Ik snap dat je daar weinig zin in hebt, maar breng hem liever even weg dan. Sommige zuigerveren halen de 12k niet eens. Als je zuigerveren breken ben je nog verder van huis (warmloper/vastloper met alle gevolgen van dien). Als de choke in orde blijkt te zijn, dan moet het toch even gebeuren want het kan een indicatie zijn van slijtage. Het stelt trouwens echt niks voor hoor, vooral bij minarelli. Je komt er perfect bij vanaf de onderkant. Maar goed, controleer eerst eens de choke. Als die in orde is moet je echt naar valse lucht of de zuigerveren gaan kijken.

Ik weet niet of ik het goed heb maar je kan geloof ik gewoon de choke eraf halen en op stroom aansluiten. Gewoon zoiets waar ze ook lampen mee testen. Als hij stroom krijgt dan moet dat pinnetje naar buiten komen als ik het goed heb, doet hij dat niet dan is hij stuk. Er is vast wel iemand hier die dit even kan uitleggen.
 
Ik snap dat je daar weinig zin in hebt, maar breng hem liever even weg dan. Sommige zuigerveren halen de 12k niet eens. Als je zuigerveren breken ben je nog verder van huis (warmloper/vastloper met alle gevolgen van dien). Als de choke in orde blijkt te zijn, dan moet het toch even gebeuren want het kan een indicatie zijn van slijtage. Het stelt trouwens echt niks voor hoor, vooral bij minarelli. Je komt er perfect bij vanaf de onderkant. Maar goed, controleer eerst eens de choke. Als die in orde is moet je echt naar valse lucht of de zuigerveren gaan kijken.

Ik weet niet of ik het goed heb maar je kan geloof ik gewoon de choke eraf halen en op stroom aansluiten. Gewoon zoiets waar ze ook lampen mee testen. Als hij stroom krijgt dan moet dat pinnetje naar buiten komen als ik het goed heb, doet hij dat niet dan is hij stuk. Er is vast wel iemand hier die dit even kan uitleggen.
wegbrengen was ook exact mijn plan, mits de choke het niet doet (dan vervang ik deze gewoon). Ik heb laatst een video gezien van scootertuub dat hij liet zien hoe je je choke nakeek, zal ik van de week eens proberen. Je hoort nog wel van me

m.v.g
Post automatically merged:


ik heb trouwens nog een video hiervan gemaakt hoe die loopt als ie koud is, misschien kun je hier nog iets mee ofzo.

m.v.g
 
update: aerox staat nu bij brommerboer aangezien ik nog garantie had. Hij zei dat ie n grotere sproeier erin zou doen, toen heb ik maar uitgelegd dat ik denk dat dat niet het probleem is. jullie horen nog van me

m.v.g
 
nou, nieuwe update hoor! Vandaag de Rox terug gekregen, hij heeft wat met de afstelling gedaan ofzo. Start nu wel goed, dus dat is dat. Heb wel even mijn bougie nagekeken, die is wel wit aan een kant. Kan dit problemen veroorzaken ofzo? Hij is nog std.

M.v.g
 
Back
Top