Yamaha Aerox 100cc --> 70cc

Jeroen_Sp

Active Member
Ten eerste zal ik mijzelf voorstellen, ik ben Jeroen woon in de buurt van Eindhoven en ben 36 jaar. Het begon te kriebelen en ik heb besloten een 100cc aerox uit Duitsland te importeren om zo een "snelle" scooter te kunnen rijden op motorplaat en daarmee geen gedoe te hebben met politie en rollenbanken.

Mijn 100cc blok had bij de vorige eigenaar al alles van Malossi gekregen en een Yasuni C16 maar nog is het eigenlijk niet snel. Dus heb ik besloten er een geheel ander project van te maken. Ik heb een donor aerox op de kop weten te tikken voor weinig waarvan ik onderdelen ga gebruiken.
Daarnaast heb ik van een vriend van me een Neos gekocht met een watergekoelde minarelli van een Malaguti Firefox welke al 20 jaar stil staat. Op dit blok zit het volgende:
- Polini Evo 1 70cc, getuned door Twins bleek niet getuned te zijn
- Mikuni 28mm 24mm
- Italkit Selettra binnenrotor
_ Yasuni C20
- Malossi MHR overrange vario.
- Malossi VL14 membraam
- Door Twins getunde carters, helaas met trommel dus voor mijn project niet bruikbaar en daarom straks te koop

Mijn idee is nu de onderdelen van het malaguti blok over te zetten op het blok van de sloop aerox en dit vervolgens onder mijn 100cc frame met A1 kenteken te zetten. ik kan zelf goed spuiten en twijfel nog om de aerox 2007 Rossi blauw wit te maken of volledig in de Malossi kleuren. Ook zal ik eerst alle blokdelen stralen etc. Het wordt dus een opbouw welke nog wel even gaat duren. Het evo blok zou jaren geleden bij Twins zijn afgesteld en een ruime 19pk hebben gedraaid. De Evo cilinder gaat nog even terug naar Twins om nagemeten te worden en netjes gemaakt. Ook natuurlijk met een nieuwe zuiger.

Dit is de donor Aerox, nu met een Black Trophy cilinder, Yasuni R & 17.5 dellorto. Helaas met een imitatie kappenset, had gehoopt dat het origneel was zodat ik een set had om te spuiten, zeker omdat de 100cc kappenset heel netjes is.
20211211_213830.jpg

Dit is de 100CC Aerox uit duitsland (eigenlijk een MBK Nitro), ondertussen RDW gekeurd en ingevoerd op A1 kenteken. Heeft een Malossi AC 124cc, Malossi vario en koppeling, Yasuni C16 (city) en 24mm malossi (dellorto) carburateur.
20211016_175106.jpg20211016_175058.jpg

En een van deze 2 kleuren gaat de scooter straks worden. Malossi is natuurlijk de jeugddroom maar wellicht iets to much. Daarom denk ik ook aan de 2007 Rossi variant.
Aerox malossi old model.jpg

74479629-blauw-yamaha-aerox-r-720.jpeg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ga je het blok wel opbouwen op het 100cc carter ivm de bloknummers? Anders kun je daar bij een "willekeurige" controle nog weleens gedonder mee krijgen lijkt me...
Maar je hebt wel de mooiste Aerox in Rossi uitvoering uitgekozen die er is gemaakt.

Je moet toch ook wel bekennen dat een Aerox met Malossi kappenset en dan een Polini Evo eronder een beetje vloeken in de kerk is he haha

Maar die 100cc liep niet zo super vanwege de c16 lijkt me toch?
Niet dat ik zo snel eigenlijk kan verzinnen welke uitlaat er wel onder zou kunnen eigenlijk, en niet dat het er toe doet want die EVO vliegt er vast zo voorbij.

Succes!
 
Knap project ! Ik wil zelf ook gaan bouwen op een 100 cc kader maar je vindt ze zo moeilijk he . Hoe heb je we jouwe gevonden in duitsland ?
 
Leuke reacties!

