Yamaha Aerox 50cc Setup vraagje

Aerox0162

Well-Known Member
Hallo,

ik heb nu een Yamaha Aerox uit 2008, maar ik zou graag wat aan me "setup" willen veranderen.

Ik heb nu:
-Sito Plus Uitlaat
-std vario
-std koppeling
-6gr rollen(weet het niet precies :/)
-std 50 cc cillinder.
- Sproeier en carb dingen weet ik niet eerlijk gezegt.

Hij gaat op de teller 75 en trekt in een keer door.

Ik zat er over te denken om een paar dingen te veranderen, maar ik vroeg me dus af of dat wel nut had.

Iemand zei dat een Malossi Multivar, en een Malossi Fly Clutch / Koppeling wel iets kon schelen.

Klopt dit of heeft dit totaal geen nut.

En ik mag trouwens geen terugloopuitlaat halen..
Zou er dan wel wat anders zijn dat ik nog kan "tunen".

Bij voorbaat dank
 
Advertisement - register to remove this

Een sportvario helpt best wel wat op een minarelli scooter.. (verwacht niet dat je ineens keihard rijd, het helpt meer tot aan een constant toerental te komen waardoor de motor rustiger zal gaan lopen in plaats dat hij continu naar lagere en ineens veel hogere toerentallen wilt met op en door trekken. (je merkt dat hij rustiger loopt en de aandrijving een stuk beter presteerd)
De standaard vario stelt niet veel voor. Alleen wilt dat ding echt nut hebben, dan moet je wel uiteraard goed kunnen afstellen.
Anders kan je net zo goed de standaard vario laten zitten..

Een andere koppeling heeft totaal geen ene nut.. Waarom niet? Race koppelingen zijn niks anders dan standaard koppelingen alleen deze zijn zeg maar lichter en dat heb je alleen pas echt nodig als je een middeltoerig setup gebruikt..
Op jou setup gaat dit geen enkele effect hebben.. Ook de extra afstellings mogelijkheden heb je ook niet nodig.. Alleen pas echt in extreme gevallen..

Met je huidige setup is een standaard koppeling prima.. En meestal zal je bij een andere uitlaat toch alleen de juiste trekveertjes hoeven te gebruiken (valt verder weinig aan af te stellen)
Een malossi Fly clutch stelt niks voor dan een standaard koppeling.. .


Je kan beter een ander koppelingshuis kopen dan een race koppeling... En deze zijn nog goedkoper ook..
Waarom? Omdat een standaard koppelingshuis kwa kwaliteit weinig voorstelt en dit toch wel een belangrijk onderdeel is dat in verbinding staat met het achterwiel.. Een standaard koppelinghuis heeft namelijk een paar nadelen:

- Slechte kwaliteit staal, door veel slip worden deze namelijk snel erg warm en lopen dan blauw, de kans op scheuren of breken is dan best wel aanwezig.

- Waarschijnlijk het gewicht.. Zelfde princiepe als bij een vliegwiel.. Hoe lichter hoe makkelijker hoe op gang te brengen is dit geld namelijk ook voor het koppelings huis.. Ik denk dat er best wel iets aan vermogen verloren gaat om juist het koppelings huis op gang te krijgen.

- De uitbalancering (standaard vaak slecht uitgebalanceerd)


Een race koppelingshuis geeft juist de volgende voordelen:

- Andere type staal, waardoor warmte afgifte van de koppeling makkelijker af te voeren is en het koppelingshuis niet te heet word en daardoor niet blauw kan worden..

- Het loopt vlak waar de koppeling pakt is door het gebruik van dat andere staal ook wat ruwer, wat resulteerd dat de koppeling sneller in het huis vast klemt zodat je minder eind slip hebt als de koppeling niet goed zal pakking.

- Lichter, dus makkelijker op gang te brengen.


