Yamaha Aerox 100cc --> 70cc

die inkeping heb ik inderdaad ook. Maar blijf het zonde vinden het gat te maken. Zit nu te denken het gat zo klein mogelijk te maken. Dat alleen de beugel van de standaard er door komt. Beetje onhandig met monteren maar is te doen.
 
die inkeping heb ik inderdaad ook. Maar blijf het zonde vinden het gat te maken. Zit nu te denken het gat zo klein mogelijk te maken. Dat alleen de beugel van de standaard er door komt. Beetje onhandig met monteren maar is te doen.
Ja moet lukken. En anders gewoon zijwieltjes monteren :tearsofjoy:
 
Net nog even goed ook aan de binnenkant gekeken. Maar daar staat niks op. Compleet merkloos dus. Er zit 1 gat in het small end.

Als iemand nog een idee heeft wat het zou kunnen zijn heel graag.
Het is een meceur krukas. Laatst bij twins gehaald voor mijn Aerox. Nu kostte hij 130 euro. Hij zei dat ie er vroeger veel van had ingekocht en nu nog paar over had. Vergelijkbaar met rhq of zelfde fabriek als rhq maar dat laatste weet ik niet 100% zeker meer.
 
Last edited:
Even een kleine update vanuit mijn kant. De scooter is bijna klaar. Heb de ontsteking met de strobe lamp afgesteld (stond op de een of andere manier echt te vroeg) en een klein stukje kunnen rijden. Staat nu 8km op de teller.

Punten die ik nog moet doen:
- Bepalen wel of geen zijstandaard (en dus met lelijk gat in de kap)
- Yasuni lekt nog iets op flens, dit goed dicht krijgen
- Er lijkt iets axiale speling op de krukas te zitten, geen idee hoe dit is ontstaan. Viel me op bij afstellen van de ontsteking. ik zag het vliegwiel iets axiaal bewegen bij bedienen kickstart. Ik vermoed dat dit met de C4 lagers te maken heeft. Vond die speling toch al wat ruim. Was achteraf liever voor C3 gegaan.
- Vlotter van de mikuni stroomt over bij stationair. Ik vermoed de vlotterhoogte want naald is vervangen en getest bij monteren en sloot toen goed
- Spuiten van velgen, zat eerst te denken aan goud maar ga toch voor hoogglans zwart. Maar dan moet het wel iets beter weer worden.
- knipperlichtlampjes vervangen voor gele, zijn nu nog wit

Voor de rest is het natuurlijk prachtig zo een 70cc maar echt super snel is het niet. Heb nu een beetje kunnen rijden (nog geen vol gas) en het blok is fel en luid. Maar met de verwachte 20a 22pk op achterwiel is het geen race monster. Maar dat is natuurlijk ook gewenning door andere snellere dingen waar ik op heb gereden. Denk dat hij een fractie sneller gaat zijn dan mijn aangepaste Vespa GTS
 
Last edited:
Weer iets verder:
- Er komt geen standaard onder de scooter. Soms wat onhandig maar wel veel mooier. In de garage staat deze bij mij toch altijd tegen de muur, ookal zou er een standaard onder zitten.
- Lagers zijn met micrometer opgemeten en alles valt binnen toleranties van C4 lagers, of ik die ooit nog een keer plaats is een tweede. Denk dat ik dan toch voor C3 ga.
-Velgen spuiten en nieuwe banden monteren staat voor het voorjaar gepland als het warmer weer is. Moet de velgen van te voren ook nog stralen.
- Vlotter is afgesteld. Stroomde nog iets over bij stationar maar na een stuk rijden was dit weg. Lijkt nu dus goed te zijn.
- Volgens mij heb ik de toerenteller niet goed ingesteld, de waardes zijn veel te laag.

In totaal heb ik nu 10km op de nieuwe teller staan.

Heeft iemand een idee waar ik een externe 60 graden thermostaat zou kunnen krijgen?
 
Persoonlijk zou ik een standaard niet kunnen missen , mijne staat ook naast een muur maar nooit er tegen sinds die af is . Of als je ergen heen rijd en je kan hem niet kwijt ergens tegen ben je natuurlijk zwaar gen**id . Ieder zijn ding natuurlijk . Leuke plannen verder ben benieuwd naar toekomstige foto updates
 
Weer iets verder:
- Er komt geen standaard onder de scooter. Soms wat onhandig maar wel veel mooier. In de garage staat deze bij mij toch altijd tegen de muur, ookal zou er een standaard onder zitten.
- Lagers zijn met micrometer opgemeten en alles valt binnen toleranties van C4 lagers, of ik die ooit nog een keer plaats is een tweede. Denk dat ik dan toch voor C3 ga.
-Velgen spuiten en nieuwe banden monteren staat voor het voorjaar gepland als het warmer weer is. Moet de velgen van te voren ook nog stralen.
- Vlotter is afgesteld. Stroomde nog iets over bij stationar maar na een stuk rijden was dit weg. Lijkt nu dus goed te zijn.
- Volgens mij heb ik de toerenteller niet goed ingesteld, de waardes zijn veel te laag.

In totaal heb ik nu 10km op de nieuwe teller staan.

Heeft iemand een idee waar ik een externe 60 graden thermostaat zou kunnen krijgen?
Hoe heb je de lagers opgemeten?

Voor de externe thermostaat: Misschien bij een kartshop?
 
gemeten door dmv een micrometerklok op het blok te maken, de punt op de as te zetten en zo axiaal en radiaal te meten. Maatje van me heeft een garagebedrijf en heeft deze apparatuur. Dat scheelt een hoop
 
Thermostaat zou ik ook bij een kartwebshop zoeken, overigens als je gekleurde kvs slang zou willen is ook een kartwebshop een goedkoop adresje. Hebben meer handige spullen die ook op scooters toepasbaar zijn.

