Yamaha Aerox 100cc --> 70cc

Dank voor jullie reacties. Leuk ook een bericht van kparts. Ben de laatste tijd regelmatig bij jullie aan het bestellen en nu weer een winkelwagentje aan het vullen.

Kan goed dat het er tegenwoordig op staat bij polini. Deze veer is echter 20 jaar oud en daar staat niks op (en als het er op staat dan is het er ondertussen wel van af). Maar de scooter was ooit wel goed afgesteld door twins. Dus hoopte een basis setup te hebben waarvandaan verder te gaan.

Vandaag trouwens het 100cc blok verkocht aan iemand uit Amsterdam. Rest van de voortgang gaat traag. Bij een maatje van me wel al een straalkabine en een ultrasoon reiniger van 30L gekocht. Kan mooi het hele blok in.

En gezocht: tellerglas aerox teller. Heeft iemand iets liggen? Edit: gevonden bij Kparts
 
Last edited:
Iemand een idee welk merk / type krukas dit is? Zou volgens de gene waarvan ik het heb gekocht een MHR RHQ moeten zijn. Maar er staat echt nergens een merk of nummer op. Is wel een pen 12.

Gezien mijn wens het allemaal een beetje vintage / uit de tijd dat ik 16 was te houden is dit ook een krukas van ongeveer 20 jaar oud. Wellicht dat ik er daarom niks over kan vinden.
20220115_204651.jpg20220115_204627.jpg
20220115_204611-jpg.63396
 

Attachments

  • 20220115_204611.jpg
    20220115_204611.jpg
    139.5 KB · Views: 210
Last edited:
Ook geen merktekens/markeringen aan de binnenkant van de wangen ?

Een MHR RHQ zou gemerkt zijn met MHR op de drijfstang en Malossi aan de binnenkant van de wangen. Ook staat er een jaartal op de pen welke het bigend vast houdt.

Heeft de drijfstang 2 olie toevoer kanalen bij naaldlager ?
 
Net nog even goed ook aan de binnenkant gekeken. Maar daar staat niks op. Compleet merkloos dus. Er zit 1 gat in het small end.

Als iemand nog een idee heeft wat het zou kunnen zijn heel graag.
 
Net nog even goed ook aan de binnenkant gekeken. Maar daar staat niks op. Compleet merkloos dus. Er zit 1 gat in het small end.

Als iemand nog een idee heeft wat het zou kunnen zijn heel graag.
Jammer dat er geen tekens opstaan.
Wellicht dan toch een echte nieuwe halen.
 
Het donorblok waar deze krukas uit komt is ruim 20 jaar geleden door twins gebouwd en getuned. Kan me niet voorstellen dat ze er troep in doen. Nadat het blok was gebouwd heeft het meer stof dan benzine gezien dus alles is goed. De rest van de onderdelen waren ook allemaal high end (voor 20 jaar geleden).

De krukas is verder heel goed. Dus ga deze gebruiken. Was alleen wel leuk geweest als ik wist wat het was.
 
De krukas is verder heel goed. Dus ga deze gebruiken. Was alleen wel leuk geweest als ik wist wat het was.

De betreffende krukas is hoogstwaarschijnlijk van het merk Athena..
Zgn. Athena EVO meen ik me te herinneren?
Is inderdaad een hele tijd geleden dat ik er zo een gezien heb!



reservdelar-till-yamaha-bws_ckac616bdf.jpg

Voor zover ik weet staan hier inderdaad geen zichtbare (merk) tekens op?
Slag = 43/44 mm
Drijfstang van 85 mm
Pen 12

Wel bedoeld voor een hoop geweld van + 18.000 RPM!
SZ7tb69.gif


@ Jeroen en anderen,

Heb ook nog even gekeken bij mijn Polini drukveren voorraad maar ook hier niks te vinden op de veren zelf!
Heb echter wel 2 oude/nieuwe veren kunnen traceren die nog steeds in de doos zitten...
Nooit gebruikt :confused: , maar ook hier niks op de veer zelf, wel staat het op de doos vermeld en ook zit er een onduidelijke (erg kleine) beschrijving bij waar dit in vermeld/geprint staat.

PS:

En ik was vroeger ook vaak te vinden bij Twins of Koopmanstuning.., mooie maar ook lang vervlogen tijden helaas.
Weet dat Koopmans al geruime tijd van het toneel verdwenen is, maar van Twins was ik niet zeker of deze ook ter ziele is...
Blijkbaar niet dus!
 
Last edited:
Super gaaf jullie reacties! Fijn om zo dingen met elkaar te kunnen delen.
Twins bestaat gelukkig nog. Kunnen veel machinaal werk doen voor relatief nette prijzen. Heb er al menig cilinder gebracht voor boren en honen. Laatste keer dat ik er was ruim een uur staan praten over tunen etc.

De krukas ga ik over een week even meten. Moet volgende week voor het werk naar het buitenland dus dan ligt het even stil. Op het plaatje lijkt het er wel enorm op. En die 18k rpm ga ik nooit halen. Haha.

