Yamaha Aerox 100cc --> 70cc

Ik heb het blok terug gehad van Twins, ziet er beter uit. Heel wat weggehaald om de poorten van de Evo aan te laten sluiten. Doel is nu alles zo snel mogelijk op te bouwen en te laten lopen. Waarbij het spuiten waarschijnlijk uitgesteld gaat worden naar volgend jaar ivm tijdgebrek20220519_160303.jpg
 
Last edited:
Ik volg em ff,

Bezig met 7t staat nu bij ddl.
Wil ook een 100cc frame halen ivm gezeik en niet kwijt willen raken.

Vraag me alleen wel ff af, als je gezeik met herrie krijgt dan kan je een WOK melding krijge en moet je hem laten herkeuren met orgineel blok. Is het dan wel zo handig het orginele carter te verkopen?

Voor de rest ziet t er al goed uit! Mocht ik opzoek gaan naar 100cc aerox kan ik je dan contacte voor wat hulp? Natuurlijk tege vergoeding want heb van het buiteland geen idee hoe of wat.
 
Geluid ben ik niet zo bang voor. Op kenteken staat 87 DB bij "stationair", waar 3400rpm bij staat om te meten bij stilstaand voertuig. Los dat ik nog nooit een geluidsmeting heb gezien verwacht ik niet dat de Evo meer dan 87 db maakt op die toerentallen. En als dat al zo is en ik zou een WOK krijgen dan zet ik er een Cito Plus onder met een dicht luchtfilter en dan haal ik het zeker voor een herkeuring. Een origineel blok staat niet geregistreerd, het nummer houden ze niet bij in combinatie met kenteken. En als je blok ooit stuk loopt zou je nooit een vervangende motor eronder mogen zetten.

Voornaamste waar ze moeilijk over zouden kunnen doen is het vermogen. Dat is namelijk maar 6kW op kenteken en daar hoop ik straks toch wel ruim over heen te gaan. Maar ook daarvoor: ze moeten eerst bewijzen dat het zoveel meer is.

Import is niet zo moeilijk hoor. Het is een oudere scooter dus de regels zijn gemakkelijker dan een nieuwere variant. Je moet alleen net even weten waar je op moet letten. Als je een beetje zoekt zie je heel af en toe een 100cc op marktplaats voorbij komen met NL kenteken. En in prijs en kosten tov importeren uit Duitsland scheelt dat niet zo veel. Je moet ongeveer 1250-1500 euro rekenen voor een 100cc aerox op NL kenteken.

Edit:
Dit zou een goede basis zijn, betaal je hem wat meer voor een kenteken en ben je voor ronde 1500 wel klaar. Dat scheelt dan niet heel veel met als je ze zelf uit het buitenland zou halen. Want je moet je benzine naar het buitenland, aanhanger huren etc ook tellen.
Marktplaats link naar Aerox 100
 
Last edited:
Geluid ben ik niet zo bang voor. Op kenteken staat 87 DB bij "stationair", waar 3400rpm bij staat om te meten bij stilstaand voertuig. Los dat ik nog nooit een geluidsmeting heb gezien verwacht ik niet dat de Evo meer dan 87 db maakt op die toerentallen. En als dat al zo is en ik zou een WOK krijgen dan zet ik er een Cito Plus onder met een dicht luchtfilter en dan haal ik het zeker voor een herkeuring. Een origineel blok staat niet geregistreerd, het nummer houden ze niet bij in combinatie met kenteken. En als je blok ooit stuk loopt zou je nooit een vervangende motor eronder mogen zetten.

Voornaamste waar ze moeilijk over zouden kunnen doen is het vermogen. Dat is namelijk maar 6kW op kenteken en daar hoop ik straks toch wel ruim over heen te gaan. Maar ook daarvoor: ze moeten eerst bewijzen dat het zoveel meer is.

Import is niet zo moeilijk hoor. Het is een oudere scooter dus de regels zijn gemakkelijker dan een nieuwere variant. Je moet alleen net even weten waar je op moet letten. Als je een beetje zoekt zie je heel af en toe een 100cc op marktplaats voorbij komen met NL kenteken. En in prijs en kosten tov importeren uit Duitsland scheelt dat niet zo veel. Je moet ongeveer 1250-1500 euro rekenen voor een 100cc aerox op NL kenteken.

