Yamaha Aerox R 4 takt opvoeren

MitoA

New Member
Ik heb laatst via marktplaats een Yamaha Aerox R 4 takt gekocht. Er is nog helemaal niets aan gedaan, werd onderhouden door een dealer, en alles is nog in orde. Er staan nu ongv 27k kilometers op de teller. Het bouwjaar weet ik niet precies, maar ik schat ~2015. Indien nodig kan ik het even navragen. De scooter rijdt nu ongeveer 57 km/u op de teller, dat vind ik niet snel genoeg en ik wil er dus een paar dingen aan veranderen:

1. 80cc cilinder (weet alleen niet welke)
2. Een Polini Hi Speed vario
3. ECU Ontgrenzen (dit kan blijkbaar door een wit draadje door te knippen, staat in de handleiding van de lambdasonde die bij de polini vario hoort, iemand hier ervaring mee?)

Daarnaast wil ik er ook een begrenzer met afstandsbediening op doen zodat ik nog kans maak als ik op de rollerbank beland ;)

Alvast dank voor jullie hulp
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik heb een Yamaha aerox ui 2018 euro 4

ik heb een andere vario(geen polini) en de lambda sensor heb ook de ecu ontgrensd.
Hij gaat nu ongeveer 63 gps en 69 teller.

ik zat ook al te kijken voor een 80cc kit, die kon ik alleen nog niet vinden heb wel 70cc van Paolini en malossi gevonden.

mals je zo’n 80cc kit heb gevonden of getest zou ik het graag willen horen ben benieuwd!
 
Ik heb een Yamaha aerox ui 2018 euro 4

ik heb een andere vario(geen polini) en de lambda sensor heb ook de ecu ontgrensd.
Hij gaat nu ongeveer 63 gps en 69 teller.

ik zat ook al te kijken voor een 80cc kit, die kon ik alleen nog niet vinden heb wel 70cc van Paolini en malossi gevonden.

mals je zo’n 80cc kit heb gevonden of getest zou ik het graag willen horen ben benieuwd!
heb je de ecu ontgrensd door dat draadje door te knippen? ik zal melden als ik de 80cc heb gemonteerd, zal waarschijnlijk pas in februari gebeuren.
 
Ja ik heb dat witte draadje doorgeknipt en ook dat groene draadje die is voor het motor lampje die gaat branden als je de toerental begrenzer hebt doorgeknipt(witte draadje)
 
Ja ik heb dat witte draadje doorgeknipt en ook dat groene draadje die is voor het motor lampje die gaat branden als je de toerental begrenzer hebt doorgeknipt(witte draadje)
Ik heb net ook een Aerox 4 gekocht van 2020 en deze wil ik ook sneller laten lopen als de standaard 50, mag ik vragen welke vario je hebt gebruikt en is dit al niet voldoende voor een aantal km/h? moet je hem echt ontgrenzen?
 
Ik heb net ook een Aerox 4 gekocht van 2020 en deze wil ik ook sneller laten lopen als de standaard 50, mag ik vragen welke vario je hebt gebruikt en is dit al niet voldoende voor een aantal km/h? moet je hem echt ontgrenzen?
Beste chrissie ik heb zelf gewoon een andere vario er in gedaan weet niet eens meer welk merk sorry. Maar rollen en het plaatje achter de vario is nog origineel. Met alleen dat ging hij 53 op de teller en voelde je hem tegen drukken als je op de top kwam. Dat komt door de toeren begrenzer in de ecu. Dus als je harder wilt moet die er ook uit. Ik heb er zelf nog een polonium lambda sensor in gedaan daardoor heeft hij net iets meer kracht dus tegen wind ga je net wat snellen maar de top blijft dan hetzelfde
 
Er is een los ontgrenst cdi te koop voor de Yamaha , terminste voor de neos volgens een filmpje van volgas met Joey . Maar Aerox of neos , cdi zal wel het zelfde zijn denkik ?
 
Voor meer info, zie: https://scooterforum.net/threads/yamaha-neos-euro-4.209635/

80cc bestaat niet voor zover ik weet.
Er is inderdaad een complete kit te koop van Polini, echter is dit maar een 66,3cc cilinder en kost een godsvermogen!
Qua topsnelheid zit je dan aan ongeveer 68/69 echte km/u.
I.c.m. de Polini vario zal het optrekken fors toenemen maar qua top zal het niet zo veel verschillen als bovengenoemde.

Je bent dan wel ruim 470,00 euro armer! (snelle vario zit niet standaard meegeleverd met deze set/kit/pakket)
Als je dat er voor over hebt moet je het natuurlijk doen.
 