Ik zal mijn polini veer eens proberen te meten en zo te vergelijken met iets van Malossi wat ik heb liggen. Goed om te weten dat het niet aan mijn ligt dat ik er niks op zie staan.

Ondertussen hebben we de ultrasoon reiniger werkend en volop daarmee aan het testen. Veel aluminium wordt echt als nieuw. Na mijn reis ook het blok eens stralen. Bij een maat van me hebben we een grote compressor aangesloten (750l) en is er een nieuwe straalkast besteld. Daar gaat het donorblok en de yasuni straks in. Zal wel wat foto's van voor en na maken.
 
Maakt niet uit hoor dat je even weg bent.. maakt het juist goed om naar uit te kijken!
Het topic blijft toch wel actueel omdat meerdere (oudere) jongeren actief zijn op het SFN fora.
En ik weet bijna zeker (net zoals bij mij) dat het bloed weer flink gaat kriebelen en dat de interesse is gewekt v.w.b. je project!

Zat ook vaak in het buitenland vroeger waardoor het e.e.a. regelmatig vertraging opliep :mad:!
Maar goed, er hebben nu eenmaal andere prioriteiten voorrang wat ook erg belangrijk is.

Zeker qua gezin & werk in de beginjaren...

Ik ben een stukje ouder (49) dan jij, maar ook ik word van dit project enigszins opgewonden, soort van
OV0SoVO.gif
''Fast Freddy'' matrix vibe! Ik ben een echte Minarelli freak ;) wat dat betreft, dus de oren blijven sowieso gespitst!

Edit: Ik heb ook nog even met mijn zoon gesproken v.w.b. het krukasverhaal...
Hij heeft ook nog een 2 tal snelle mina scooters staan die uit het oude tijdperk stammen..., je weet wel toen men nog sprints organiseerden via d.i.v. scootersites in samenwerking met d.i.v. magazines en sponsoren uit die tijd!

Alhoewel ik denk dat hij fout zit, zal ik het toch maar even plaatsen...
Heb je in ieder geval wat vergelijkingsmateriaal...

GMYxyEC.png


Bovenstaande is trouwens voor Minarelli (snelle) 50cc cilinders.
Misschien voegt het wat toe, zo niet kan men dit achterwege laten...
Persoonlijk denk ik dat dit type veel jonger is als de krukas welke jij hebt, maar goed met enkele metingen weet je al gauw wat je in de portefeuille hebt zitten!
 
Last edited:
Ik ben weer een mini beetje verder. We zijn de straalkast aan het opbouwen en nu opzoek naar goed grit voor Alu. De ultrasoon reiniger lijkt goed te werken, kleur van het alu wordt perfect. Zie foto hieronder

Nu heb ik een 24mm mikuni vlakschuif en een 28mm keihin vlakschuif. Welke denken jullie dat het beste zal lopen? Voor mijn gevoel is de 28mm te grootIMG-20220115-WA0024.jpg
 
Zou dan voor de 24mm mikuni gaan. Was je er al aan uit welke 70 het word? Als je namelijk een laagtoerige 70 pakt is een 24mm ook gauw te groot
 
Even een mini update, weinig tijd aan de scooter kunnen spenderen. Heb een Aprilia RS125 erbij kunnen kopen waar ook wat tijd in is gaan zitten.

Wel al de donor carters van de scooter helemaal leeg en klaar om naar Twins te brengen voor tuning / aanpassing zodat de Evo cilinder er goed op past/aansluit. Daarnaast veel aan het expirimenteren geweest met de aangekochte ultrasoon en straalkabine. Werkt erg verslavend, alles wordt echt brand nieuw:

Zit nu ook te twijfelen om de carters te stralen en zo te laten of om ze hoogglans zwart te spuiten, wat is jullie mening?
 

Attachments

  • petje gestraald.jpeg
    petje gestraald.jpeg
    112.8 KB · Views: 27
  • petje voor stralen.jpeg
    petje voor stralen.jpeg
    145.6 KB · Views: 25
Als je zelf de beschikking hebt over een straalkast zou ik de carters zeker stralen, spuiten van carters ben ik niet zo'n fan van maar ieder zijn mening daarover.
 
Hi Jeroen,

Super tof je Aerox project en ik ga je zeker volgen.

ik wil het namelijk wel graag proberen om mijn Aerox met een 100cc blok te laten lopen. Doe je deze weg? mocht je heb willen verkopen heb ik interesse:)

Ik hoor graag van je.

groetjes
 
Sorry voor de late reactie. had even andere prioriteiten. 100cc blok is al even geleden verkocht. Had voor mij geen doel meer dus dan mag het weg. Ondertussen wel het blok uit elkaar en volledig kunnen parelstralen. Gaat volgende week naar twins om getuned te worden.20220428_213053.jpg20220428_213101.jpg
 
Back
Top