Een race koppeling heeft past echt nut als je standaard koppeling echt niet meer af te stellen is (en de koppeling op een te laag toerental blijft oppakken, terwijl je wilt dat hij juist op een hoger toerental moet pakken)


Daarnaast heeft een racekoppeling alleen nut in het geval dat hij veel snel moet kunnen koppelen (wat dus niet toepasbaar is op een redelijk standaard scooter)
 
@eurokit

Allereerst super bedankt voor de reactie en je uitleg !

Dan had ik nog de vraag of ik nog wat aan mijn snelheid kan doen?

Want het moet 50cc blijven maar ik weet niet wat ik nog zou kunnen doen om toch wat harder te kunnen gaan.
Beetje (HEEL) veel gestelde vraag sorry. Maar op het forums wordt nooit echt lekker antwoord gegeven, er wordt meer omheen gelult.

Dankjewel nogmaals voor de andere hulp !
 
@Aerox0162

Beste, sorry dat ik je vraag beantwoord met een vraag. Maar ik ben heel benieuwd hoe jij je Sito Plus uitlaat ervaart?
Klinkt het lekker? Trek je er iets lekkerder door? Ik hoor graag.

Met vriendelijke groet.
 
@Aerox0162

Beste, sorry dat ik je vraag beantwoord met een vraag. Maar ik ben heel benieuwd hoe jij je Sito Plus uitlaat ervaart?
Klinkt het lekker? Trek je er iets lekkerder door? Ik hoor graag.

Met vriendelijke groet.

Ja ik vind het hem beter, zeker dan een std uitlaat. Vooral als je er prop uit haalt.

Geluid is beetje hetzelfde als std :pB
 
HEE MENSEN! Yahama Aerox problemen hierzo..!

Ik heb een vraag over me afstelling van mijn aerox uit 2006. Na een volledige revisie (nieuwe krukass 90eu, 50cc cilinder, zuiger noem het maar op. En nu eindelijk me kvs systeem niet meer spettert loopt i nog niet perfect.

Ik heb:
rode trek en gele druk
race kop
poli sproeier 80
ginalleni shot terugloop
12,5 mm cabr
Normale vario
Hierin zat eerst 4.15gr rollen in. Toen liep die op gps 75/80, wel met wat overtoeren van 1 tot 5km, maar daarna pakt i hem op. Ook ga ik sneller als ik hem 1sec terug in toeren breng en dan pakt i hem steeds. dat dan aantal x doen..

Nu heb ik de rollen naar 3.2gr gebracht en heb ik een dip van 10 tot 15km. Daarna pakt i hem wel op. Ook hier moet ik soort van gaan schakelen dat i hem steeds sneller pakt.


Wat gaat hier goed en wat niet??

Ik zou graag willen dat i een zieke trekkracht heeft en dat i bijna onder je vandaan komt. Top gaat natuurlijk wat omlaag, maar nog hard genoeg.

Zelf ga ik snel nog een witte drukveer erin doen en kijken of ik die dip kan weghalen. Ook een 17,5 mm cabr gaat ook een optie denk ik zijn.

Graag hoor ik van de mensen :)
 
Probeer eens wat slappere trekveren. 3.2 g rollen zijn te licht voor een witte drukveer. Reed ook op zo’n setup maar met een reverse en mijn afstelling was gele trek-witte druk 4gram mix 5gram .. trok zonder over toeren naar 90km/u. Afstelling advies : een dip van 1-10 km is trekveren . Een dip bij het opnieuw optrekken van uit een bocht is druk veer.
 
Probeer eens wat slappere trekveren. 3.2 g rollen zijn te licht voor een witte drukveer. Reed ook op zo’n setup maar met een reverse en mijn afstelling was gele trek-witte druk 4gram mix 5gram .. trok zonder over toeren naar 90km/u. Afstelling advies : een dip van 1-10 km is trekveren . Een dip bij het opnieuw optrekken van uit een bocht is druk veer.
4g mix 5g?
 
Back
Top