Last edited:
Ik heb een Yamaha aerox ui 2018 euro 4

ik heb een andere vario(geen polini) en de lambda sensor heb ook de ecu ontgrensd.
Hij gaat nu ongeveer 63 gps en 69 teller.

ik zat ook al te kijken voor een 80cc kit, die kon ik alleen nog niet vinden heb wel 70cc van Paolini en malossi gevonden.

mals je zo’n 80cc kit heb gevonden of getest zou ik het graag willen horen ben benieuwd!

Ik denk niet dat die 80cc er ook ooit zou komen, aangezien normaal de boring van zo`n cilinder voor dat blok al erg beperkt is.

70cc zal wel de max zijn wat eruit te halen is.
 
Ja ik heb dat witte draadje doorgeknipt en ook dat groene draadje die is voor het motor lampje die gaat branden als je de toerental begrenzer hebt doorgeknipt(witte draadje)

Ook de groene. Maar als er nu ook wat anders aan de hand is gaat er dus geen lampje meer branden?

Is de toerenbegrenzer niet om te leiden dat je wel een waarschuwing krijg als er wat anders kapot is?
 
Ook de groene. Maar als er nu ook wat anders aan de hand is gaat er dus geen lampje meer branden?

Is de toerenbegrenzer niet om te leiden dat je wel een waarschuwing krijg als er wat anders kapot is?
Wellicht een late reactie, maar ik heb de witte draad naar de ECU doorgeknipt, en hier een schakelaartje tussen gemaakt welke ongeveer aan de onderkant/achterkant van m'n buddybak zit. Die kan ik zelfs tijdens het rijden bedienen. Hierdoor kan je dus de witte draad weer verbinding laten maken met de ECU en dan verdwijnt je motormanagementlampje na een meter of 5 te rijden.

Valt het lampje netjes uit na 5 meter, weet je dat er verder niets aan de hand is waardoor het motormanagementlampje aan zou moeten gaan.

Blijft het lampje branden terwijl de schakelaar op "ON" staat, en de witte draad dus verbonden is (begrensde/originele staat), dan weet je dat er meer aan de hand is.

De groene draad moet je dan NIET doorknippen natuurlijk.
 
Misschien wel een leuke aanvulling voor sommige, als je het witte draad door knipt en je plaatst een 4mm vario ring tussen je multivar loopt hij precies 54 op een navigatie
 
Beste chrissie ik heb zelf gewoon een andere vario er in gedaan weet niet eens meer welk merk sorry. Maar rollen en het plaatje achter de vario is nog origineel. Met alleen dat ging hij 53 op de teller en voelde je hem tegen drukken als je op de top kwam. Dat komt door de toeren begrenzer in de ecu. Dus als je harder wilt moet die er ook uit. Ik heb er zelf nog een polonium lambda sensor in gedaan daardoor heeft hij net iets meer kracht dus tegen wind ga je net wat snellen maar de top blijft dan hetzelfde
Hallo Jens2000, weet je waar ik die toerenbegrenzer in de ecu kan vinden (het witte draadje). Ben zelf echt nieuw in deze wereld vandaar mij. Vraag. Hopelijk kun je mijn vraag beantwoorden.
mvg Kaya
Post automatically merged:

Wellicht een late reactie, maar ik heb de witte draad naar de ECU doorgeknipt, en hier een schakelaartje tussen gemaakt welke ongeveer aan de onderkant/achterkant van m'n buddybak zit. Die kan ik zelfs tijdens het rijden bedienen. Hierdoor kan je dus de witte draad weer verbinding laten maken met de ECU en dan verdwijnt je motormanagementlampje na een meter of 5 te rijden.

Valt het lampje netjes uit na 5 meter, weet je dat er verder niets aan de hand is waardoor het motormanagementlampje aan zou moeten gaan.

Blijft het lampje branden terwijl de schakelaar op "ON" staat, en de witte draad dus verbonden is (begrensde/originele staat), dan weet je dat er meer aan de hand is.

De groene draad moet je dan NIET doorknippen natuurlijk.
Ik heb mijn Aerox ook gekocht met een schakelaartje aan de onderkant van de buddy, als die op on staat haalt hij alsnog Max 53 a 54km/u. Hoeveel rijdt die van jou?
 
Last edited:
Hallo Jens2000, weet je waar ik die toerenbegrenzer in de ecu kan vinden (het witte draadje). Ben zelf echt nieuw in deze wereld vandaar mij. Vraag. Hopelijk kun je mijn vraag beantwoorden.
mvg Kaya
Post automatically merged:


Ik heb mijn Aerox ook gekocht met een schakelaartje aan de onderkant van de buddy, als die op on staat haalt hij alsnog Max 53 a 54km/u. Hoeveel rijdt die van jou?
ik heb exact het zelfde, alleen die van mij loopt dan 66 op de teller. zou m alleen graag harder willen laten lopen, iemand enig idee hoe?
 
Back
Top