Yamaha Aerox 100cc --> 70cc

Ik ben opzoek naar wat tips, wie kan me helpen:
- hoeveel mm squish voor mijn polini evo 1?
- wel of geen thermostaat? Zit te denken een externe thermostaat te kopen om het toch iets beter te regelen dan geen thermostaat.
- inrijden, hoeveel km raden jullie aan aangezien alles nu nieuw is. Natuurlijk de eerste 3 keer alleen warm draaien en laten afkoelen voor rijden. Maar dan... (ik hoop niet dat ik nu een beerput open trek hier)
- voorkeur voor 24mm mikuni of 28mm keihin voor mijn motor?
- Wss tussen, de 0.6 en 0.7mm, heb helaas geen kopietje van de handleiding van Polini waar de 70cc Evo1 (166.0099) voor Mina in staat. Bijgevoegd de oudere documentatie, Pia 70cc en Mina 50cc staat daar wel in.
- Geen thermostaat, als je goeie radiateur hebt en teveel koeling gewoon afplakken
- Gewoon warmdraaien en daarna lekker vlammen :)
- Ligt eraan wat je zelf wilt, max vermogen, dan is zeer waarschijnlijk 28mm de betere keuze. Maakt je dat wat minder uit dan is 24mm ook genoeg om lekker hard mee te knallen :)
 

Attachments

  • polini-evo1-PI361.pdf
    82.8 KB · Views: 4
Thnx voor je adviezen. Ik zal eens beginnen met de 24mm en later naar de 28mm stappen. Heb ik wellicht het gevoel dat er nog meer uit komt. Het gaat voornamelijk om max power. Vroeg me voornamelijk af of die 28 niet te groot zou zijn.

Helemaal niet inrijden dus? Zelfs in het polini document staat 500km max 3/4 gas. Al vind ik dat weer heel veel gezien het me dan een paar jaar kost om in te rijden (ding is straks echt voor een rondje om de kerk op zo dag)
 
Thnx voor je adviezen. Ik zal eens beginnen met de 24mm en later naar de 28mm stappen. Heb ik wellicht het gevoel dat er nog meer uit komt. Het gaat voornamelijk om max power. Vroeg me voornamelijk af of die 28 niet te groot zou zijn.

Helemaal niet inrijden dus? Zelfs in het polini document staat 500km max 3/4 gas. Al vind ik dat weer heel veel gezien het me dan een paar jaar kost om in te rijden (ding is straks echt voor een rondje om de kerk op zo dag)
Waar woon je? En ben je nog van plan om te kijken wat eruitkomt op een testbank ergens?
Misschien kan ik dan even langsrijden, neem ik een 28mm (en evt een C21 voor de leuk) mee :)
 
Last edited:
Ik kom uit Veldhoven. Testbank staat wel op de lijst om een keer te doen. Maar nadat alles pas naar mijn zin is. Dit zal dan bij Twins zijn. Liefste wil ik dan een run doen met vaste vario om vermogensverloop ook goed te kunnen zien op toerental.

De vorige eigenaar heeft het blok zoals ik het kocht een keer bij twins laten afstellen, zat toen 19,8 pk in. Nu heb ik de cilinder volledig nieuw laten honen (had lagere compressie), heb ik er een spacer tussen de inlaat gepland en heb ik het carter laten aanpassen voor deze cilinder (had het vorige carter niet). Dus ik verwacht minimaal 20pk te hebben, we gaan het tegen die tijd wel zien.
 
Ik kom uit Veldhoven. Testbank staat wel op de lijst om een keer te doen. Maar nadat alles pas naar mijn zin is. Dit zal dan bij Twins zijn. Liefste wil ik dan een run doen met vaste vario om vermogensverloop ook goed te kunnen zien op toerental.