Edit:
Dit zou een goede basis zijn, betaal je hem wat meer voor een kenteken en ben je voor ronde 1500 wel klaar. Dat scheelt dan niet heel veel met als je ze zelf uit het buitenland zou halen. Want je moet je benzine naar het buitenland, aanhanger huren etc ook tellen.
Marktplaats link naar Aerox 100
Zag em al staan ja, eerst ff de rekening van ddl afwachten.

Werkzaamheden:
13/44-14/43 vertanding + mhr deksel en lagers.
Cilinder en carter tuning
Carters parelstralen
Honen ivm spiegel wanden en nieuwe zuiger.

Word al leuk prijskaartje haha
 
klinkt goed, ik heb het geluk dat ik veel zelf kan doen en dat scheelt veel geld. Ben benieuwd naar het eindresultaat
Doe normaal ook alles zelf, maar honen tunen en lagers van vertanding laat ik liever ff goed doen. Past trouwes 50cc carter 1 op 1 op die 100cc? En hoe zit het met de radiator? Beugels lassen denk ik he?
 
het zou inderdaad 1 op 1 moeten passen, zo ver ben ik nog niet. Maar het frame ziet er hetzelfde uit dus moet wel goed komen.

Inderdaad moet je 2 kleine beugels overzetten voor de radiator, maar dat is easy
 
het zou inderdaad 1 op 1 moeten passen, zo ver ben ik nog niet. Maar het frame ziet er hetzelfde uit dus moet wel goed komen.

Inderdaad moet je 2 kleine beugels overzetten voor de radiator, maar dat is easy
Klinkt goed man, hoop een beetje met je mee te kunnen op je project. Echt perfecte timing dat je er mee bezig bent. Ben nou aan het overgaan naar 100cc project en wist nog niks eigenlijk. Heb me aerox verkocht met me motor rijbewijs en na 10 jaar spijt een terug gekocht.
Hou de topic iig in de gaten en als je geen probleem vind pm ik je wel als ik verder erin ga!

Maar het geld wat er dalijk in zit wil ik niet kwijt raken vanwege scooter kenteken
 
voornamelijk dat laatst is waar. En met scooter kenteken val je meteen op als het snel loopt. Ook blijft het motor frame best wel geld waard omdat het niet zo veel te krijgen is.

Ik verwacht deze en volgende week mijn blok op te bouwen, daarna moet ik voor mijn werk een paar weken naar mexico en zal er dus weinig gebeuren. Maar daarna wil ik alles er onder gaan hangen en starten. Ben er zelf ook heel benieuwd naar. Meeste werk verwacht ik dat in de kabelboom gaat zitten om dit een beetje goed te laten werken met de binnenrotor (wil verlichting op accu en contactslot gebruiken om onsteking aan en uit te kunnen zetten)
 
voornamelijk dat laatst is waar. En met scooter kenteken val je meteen op als het snel loopt. Ook blijft het motor frame best wel geld waard omdat het niet zo veel te krijgen is.

Ik verwacht deze en volgende week mijn blok op te bouwen, daarna moet ik voor mijn werk een paar weken naar mexico en zal er dus weinig gebeuren. Maar daarna wil ik alles er onder gaan hangen en starten. Ben er zelf ook heel benieuwd naar. Meeste werk verwacht ik dat in de kabelboom gaat zitten om dit een beetje goed te laten werken met de binnenrotor (wil verlichting op accu en contactslot gebruiken om onsteking aan en uit te kunnen zetten)
Wat voor ontsteking ga je voor? Want lichtspoel brengt maar 10watt van hpi bijv.
Cdi van binnenrotor is wel op contact slot aan te sluiten dmv killswitch draad door te verbinden.

Heb toevallig net de kabelboom van mij rox op die van me vriendin gebouwd. Heel speciaal is het niet maar vooral meten.
Zeker met binnerotor. Verlichting en alles laten werken is niks aanpasse alleen je accu laad niet bij. Dus dat is wel een puntje.

