Yamaha aerox probleem

Rapido-racer

~>Tim Area 51
Hallo allemaal,

Ik post dit voor een maatje van me.
Hij heeft alles in een mail uitgetypt en dat zal ik plaatsen hier.

Hoop dat jullie het willen door lezen en misschien dat jullie ons kunnen helpen!

Aerox 2005


- Watergekoeld

- Smering: oliepomp vanaf de krukas naar carburateur(standaard)

-* 70 cc kit:

CILINDER MALOSSI SPORT MINARELLI HORIZONTAAL LC 70CC

-*Overbrenging is aangepast, maar weet alleen niet exact welke set eronder zit. ( in ieder geval Malossi )

( Variateur Malossi Sport 6 X 7,1 GR ?? )

Ook aangepaste rolletjes zijn geplaatst, volgens mij niet 7,1 GR

-*Nieuwe aangepaste bougie geplaatst.

-*Dell'orto 17,5 carburateur met aangepaste sproeiers.

-*Benzine kraan vanaf brandstof tank, rechtstreeks naar ingang carburateur.

-*Nieuw luchtfilter(standaard)


Excuus voor het incomplete beeld van de set-up.

Ik heb dit* laten plaatsen bij een scooter ‘tuning’ bedrijfje, waarin ik in het begin vertrouwen had. Helaas heb ik mijn vertrouwen verloren, omdat dit ‘bedrijf’ er veel te weinig aandacht aan gaf en de scooter in de hoek zette, en moet ik een probleem zelf oplossen.


Vandaar deze post op het forum, en ik hoop dat ik van jullie reacties kan verwachten waar ik mee aan de slag kan gaan!


Hieronder verklaar ik mijn probleem:


’s Ochtends wanneer ik de scooter start, hoef ik maar 1 keer te kicken en hij loopt direct netjes stationair.

Als de scooter warm is kan ik hem zelfs met de startmotor aankrijgen binnen enkele seconden.


De scooter loopt heerlijk zuiver, maar staat iets te rijk afgesteld qua olie.

Vooral bij starten is dat duidelijk te zien aan de rook die uit de uitlaat komt. Wanneer hij warm is, is die rook niet zichtbaar meer aanwezig.


Hier bevindt zich dus geen enkel probleem.


Wanneer ik weg rijdt, laat ik hem rustig aan warm worden en geef ik af en toe een dotje gas.


Prima, hij loopt nog steeds mooi.

Wanneer ik meer ga vragen van het motortje, gaan er zich verschillende situaties voordoen:


Half gas rijden en plots direct vol gas gaan vragen, uit zich in een klein dood moment ( zeg 2 tiende van een seconde ) waarop hij even niets doet. Dus hij valt dan eventjes terug en geeft daarna vol gas.


Wanneer ik vol gas houdt en hij oploopt naar hoge toeren (om en nabij de 70/75 km/u ) valt hij

helemaal dood, en rem je als het ware eigenlijk af op je motor.

Wanneer je meteen je gas loslaat als je merkt dat dit gebeurt, komt de verbranding redelijk gauw weer op gang.


Als je gas blijft houden wanneer hij die terugval krijgt, rem je zelfs nog meer af.


Ook is een bijkomstigheid als je gas blijft houden, dat hij begint te sputteren na ongeveer 5/6 seconden. Dit is volgens mij onverbrande benzine die in de uitlaat terecht komt.


Dit probleem speelt meer op wanneer je constant wat harder blijft rijden, en telkens tegen dat ommekeer punt blijft aanhikken.


* Ik heb me door verschillende mensen laten adviseren, en laten informeren.

Ik hoor veel verschillende conclusies, en het blijft ook steeds gissen naar het juiste.


Mijn eigen verwachting is dat het ergens in de ontsteking niet goed gaat.

Het is net alsof er iets is, wat het toerental niet kan bijhouden.( condensor?? )

Óf dat de ontsteking niet op de goede tijd staat.( hiervoor heb ik een vervroegins-spie besteld die ik deze week ga monteren op de krukas ipv de bestaande spie )


Deze week ga ik ook de oliepomp & olievat demonteren, en gewoon op mengsmering rijden.

Ik haal de plastic aandrijving die op de krukas zit, en het complete oliepompje uit het huis vandaan. Daarna het olievat.


! Een bijkomstige vraag hierbij: moet ik de aanvoer op de carburateur gewoon afdoppen met een rubbertje? Of komt bij dit plan nog meer kijken??


! En uiteraard de vraag: Hoe los ik mijn probleem op?


Er zullen nog dingen zijn die ik niet opgenoemd heb, maar die post ik later wel bij.


Ik hoop dat ik met jullie tips wat meer duidelijkheid krijg, en mijn plan van aanpak kan verbeteren.


Gr


Sebastiaan Raven
 
Advertisement - register to remove this

Hallo Sebastiaan,

Dat die rookt als de motor koud is en als die warm is niet meer rookt, dat heeft bijna elke scooter wel, maak je daar geen zorgen over.

Als algemeen probleem denk ik dat het aan een te kleine sproeier ligt. Je zegt dat die terugvalt als je van half gas naar volgas gaat en dat die na een tijdje terugvalt als je naar hogere toeren gaat, dus je hebt meer brandstof nodig op die hogere toeren, maar dat kan die niet geven door de te kleine sproeier.

Ga nog niet aan je ontsteking beginnen, dat kost waarschijnlijk meer geld dan nodig is. Probeer eerst even een sproeier 10 maten groter dan wat je nu hebt en test je bougiekleur.

De aanvoer van de olie gewoon afdoppen met een rubbertje inderdaad.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Succes!

Edit: De ontsteking kan je altijd nog controleren op de vonk van de bougie. Dus test de vonk van je bougie en als die mooie blauwe vonkjes geeft, dan zal er vast niks mis mee zijn en anders meet je de bougiedop even door met een spanningsmeter.
 
Last edited:
Ik sluit me met aan met bovenstaand. Wss staat die te arm en veel te zwaar op zijn rollen, 7.1Gr in minarelli is zat zwaar.
Sproeier is wss wat te klein probeer idd eens 10 maten groter.

Andere spie is enkel weggegooid geld. Heeft geen meerwaarde! Ontsteking gewoon standaard laten!
Ook zou ik gewoon de olietoevoer laten zitten. Smeert genoeg op dergelijke setup!

Gr.
 
7,1 is nog zwaarder dan de standaard rollen!! die zijn 6.8 , en meestal moet je daar wel onder zitten , dus dat is niet goed..

en ik zou denken dat je cilinder wel al beschadigt is!
 
Back
Top