De vorige eigenaar heeft het blok zoals ik het kocht een keer bij twins laten afstellen, zat toen 19,8 pk in. Nu heb ik de cilinder volledig nieuw laten honen (had lagere compressie), heb ik er een spacer tussen de inlaat gepland en heb ik het carter laten aanpassen voor deze cilinder (had het vorige carter niet). Dus ik verwacht minimaal 20pk te hebben, we gaan het tegen die tijd wel zien.
OK, da's wel een stukje rijden (ik kom uit Haarlem), maar geen probleem.
Als het je leuk lijkt en ok is voor jou wil ik best even naar Twins rijden tzt, ook wel leuk om daar weer eens een kijkje te nemen :)
Dan neem ik 1 of 2 28mms mee (ik heb een Polini PWK en een Mikuni, kun je kiezen) en kun je mooi op de testbank zien wat het voor verschil oplevert :)
 
Last edited:
helaas niet in de buurt inderdaad, was wel gezellig geweest.

De carburateurs heb ik beide thuis liggen, dus zowel de 24 als de 28mm. Dat is gelukkig geen probleem. Eerst het geheel maar eens opbouwen en lopend krijgen. Krukas zit er nu in dus het begin is gemaakt.
 
helaas niet in de buurt inderdaad, was wel gezellig geweest.

De carburateurs heb ik beide thuis liggen, dus zowel de 24 als de 28mm. Dat is gelukkig geen probleem. Eerst het geheel maar eens opbouwen en lopend krijgen. Krukas zit er nu in dus het begin is gemaakt.
Ah, ok, dat wist ik niet :) Zou het dan gewoon lekker allebei proberen/vergelijken.
Beide carbs die je hebt zijn Mikuni?
In elk geval, mocht je alsnog/nog meer willen vergelijken kan ik een Polini PWK en een TM28ss (da's een schuine/semi-valstroom TM28) meenemen :)
 
Ik ben weer iets verder. De uitlaat is klaar (op de sticker na welke ik pad plak als de uitlaat onder de scooter zit zodat ik weet dat die precies goed zit). Foto hieronder.

Ook de cilinder zit er op. Heb nu een squish van 0.75mm en een zuigerveer slot speling van 0.18mm
 

Attachments

  • 20220601_201501.jpg
    20220601_201501.jpg
    309.6 KB · Views: 80
Ah, ok, dat wist ik niet :) Zou het dan gewoon lekker allebei proberen/vergelijken.
Beide carbs die je hebt zijn Mikuni?
In elk geval, mocht je alsnog/nog meer willen vergelijken kan ik een Polini PWK en een TM28ss (da's een schuine/semi-valstroom TM28) meenemen :)

Thnx, heb van een maatje van me ook een polini 28 welke ik zou kunnen gebruiken. Mijn eigen carbs zijn 24mm mikuni en 28mm keihin. De 24mm zat op dit blok en is door twins toen afgesteld. De 28mm zou volgens twins wel makkelijker af te stellen zijn
 
Thnx, heb van een maatje van me ook een polini 28 welke ik zou kunnen gebruiken. Mijn eigen carbs zijn 24mm mikuni en 28mm keihin. De 24mm zat op dit blok en is door twins toen afgesteld. De 28mm zou volgens twins wel makkelijker af te stellen zijn
Da's al een mooie collectie om te vergelijken :) Wel benieuwd of er verschil zit in de Polini en Keihin 28mm PWK (even aannemend dat dat een echte Keihin PWK is).
 
Last edited:
vandaag de Max Biaggi versie gezien. Toch wel heel gaaf, wist niet dat die bestond. heb hiervoor een biaggi Aprilia RS125 en RS250 gehad, sluit wel lekker aan in dat rijtje
 

Attachments

  • Yamaha-aerox-r-max-biaggi-Sticker.jpg
    Yamaha-aerox-r-max-biaggi-Sticker.jpg
    23.4 KB · Views: 70
Ik zit een beetje met me lagers. Heb er SKF c4 krukas lagers in zitten. Alles netjes gecentreerd. Krukas loopt soepel. Alleen heb ik iets voelbare radiale speling. Axiaal is het wel strak.