En is een simpel kratje bier wat je eerst ff leegdrinkt en vervolgens omnouet tot standaard niet een wat veiligere standaard dan de muur? Zo staan mijn projecten ook vaak lekker stabiel
 

Attachments

  • Snapchat-1877981590.jpg
    Snapchat-1877981590.jpg
    116.2 KB · Views: 42
gemeten door dmv een micrometerklok op het blok te maken, de punt op de as te zetten en zo axiaal en radiaal te meten. Maatje van me heeft een garagebedrijf en heeft deze apparatuur. Dat scheelt een hoop
Weet je nog hoeveel de axiale speling was? En was dat warm of koud? Ben wel benieuwd, kan ik ff vergelijken met mijn lagers :)
 
Die laatste is een schakelaar, om bijvoorbeeld een ventilator aan te sturen. Geen thermostaat.
Heb inderdaad ook al iets gezien bij een kartwinkel, ook schijnt Twins iets op voorraad te hebben voor 60 euro. Daar ga ik eens naar kijken. Scheelt toch heel veel aan warmdraaien na start. Met waterpomp aangesloten duurt het minimaal 5 min voor ik 50 graden heb. Als ik de waterpomp los haal is dat binnen een minuut. Dus die thermostaat is wel nodig, zeker voor de levensduur.

Bierkratje is een goed idee maar ik heb mijn kuip er aan de onderkant nog onder, dan staat die op het kratje. Ik zit nu te denken aan een paddockstand voor in de garage, zit er ook leuk uit.

lagers weet ik niet exact. ik heb de opstelling wel gemaakt, maatje van me heeft gemeten. De waardes weet ik zo niet meer maar het was niet veel. Gemeten met koude motor. Warm zou de speling een stuk minder moeten zijn. Wel zag ik dat de referentiesnelheid van C4 lagers 24.000rpm is, dat haal ik net niet ;)
 
Thermostaat ondertussen bij Twins opgehaald en gemonteerd. Dat scheelt veel! Schiet nu naar de 45 graden (openings temp van thermostaat) en blijft daarna mooi constant. Loopt natuurlijk iets op bij stilstand.

Plan is vanavond de scooter af te bouwen, heb hem ondertussen verzekerd (wa voor 4 euro per maand) en wil hem morgen uit de schorsing halen als het mooi weer is.

Ik heb echter denk ik een denkfout gemaakt met de vertanding. Heb er nu vertanding in zitten die zo "kort" mogelijk was. maar ben nu bang dat het blok het vermogen niet goed kwijt kan en ik dus acceleratie mis. Wat is jullie gevoel hierbij. Exacte verhouding weet ik niet meer, zou ik een keer moeten tellen.

Maar wat is beter? Een wan langere vertanding vanwege het vermogen of is een korte juist goed voor de acceleratie. Top interesseert mij totaal niet, moet een zo snel mogelijke acceleratie hebben.

Wederom dank voor het meedenken.
 
Kleine update nu met foto. Alles is klaar op de vertanding na. En de velgen moet ik in het voorjaar nog spuiten en leg er dan meteen nieuwe banden op. En zo zullen er altijd wat kleine dingen blijven.

Iemand een antwoord op mijn vraag hierboven rondom de vertanding?
Post automatically merged:

Ik had trouwens nog een carbon look zadeltas op de kop weten te tikken. Ook weer net iets mooier.
 

Attachments

  • 20230329_104200.jpg
    20230329_104200.jpg
    413.8 KB · Views: 29
  • 20230329_104236.jpg
    20230329_104236.jpg
    256.3 KB · Views: 30
  • 20230329_110425.jpg
    20230329_110425.jpg
    228 KB · Views: 27
Gisteren een goed stuk kunnen rijden. Motor loopt mooi en is erg fel. heb voornamelijk rustig aan gedaan met af en toe een keer vol gas van 1 a 2 seconden. Zit dan meteen op 13.900rpm volgens de logger. Is volgens mij nog iets te laag dus moet eens kijken welke spiebaan ik op mijn torque driver heb gebruikt, wil de andere eens proberen. Anders iets lichtere rollen (zit nu op 3 gram uit mijn hoofd). Drukveer lijkt wel goed want pakt tussendoor steeds goed op.

Koppeling begint aan te grijpen bij 8.500rpm en de scooter begint dan te kruipen, lijkt me ook wel een goede beginwaarde. Heb nog geen volgas gedaan vanaf stilstand. dus weet niet wat de koppeling dan doet.

Nadeel is wel de vaste curve ontsteking merk ik. Bij 50kmh constant is het tegen de 11.000rpm en dan 4takt het blok. Het lijkt alsof ie dan te rijk loopt maar volgens mij is het een kwestie van te weinig voorontsteking. Aan de andere kant zie ik dat de curves van italkit en malossi al beginnen af te bouwen in voorontsteking vanaf iets van 6.000rpm, een gebied waar ik dus nooit in kom.

Misschien dat mijn 8 graden voorontsteking van mijn huidige selettra gewoon te weinig is. Zeker als ik zie dat de Malossi MHR ontsteking op 14.000 tot 15.000rpm maps heeft tussen de 11 en 16 graden voor op die toerentallen.

Hier ook een curve van de Polini PP18 ontsteking, ook daar zie ik veel meer voorontsteking:

179384427-origpic-841396.jpg
 
Last edited:
Niemand een idee rondom de volgende vragen:

- langere vertanding ook beter voor acceleratie bij voldoende vermogen? (topsnelheid heb ik geen interesse in)
- 8 graden voorontsteking voldoende of moet dit richting de 11-16 graden rond de 14.500rpm?
 
Back
Top