Yamaha aerox krukas centreren

Wander

Well-Known Member
Ik krijg het niet voor elkaar de krukas draait zo schroef dat ik met al mijn kracht hem een beetje kan laten draaien heb hem nu al weer uit elkaar maar wat zou het probleem kunnen zijn ?
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb dat een paar weken geleden ook gehad als je je dat herinnert.

Draai alle bouten aan de kleine carterzijde tot een kwartslag terug. Niet te los, denk aan je pakking. Verhit vervolgens beide carterhelften goed met een heteluchtpistool. Geef nu aan de variozijde van de krukas een tik met een rubberen hamer. Je zal gelijk voelen dat de boel wat soepeler begint te lopen. Doe dit tot het naar jouw gevoel voldoende is. Maak het ook niet te gek. Vervolgens de bouten weer een tikje aandraaien. Niet te strak, heeft totaal geen nut. Gewoon vast is vast. Je kunt via de inlaat wat 2-takt olie in de lagers laten druppelen.

Succes.
 
Rubbere hamer heeft helaas niet zoveel effect. Maar ben het wel eens met de bouten iets losser draaien en verhitten.

Je kan ook de moeren op de uiteinden van de krukas draaien en met een bank hamer met beleid een enkele tik geven. Dan zou de krukas een beetje moeten schikken en dat zou genoeg kunnen zijn om de krukas soepel draaiend te krijgen.

Alleen bij centreren is het ook belangrijk dat er tussen het carter en de krukas aan beiden kanten even veel ruimte zit.
Dus niet dat dit bij 1 kant 1.3 mm is en bij de andere kant 3mm.. Kwestie om er een voelermaatje er tussen te stoppen..

Als de krukas soepel draaien en in het midden zit, zit het goed. Met de keerringen erin zal het iets zwaarder lopen.
Advies is om de binnen ring waar de krukas door gaat wat in te vetten zodat de krukas minder weerstand heeft door de krukas.

Aan de buitenzijde van de buiten ring kan je ook een beetje vet doen, vermakkelijkt het monteren ervan.
 
Back
Top