Om een paar vragen te beantwoorden:
Het 100cc blok wordt straks niet meer gebruikt. Het zijn beide minarelli maar de cilinder tapeinden zitten op een verschillende maat van elkaar waardoor cilinders niet over te zetten zijn. Verder is de krukas van een andere maat. Ook is het 100cc blok uitgevoerd met trommelrem en ik wil schijf. Tot slot is de achtervelg van de 50cc versie veel mooier (de spaken steken aan de zijkant uit zeg maar). Ik ben niet zo bang voor controles omdat nergens het bloknummer op kenteken staat. Daarnaast heb ik het kenteken van de 50cc variant gewoon en krijg ik daar straks een sloop bewijs van. Zo kan ik aantonen dat he blok eerlijk is. Grootste verschil is dat ik 100cc op kenteken heb en er een 70cc cilinder op heb zitten.

Dat de 100cc niet lekker liep door de C16 is goed mogelijk. Denk dat die uitlaat iets te veel van het goede voor de 124cc AC gietijzeren cilinder is. Merk nu dat er vanaf 10.500 toeren wel kracht in zit. Daar onder is het vermogen helemaal weg. Heb nog zitten denken de Yasuni R erop te zetten die ik nu ook heb. Maar het is ook zonde van de energie om vermogen uit dit blok te halen nu ik weet dat de 70cc er toch onder komt. De aansluiting van beide blokken zijn gelijk. Het 70cc blok kan dus zo onder het 100cc frame. Moet alleen de beugels voor de radiator overlassen

Ik ben bij een vriend nu 2 straalkasten aan het bouwen, 1 voor gewoon stralen en 1 voor parelstralen. We zijn ook aan het kijken om zelf een polijst trommel te maken, dan zouden we de carters etc ook hoogglans kunnen polijsten. Ook weer 1 van die jeugddromen ;)
Al met al veel werk en het zal dus wel even duren voordat het loopt.

Ook twijfel ik nog over het monteren van het originele stuur of van de "naked" variant met cross stuur.

Welk bouwjaar de rossi variant precies is weet ik niet exact, zie wel dat deze een paar jaar geleverd is en dat er kleine verschillen in voornamelijk de stickerset zit. Het blauw witte blijft wel terug komen. Al ben ik ook steeds meer richting de Malossi variant aan het draaien. Het is inderdaad behoorlijk vloeken om een malossi kappenset met een Polini cilinder te combineren. Maar die cilinder heb ik nu voor handen en die malossi kappenset is een droom van vroeger. Al neig ik wel naar een meer fluo kleur nu zoals op de foto hieronder. Zal wel vaak aangehouden worden met die kleuren combinatie vrees ik.


maxresdefault.jpg
Post automatically merged:

Knap project ! Ik wil zelf ook gaan bouwen op een 100 cc kader maar je vindt ze zo moeilijk he . Hoe heb je we jouwe gevonden in duitsland ?

Toch zijn er in duitsland genoeg te vinden voor rond de 1000 euro. Invoer is simpel, er zit geen bpm op en het keuren is alleen een schouwing, totale kosten met nummerplaat ongeveer 125 euro. Alleen even goed opletten dat je het complete duitse kenteken mee krijgt, of er moet "Ohne ZF" op staan dan is het ook goed. Dat kunnen ze voor je regelen. En let op dat de CVO erbij zit, maakt het inoeren iets makkelijker (zonder CVO kan je nog steeds goed invoeren)

Hier 2 voorbeelden een beetje in de buurt van dusseldorf, zeker als basis voor een ombouw zijn deze goed:
Aerox 100 1

Aerox 100 2
 
Last edited:
Leuke reacties!

Om een paar vragen te beantwoorden:
Het 100cc blok wordt straks niet meer gebruikt. Het zijn beide minarelli maar de cilinder tapeinden zitten op een verschillende maat van elkaar waardoor cilinders niet over te zetten zijn. Verder is de krukas van een andere maat. Ook is het 100cc blok uitgevoerd met trommelrem en ik wil schijf. Tot slot is de achtervelg van de 50cc versie veel mooier (de spaken steken aan de zijkant uit zeg maar). Ik ben niet zo bang voor controles omdat nergens het bloknummer op kenteken staat. Daarnaast heb ik het kenteken van de 50cc variant gewoon en krijg ik daar straks een sloop bewijs van. Zo kan ik aantonen dat he blok eerlijk is. Grootste verschil is dat ik 100cc op kenteken heb en er een 70cc cilinder op heb zitten.

