Yamaha Aerox grijpt laat aan en valt uit bij stilstand

BerendJo

New Member
Hoi allemaal,
Ik heb vandaag mijn eerste brommer gekocht, heb er erg weinig verstand van maar probeer het te snappen.
Het gaat om een Yamaha Aerox uit 2009, met van wat ik begrepen heb een 70cc top performance cilinder, terugloopuitlaat etc.
Nu heb ik het probleem dat de brommer vrij laat pas wegrijdt bij veel gas geven, hij trekt daarna wel zeer hard weg. Ook heeft hij de neiging uit te vallen bij lage toeren, waarna hij soms pas na een paar minuten weer aan kan met kicken.
Ook heb ik na een tijdje rijden het probleem dat hij moeilijk op snelheid komt, en soms stottert. Dus lekker doortrekt, stopt, doortrekt..
Ik hoop dat dit voldoende informatie is en dat iemand mij een beetje de weg kan wijzen!
 
Advertisement - register to remove this

Zou eerst beginnen met de carburateur schoon te maken.
Vervang sowieso de bougie en het luchtfilter.
Misschien trekt ie valse lucht bij het spruitstuk en moet je de deze (beter) vast zetten.
Zie foto.

Spruitstuk.jpg

EDIT: Opnieuw/goed afstellen van de luchtschroef is een aanrader !
Zie deze:
is oud maar misschien helpt het je in de juiste richting...
 
Last edited:
Zou eerst beginnen met de carburateur schoon te maken.
Vervang sowieso de bougie en het luchtfilter.
Misschien trekt ie valse lucht bij het spruitstuk en moet je de deze (beter) vast zetten.
Zie foto.

View attachment 52340

EDIT: Opnieuw/goed afstellen van de luchtschroef is een aanrader !
Zie deze:
is oud maar misschien helpt het je in de juiste richting...

Bedankt voor je snelle reactie! Ik zal morgen eens de carburateur schoonmaken en het spuitstuk checken. Zal laten weten wat de uitkomst is, bedankt!
 
Eerste probleem is denk ik te sterke trekveren in de achterkoppeling.. Of de afstelling staat gewoon te strak.

Tweede is wellicht de carburateur afstelling, mischien te grote of een te kleine sproeier..

Stotteren vaak bij een te grote sproeier.

Uitvallen kan gebeuren als hij te arm loopt, en de cilinder misschien te heet daardoor word.
Of hij valt uit omdat de carb vuil is, misschien de luchtschroef niet goed staat afgesteld, misschien te laag stationaire afstelling.
Anders misschien de afdichtingen in de carb versleten. Of hij verzuipt ik de benzine omdat deze te rijk staat.
 
Ook een los kabeltje tegen gekomen. Dacht zelf dat dit misschien met de elektrische start te maken kon hebben, want deze werkt ook niet. Remverlichting doet het overigens ook niet.
Edit: is rood/geel
Edit2: remlicht is gefixt, was een ander probleem
 

Attachments

  • IMG-20191229-WA0036.jpeg
    IMG-20191229-WA0036.jpeg
    101.2 KB · Views: 24
  • IMG-20191229-WA0034.jpeg
    IMG-20191229-WA0034.jpeg
    77.4 KB · Views: 18
Last edited:
Na het loshalen van de kappen al iets geks tegen gekomen:
Luchtfilter compleet losgekoppeld van de caburateur..
Over valse lucht trekken gesproken....
Wat je nu MOET doen is het volgende:
Niet meer starten !!!
Zorg dat je een passend verbindingsstuk regelt.
Carburateur HEEL goed reinigen.
Blaas slangetjes goed door.
Heel veel succes en laat weten over hoe en wat...
 
Na het loshalen van de kappen al iets geks tegen gekomen:
Luchtfilter compleet losgekoppeld van de caburateur..

Vind je het vreemd als die met een tie-rap `vast` gezet is.. Normaal hoort daar een metalen spanbandje omheen te zitten.. Dat stukje plastic houd het nooit goed vast.. Zelfde kwaal die ik heb gehad met een 2t piaggio zip die uit de fabriek kwam rollen..

Dat losse kabeltje is misschien van de tempsensor die in de standaard cilinderkop zit..

Voor het luchtfilter..


Hoort vast te zitten met nummer 10. Aprilia, Benelli, Italjet, Beta.. ect hebben allemaal diezelfde clip.
 
Het geel/rode kabeltje kan ook van je elektrische choke zijn.

Maar kan inderdaad, zoals eurokit opmerkte de koelwatertemperatuurschakelaar zijn, deze doet het oververhitlampje in je cockpit oplichten als de temperatuur te hoog wordt.
 
Back
Top