Yamaha Aerox: dip tussen 30-55

Len_la

New Member
Hallo iedereen,

Ik rijd rond met een Yamaha Aerox 2t model 2015. Vroeger trok hij in één lijn op van 0 tot 80, totdat mijn voetjes in mijn koppeling op waren... Ik heb dan 3 maandjes rondgereden met de koppeling van een vriend zijn aerox. Sinds dien is het dus zo dat mijn brommer een dipje heeft tussen de 30 en 55km/u. Ik heb toen altijd de schuld gegeven aan die koppeling, dus heb ik een nieuwe koppeling (stage6 racing mk2, 107mm) gestoken. Na veel testen met de duw- en trekveren bleef het dipje... Mijn rolletjes zijn nog standaard, kan dit het zijn? Zoja, hoeveel gram zou ik dan best steken?

Daarom vraag ik jullie hulp nu. Heeft iemand een idee wat ik kan proberen om hem terug in één rechte lijn te laten optrekken?

De scooter is volledig standaard, behalve de koppeling en de duw- en trekveren, en ik heb er een sito uitlaatje opgezet. En de vario ring eruit natuurlijk...

Ik persoonlijk heb nog nooit de carbu gekuist of eens in de cilinder gekeken (hij heeft nu 12000km). Daarvoor breng ik hem op onderhoud, maar volgens mij doet onze lokale luie scooterzaak dit ook helemaal niet. Alleen maar remmen en de v-snaar vervangen terwijl dit helemaal niet nodig is...

Ik bedank jullie alvast voor jullie hulp!
Len
 
Advertisement - register to remove this

Ja, is nog altijd hetzelfde. Dus dat zou een dip kunnen veroorzaken? Tussen 0-30 en 55-80 gaat hij wel mooi hoog in de toeren en schiet hij vooruit als een malle... Alhoewel ik wel wat begin te merken dat hij stilaan wat trager van 55 naar 80 optrekt.
 
Snap alleen niet waarom je een sport koppeling monteerd op een gehele standaard setup??

Gewoon een originele koppeling terug plaatsen en probleem opgelost..

Als je denkt sneller op te trekken met die sport koppeling, dan heb ik het idee dat je niet weet hoe zo`n koppeling voor dient.

..rij je nog steeds met dezelfde Zuiger / Cilinder ?
Zuiger (veren) / Cilinder slijt(en) ook , misschien is dat de oorzaak.

Bij een standaard setup gaat dit normaal gesproken niet zo hard..

Bepalend is ook de kilometer stand.. Het is uiteraard geen luxe om rond de 25.000 km toch even nieuwe zuigerveren te monteren..
 
Last edited:
Wat is je Km stand ?? een gietijzer Cilinder die slijt bijna niet , wel je zuiger en de Veren.
...Wat vaak een Dip veroorzaakt .. is vlakke kanten aan de Rollen, of een achterband die niet op spanning is .
 
12000km. Ik ga zeker eens mijn rollen vervangen want ik kan ze al horen ratelen dus het is hoog tijd daarvoor. Kan je me misschien aanraden in welke range van gewichten ik moet kopen?
 
..rij je nog steeds met dezelfde Zuiger / Cilinder ?
Zuiger (veren) / Cilinder slijt(en) ook , misschien is dat de oorzaak.
12000km. Ik ga zeker eens mijn rollen vervangen want ik kan ze al horen ratelen dus het is hoog tijd daarvoor. Kan je me misschien aanraden in welke range van gewichten ik moet kopen?

Standaard aerox is 5,5 grams

de maat is 15x12 als deze ongewijzigd is gebleven bij de nieuwere modellen 2t aerox.

Bij 12.000km hoor je ook de aanrijfriem te vervangen (je zit precies rond een service interval tijd)

Ook het luchtfiltermatje vervangen.

Je doet er ook goed aan om de olie in de vertanding te vervangen.. Daar moet 120ml in..

Dus even de motor warm rijden.. Dan bakje onder de aftap bout..

Bout eruit en ook de vulbout verwijderen (er komt dan lucht bij een daardoor lompt de olie sneller eruit)

Dan de aftapbout terug (soms zit hier een pakking tussen voor de afdichting (of een koperen ringetje) Die hoor je te vervangen..

En dan via de boven bout de juiste vertandings olie erin vaak 80w90 dacht ik, maar dat moet je even in je onderhoudsboekje opzoeken).
 
Last edited:
Back
Top