Dat de 100cc niet lekker liep door de C16 is goed mogelijk. Denk dat die uitlaat iets te veel van het goede voor de 124cc AC gietijzeren cilinder is. Merk nu dat er vanaf 10.500 toeren wel kracht in zit. Daar onder is het vermogen helemaal weg. Heb nog zitten denken de Yasuni R erop te zetten die ik nu ook heb. Maar het is ook zonde van de energie om vermogen uit dit blok te halen nu ik weet dat de 70cc er toch onder komt. De aansluiting van beide blokken zijn gelijk. Het 70cc blok kan dus zo onder het 100cc frame. Moet alleen de beugels voor de radiator overlassen

Ik ben bij een vriend nu 2 straalkasten aan het bouwen, 1 voor gewoon stralen en 1 voor parelstralen. We zijn ook aan het kijken om zelf een polijst trommel te maken, dan zouden we de carters etc ook hoogglans kunnen polijsten. Ook weer 1 van die jeugddromen ;)
Al met al veel werk en het zal dus wel even duren voordat het loopt.

Ook twijfel ik nog over het monteren van het originele stuur of van de "naked" variant met cross stuur.

Welk bouwjaar de rossi variant precies is weet ik niet exact, zie wel dat deze een paar jaar geleverd is en dat er kleine verschillen in voornamelijk de stickerset zit. Het blauw witte blijft wel terug komen. Al ben ik ook steeds meer richting de Malossi variant aan het draaien. Het is inderdaad behoorlijk vloeken om een malossi kappenset met een Polini cilinder te combineren. Maar die cilinder heb ik nu voor handen en die malossi kappenset is een droom van vroeger. Al neig ik wel naar een meer fluo kleur nu zoals op de foto hieronder. Zal wel vaak aangehouden worden met die kleuren combinatie vrees ik.


View attachment 63018
Post automatically merged:



Toch zijn er in duitsland genoeg te vinden voor rond de 1000 euro. Invoer is simpel, er zit geen bpm op en het keuren is alleen een schouwing, totale kosten met nummerplaat ongeveer 125 euro. Alleen even goed opletten dat je het complete duitse kenteken mee krijgt, of er moet "Ohne ZF" op staan dan is het ook goed. Dat kunnen ze voor je regelen. En let op dat de CVO erbij zit, maakt het inoeren iets makkelijker (zonder CVO kan je nog steeds goed invoeren)

Hier 2 voorbeelden een beetje in de buurt van dusseldorf, zeker als basis voor een ombouw zijn deze goed:
Aerox 100 1

Aerox 100 2
Mooie voorbeelden !

Aangezien ik in belgie woon is het toch al snel een 5 tal uur rijden .
Qua inschrijving gaat het ongeveer hetzelfde zijn .
 
Het is altijd wel een paar uur rijden inderdaad. Mijne heeft me een volle dag gekost om op te halen in het busje. Maar het is het wel waard, geen gedoe meer met de politie (wellicht alleen nog op geluid straks).
 
(wellicht alleen nog op geluid straks).

Ja, dat is nog wel een dingetje waar men wel over kan vallen...
Voor de rest erg :cool:, en ik kijk alvast uit naar het vervolg!

ldohWeJ.gif
 
In het blok wat ik heb zit een polini drukveer. Nu is deze afgeschreven en zal er een nieuwe moeten komen. Echter zijn bij polini alle drukveren volgens mij blauw, hoe weet ik welke sterkte deze veer heeft zodat ik de juiste kan kopen. Van malossi heb ik wit, geel, rood liggen. Ik neem aan dat er in deze setup rood moet. Maar omdat ik onbekend ben met polini weet ik niet of die wellicht nog zwaardere hebben.
 
Gisteren de cilinder naar Twins gebracht, die kijkt alles even na en neem er meteen een nieuwe zuiger bij (was nodig). Lijstje aan het maken van delen die besteld moeten worden. Dan met een beetje geluk tussen kerst en nieuw een paar dagen vrij om de witte donor aerox uit elkaar te halen en dat blok te splitsen.

Wel het Twins blok deels uit elkaar kunnen halen. Bleek een mallossi overrange vario in te zitten en een MHR membraam, mooi meegenomen dus en zag er allemaal netjes uit. Binnenkort het blok splitsen en kijken wat voor vertanding erin zit.
 
