Yamaha Aerox start niet elektrisch

djmoa

Well-Known Member
Wie kan mij helpen? Ik heb een oude aerox. Rijdt prima, alleen 1 probleem. De startmotor klonk niet zo lekker meer. Na een aantal keer proberen te starten deed hij niets meer en klikt de relais ook niet meer. Kickstarten geen probleem. 1 keer kicken en lopen.
De startmotor en de relais vervangen voor nieuwe maar helaas als ik wil starten gebeurd er niets. Ook de relais klikt niet.
Als ik de startmotor rechtstreeks op de accu zet start hij meteen. Alle zekeringen zijn heel en remschakelaars en lampjes ook. Wie heeft een idee wat dit kan zijn?
 
Advertisement - register to remove this

dan vermoed ik, dat je een kabelbreuk hebt ergens tussen de startschakelaar aan het stuur en het startrelais. ik zou dan de kabelboom checken, of je ergens een breuk kunt zien, en anders is doormeten dan de enige optie.
 
Je startmotor is gewoon versleten.. Als dat ding niet meer lekker klonk dan zijn de koolborstels gewoon op en geleid hij geen stroom meer van de aansluitingen op de startmotor naa de magneten / spoelen die in de startmotor zitten... Je zegt een oude aerox, dan heb je die startmotor ook al waarschijnlijk een hele tijd eronder zitten... Gewoon even een nieuwe monteren, reviceren van die dingen is tegenwoordig de moeite niet meer waard, aangezien ze vaak aan de buitenkant ook onder de oxidatie en roest kunnen gaan zitten en zijn de schroefjes van de behuizing vaak ook al verrot.


Overigens kan ook de startkoppeling in puin liggen..
 
Je startmotor is gewoon versleten.. Als dat ding niet meer lekker klonk dan zijn de koolborstels gewoon op en geleid hij geen stroom meer van de aansluitingen op de startmotor naa de magneten / spoelen die in de startmotor zitten... Je zegt een oude aerox, dan heb je die startmotor ook al waarschijnlijk een hele tijd eronder zitten... Gewoon even een nieuwe monteren, reviceren van die dingen is tegenwoordig de moeite niet meer waard, aangezien ze vaak aan de buitenkant ook onder de oxidatie en roest kunnen gaan zitten en zijn de schroefjes van de behuizing vaak ook al verrot.


Overigens kan ook de startkoppeling in puin liggen..

In mijn bericht had ik vermeld dat ik de startmotor al had vervangen voor een nieuwe, de startkoppeling is trouwens ook recent vernieuwd en nog heel!
 
Als ik de startmotor rechtstreeks op de accu zet start hij meteen.

Gebruik je dan wel het start knopje op het stuur?? Of verbind je de draden dan direct door op de start motor..

Brand je achterlicht wel als je om en om een van je remhendels bedient?
 
Wat GileraStalker schrijft is de nagel op de kop.
Als het relais niet klik, scheelt er iets met het stuurstroomcirquit van je elektrische start.

Ik ga ervan uit dat je remlicht wel werkt!

Wat je zou kunnen proberen of het daadwerkelijk je stuurcirquit is, is het volgende:

Je startrelais heeft twee dunne draden en twee dikke draden.
Verbind de twee dikke draden eens door, je startmotor moet gaan draaien ook al staat de scooter niet op contact.
Draait hij niet, ligt de oorzaak niet, zoals gedacht, in het stuurcirquit maar controleer dan de bedrading van je accu naar je startrelais en van je startrelais naar je startmotor en controleer of je startmotor een goeie massa maakt.

Verder koppel de twee dunne draden af van het startrelais en sluit de twee vrijgekomen aansluitpunten van je relais aan op de accu middels twee losse draden.(ene aansluiting op de pluspool de andere aansluiting op de minpool)
Op het moment dat je de laatste draad van de twee hebt aangesloten hoor je het relais klikken en de startmotor moet gaan draaien.

Draait de startmotor nu niet, is je startrelais defect.
Draait de startmotor nu wel, heb je aangetoont dat het probleem in het stuurcirquit ligt.
 
Last edited:
Back
Top