Yamaha aerox Koso teller Db-03R aansluiten!

Jelle700

Member
Hallo allemaal,

Mijn aerox krijgt een opknap beurt en ik wil mijn nieuwe teller de koso db-03r aansluiten. Nu heb ik de oude kabel lopen die in de analoge orginele teller gaat maar heb ik geen flauw idee welke op welke draad moet. Het is een aerox uit 2008.

Heeft iemand van jullie een DUIDELIJK stroom schema of een uitleg ik kom er anders nooit uit!

Bedankt :)

03BD947E-11CA-4955-8701-9C7D82503689.jpeg
 
Advertisement - register to remove this

Het is geen gemakkelijke klus met flink wat uitzoek werk en heel wat werk die je niet zomaar in twee zinnen uitgelegd krijgt.

Ik denk dat je moet beginnen met een lijstje van draadkleuren zowel van de Coso als van de Aerox en deze dan langs elkaar leggen.

Dan weet je welke draad op welke draad moet.

De aansluit manual van de Coso vind je hier: http://www.koso.com.tw/uploads/files/b1c7797c06664bfa6d0444fad34391a5.pdf
Ik zal een begin maken met de draadkleuren van de Coso welke ik uit de manual gehaald heb.

De draadkleuren voor de Coso zijn dus:

Oranje = linker knipperlicht controle lampje.
Blauw = rechter knipperlicht controle lampje.
Geel = groot licht controle lampje.
Groen = brandstoftank niveau.
Grijs = olie niveau laag controle lampje
Wit = Neutraal stand versnellingsbak, dit heb jij niet op je scooter en kun je eventueel een ander functie aan geven
Paars = EOBD dit is een diagnose systeem in de auto/motor industrie, geen idee wat ze hiermee bedoelen. Maar ik denk dat dit een controle lampje is om aan te geven dat de eventuele ECU een foutmelding heeft, dit heeft de Aerox niet.
Rood = vaste accuspanning, waarschijnlijk voor het geheugen van de coso op spanning te houden.
Bruin = geschakelde plus, komende van je contactslot.
Zwart = massa = minpool van je accu.
Grijs = Temperatuur sensor.
Nog een witte voor de snelheid sensor.
Bruin/rood = toerenteller.

Welke accessoires heb je er allemaal bij?

Het is al laat, morgen gaan we verder met de draadkleuren van de Aerox.
 
De draadkleuren van de Aerox:

donker bruin = knipperlicht links controle lampje
donker groen = knipperlicht rechts controle lampje
geel = groot licht controle lampje.
groen = brandstoftank niveau.
grijs = olie niveau laag controle lampje
rood = vaste accuspanning, aftakken bij contactslot of direct van de accu.
bruin = geschakelde plus, komende van je contactslot.
zwart = massa = minpool van je accu.
rood/geel = Temperatuur sensor.
Sommige aeroxen hebben een mechanische snelheidsmeter dus geen draad voor de snelheidsmeter, hiervoor moet je een magneetsensor monteren die zij als optie aanbieden.
Ander aeroxen hebben een elektronische snelheidsmeter, met een elektronische opnemer, de keuren van de draden aan de elektronische opnemer zijn rood/geel, zwart/geel en blauw groen, misschien dat deze sensor kan werken met de Coso????
geel/rood = toerenteller.

Zo nu heb je beide lijsen met draadkleuren, het is nu een kwestie van de draden op elkaar aan te sluiten
 
Last edited:
Back
Top