Nice. Nog een 35 plusser ;-). Klinkt goed! Hier overweeg ik ook nog een Twins behandeling van de mijn BigBore. Ik zal je project volgen.
 
Mooi project! Evo 1 in combinatie met C20 is wel echt een mooie klassieke combinatie, zou ik ook nog wel eens willen proberen :)
En Twins was altijd best wel lekker bezig met de Evo's dus dat moet ook goed komen :) Ze zijn dus nog steeds actief en doen ook nog tuning?

In het blok wat ik heb zit een polini drukveer. Nu is deze afgeschreven en zal er een nieuwe moeten komen. Echter zijn bij polini alle drukveren volgens mij blauw, hoe weet ik welke sterkte deze veer heeft zodat ik de juiste kan kopen. Van malossi heb ik wit, geel, rood liggen. Ik neem aan dat er in deze setup rood moet. Maar omdat ik onbekend ben met polini weet ik niet of die wellicht nog zwaardere hebben.
Dit klopt inderdaad, alle Polini drukveren zijn blauw en er staat ook niks op om ze van elkaar te onderscheiden. Niet erg handig, geen idee waarom Polini dat zo doet. Je zou gewoon voor de makkelijke route kunnen gaan een rode Malossi drukveer kunnen halen. Dat is in ieder geval een goed startpunt. En dan later evt nog andere kunnen proberen als ie voor de rest netjes loopt.
Ik heb een paar Polini drukveren hier liggen, maar moet ze nog even opmeten, dus heb nog geen vergelijk kunnen maken met de Malossi drukveren.
 
Dit klopt inderdaad, alle Polini drukveren zijn blauw en er staat ook niks op om ze van elkaar te onderscheiden. Niet erg handig, geen idee waarom Polini dat zo doet.

Klopt niet helemaal...

Ter info:

Er bestaan sowieso 2 tinten blauw voor de Polini drukveren!

En dat is natuurlijk best wel verwarrend te noemen...
Er is een (licht) blauwe variant die qua sterkte tussen wit en geel van Malossi zit.
Dan is er ook de (EVO-donker) blauwe variant die qua sterkte overeen komt met die van Malossi rood.

Zie ook: https://polini.shop/en/catalogo.html?___from_store=it&cat=67&make=YAMAHA
 
Klopt niet helemaal...

Ter info:

Er bestaan sowieso 2 tinten blauw voor de Polini drukveren!

En dat is natuurlijk best wel verwarrend te noemen...
Er is een (licht) blauwe variant die qua sterkte tussen wit en geel van Malossi zit.
Dan is er ook de (EVO-donker) blauwe variant die qua sterkte overeen komt met die van Malossi rood.

Zie ook: https://polini.shop/en/catalogo.html?___from_store=it&cat=67&make=YAMAHA
Sterker nog, ze hebben ook een witte en andere vage kleuren:p

Maar alle veren die ik altijd gebruik zijn allemaal dezelfde kleur blauw. Iig degene die ik in m'n handen heb gehad. Ik ben overigens wel kleurenblind :p
 
Yep dit klopt,..

Ik ging nu even uit van Minarelli aangezien het een Aerox betreft wat de ts heeft...

Maar ook ik heb in vroeger jaren gebruik gemaakt van Polini drukveren.
Een witte welke overeenkomt met een witte drukveer van Malossi bijvoorbeeld.

Maar alle veren die ik altijd gebruik zijn allemaal dezelfde kleur blauw.

In mijn geval kwam een bevriende dealer met dit gegeven..!?
Dacht echt dat hij aan de drank zat, maar die ouwe had het bij het rechte eind!

Ik wist het ook niet!
 
Last edited:
Dan is er ook de (EVO-donker) blauwe variant die qua sterkte overeen komt met die van Malossi rood.

Zie ook: https://polini.shop/en/catalogo.html?___from_store=it&cat=67&make=YAMAHA
Het vervelende is dat je die EVO drukveren in donkerblauw ook nog in verschillende sterktes hebt.
Heb er hier liggen van +10% +15% +20% en zelfs +30% allemaal zelfde kleur. Daar is niet zo over nagedacht bij Polini

En Jeroen ik snap je jongensdroom van de Malossi kappenset als de beste. Dat wilde ik namelijk ook altijd.
 
Back
Top