Is dat normaal bij c4 of gaat er nu iets mis?
 
Vandaag scooter voor het eerst gestart. Liep 3 seconden en sloeg toen af. Toen weer trappen en liep toen 1 seconden. Daarna was het over. Geen vonk meer. Heb dus even wat uit te zoeken
 
Scooter loopt weer. Stator was stuk gegaan. En op de een of andere manier zat de ontsteking voor de andere stator die ik nog had 180 graden verkeerd. Kwam ik achter toen ik de stroboscoop eraan hing. Dat was een gepuzzel.

Scooter loopt nu. Zal binnenkort een filmpje maken. Moet nog een hoop gebeuren
Post automatically merged:

20220703_191140.jpg
 
Ook nog een filmpje van de 3e keer dat de scooter liep. Start nu bij 1x trappen. Heb er nog niet op gereden. Heb nog geen werkende remmen etc.
 
Ik heb maar even mijn wachtwoord gereset en weer eens ingelogd na zeker 15 jaar om dit topic te kunnen volgen
Momenteel 33 jaar oud en precies met hetzelfde project bezig, leuk om te zien! Bij mij word het een full stage6 blok, 95cc.

En ook erg fijn om te merken dat alle onderdelen die toen onbetaalbaar leken met een salaris van een 16 jarige nu ineens allemaal in verhouding niet zo duur meer zijn. Benieuwd naar je updates!
 
Ik heb maar even mijn wachtwoord gereset en weer eens ingelogd na zeker 15 jaar om dit topic te kunnen volgen
Momenteel 33 jaar oud en precies met hetzelfde project bezig, leuk om te zien! Bij mij word het een full stage6 blok, 95cc.

En ook erg fijn om te merken dat alle onderdelen die toen onbetaalbaar leken met een salaris van een 16 jarige nu ineens allemaal in verhouding niet zo duur meer zijn. Benieuwd naar je updates!
Ik kijk alvast uit naar jouw projectpage ;)
 
gaaf om te zien dat het bij iedereen weer begint te jeuken. Mijn project loopt langzaam (heel langzaam) door.
Heb er niet altijd tijd voor. Zie dat het filmpje wat ik heb gemaakt niet geupload is, daar is iets mis gegaan.

Ben nu de kabelboom aan het aanpassen zodat ik via contactslot alles kan schakelen en verlichting aan accu komt te hebben. Dus dat alles wel werkt ondanks de binnenrotor. Elke keer accu laden na rijden is dan wel gevolg maar niet anders. Ik heb de stickers van de max biaggi versie binnen en ga volgende week 2k verf bestellen om de kappen zelf te spuiten.

Vraagje voor de specialisten: ik weet dat mijn type ontsteking niet de beste is (italkit selettri) maar wil deze toch gebruiken. Voornaamste nadeel is het fixed onstekingstijdstip. Echter staat deze nu op 18 graden voor (volgens spec van italkit) maar is dat niet wat veel voor pak um beet 13K rpm? Mijn 2takt RS125 zit dan op 7 graden om meer hitte in de pijp te krijgen. Wat is jullie ervaring, is die 18 graden goed of mag dat wel iets lager. Ik heb een dial back timing lamp dus kan alles (met lopende motor) afstellen.
 
Scooter loopt ondertussen goed. Heb er nog niet veel mee gereden, dat zal in het voorjaar zijn. Heb net alle kappen in 2k lak gespoten. Volgende week monteren en dan stickers plakken.
 

Attachments

  • 20220922_141149.jpg
    20220922_141149.jpg
    537.2 KB · Views: 31
  • 20220922_135636.jpg
    20220922_135636.jpg
    194.1 KB · Views: 27
  • 20220916_191721.jpg
    20220916_191721.jpg
    182.4 KB · Views: 30
Back
Top