Ik ga denk ik vd week kijken bij die 100cc.
 
ik will old school gaan bouwen, dus ga voor een seletra binnenrotor. Die moet aan massa om uit te gaan. Zit geen licht spoel op dus daarom ook accu nodig voor verlichting. Daarmee vervalt spanningsregelaar en moet ik de kabelboom dus wat aanpassen.

Verlichting zit normaal toch direct op dynamo aangesloten? Daar zal ik dus wel iets moeten aanpassen. En dan na rijden accu weer even opladen.
 
ik will old school gaan bouwen, dus ga voor een seletra binnenrotor. Die moet aan massa om uit te gaan. Zit geen licht spoel op dus daarom ook accu nodig voor verlichting. Daarmee vervalt spanningsregelaar en moet ik de kabelboom dus wat aanpassen.

Verlichting zit normaal toch direct op dynamo aangesloten? Daar zal ik dus wel iets moeten aanpassen. En dan na rijden accu weer even opladen.
Ga je rechte inlaat?
Anders grotere accu in je buddy bouwen, led verlichting kost amper stroom.

Zelf ga ik voor sport stuur heb al stage 6 multie dash, verlichting los ik idd op door zelf bekabeling te maken van accu naar verlichting met knopje.

Hoe ga je je waterpomp regelen? Ik rij nu al ff met de normale waterpomp maar ik merk dat die eigenlijk niet gemaakt is voor de 13-14k toeren die ik draai op hpi….
 
mijn idee voor waterpomp is voor nu ook gewoon origineel. Wel met nieuwe lagers etc. Omdat het voor straat is zal ik ook niet altijd vol gas rijden en zal het goed moeten zijn. Zien we later wel weer
 
mijn idee voor waterpomp is voor nu ook gewoon origineel. Wel met nieuwe lagers etc. Omdat het voor straat is zal ik ook niet altijd vol gas rijden en zal het goed moeten zijn. Zien we later wel weer
Hoe zit het met nederlands kenteken krijgen met eentje uit duitsland? Die in nederland had een grote bek dus heb die laten links liggen.
 
Je moet even goed op de papieren letten die je in Duitsland mee krijgt. Beetje moeilijk uit te leggen. Invoer is verder niet zo moeilijk omdat het ouder dan 20 jaar is. Dus geen bpm en technische keuring. Ze schouwen het geheel alleen even
 
En weer iets verder. Bezig met de uitlaat. Eerst gestraald, toen geborsteld en vervolgens gevlamd om de kleur er in te krijgen. Moet alleen nog blanke lak op.
 

Attachments

  • 20220228_202418.jpg
    20220228_202418.jpg
    216.4 KB · Views: 42
  • 20220228_211413.jpg
    20220228_211413.jpg
    359.7 KB · Views: 39
  • 20220527_164439.jpg
    20220527_164439.jpg
    124.2 KB · Views: 41
  • 20220527_165904.jpg
    20220527_165904.jpg
    309.4 KB · Views: 42
  • 20220527_203708.jpg
    20220527_203708.jpg
    201 KB · Views: 53
Da's een aardige verbetering t.o.v. hoe die er eerst uitzag :) Lekker bezig!
Welke blanke lak heb je gebruikt? En in de oven gedaan om te bakken?
 
Hittebestendige blanke lak uit spuitbus. Uitharden in de oven lukt niet, past er niet in en denk dat mijn vriendin er niet blij mee is als ikd at in de keuken doe. Straks met warm draaien komt dat uitharden wel goed
 
Ik ben opzoek naar wat tips, wie kan me helpen:
- hoeveel mm squish voor mijn polini evo 1?
- wel of geen thermostaat? Zit te denken een externe thermostaat te kopen om het toch iets beter te regelen dan geen thermostaat.
- inrijden, hoeveel km raden jullie aan aangezien alles nu nieuw is. Natuurlijk de eerste 3 keer alleen warm draaien en laten afkoelen voor rijden. Maar dan... (ik hoop niet dat ik nu een beerput open trek hier)
- voorkeur voor 24mm mikuni of 28mm keihin voor mijn motor?
 
Back
Top