Yamaha Aerox 100cc --> 70cc

Klopt inderdaad, heeft even op marktplaats gestaan om een waarde te bepalen. Maar kreeg zo veel reacties dat ik hem er snel af heb gehaald
 
Heeft iemand wat meer info over de Mikuni TM 24mm vlakschuif? Ik zit met een probleem in het midden gebied. Stationair loopt het lekker (heel misschien net iet te arm want zakt te langzaam naar constant stationair). Loopt zeer goed op volgas. Echter in het middengebied verzuipt ie. Zo erg zelfs dat de scooter eerst sputtert (4 takt) en als het blok echt warm is het geheel gewoon dood valt na 20 a 30 sec half gas rijden. Geluid is dan (na sputteren) van veel te arm mengsel (boaaap). bougie is nat tot in de schroefdraad. Heb de naald al 1 pinnetje lager gezet en vlotter iets lager (minder benzine in vlotter). scheelt iets maar minimaal, probleem is er nog. Als ik op het moment dat ie dood valt volg gas geef sputtert ie even om vervolgens snel goed op te pakken en vol toeren te maken.

Door het warme blok zal het luchtfilter warmere lucht aanzuigen. Daardoor is het probleem erger dan bij koud(ere) motor, want mengsel wordt dan (nog) rijker. Zit ook te denken er een iets kleinere sproeier in te zetten (nadat ik weet wat er nu in zit)

Ik smeer 3% Castrol A747 in de benzine. Heb me nog niet kunnen verdiepen in de carburateur (was ook door twins afgesteld) en ga de carburateur ook nog eens in de ultrasoon leggen om dichte kanalen uit te sluiten. Zal binnenkort ook even aangeven wat voor sproeiers en naalden er in zitten.

In de tussentijd zijn beide velgen ook mooi wit gemaakt en heb ik 2 nieuwe michelin banden gemonteerd. Ik zal binnenkort eens een foto maken. Roller moeten ook nog iets lichter (zit nu geloof ik 3.5g in) want draai "maar" 13.800rpm bij vol gas.ik vermoed dat dit richting de 14.500-15.000rpm moet.

Rondom mijn langere vertanding heb ik dit nog gevonden:
Linkje
 
Last edited:
Kleine update. Carburateur ligt nu in de ultrasoon. Lucht kanaal was dicht. Dat zal niet meewerken.

Hoofdsproeier is 210, is dat niet wat veel?

Weer als nieuw:
20230621_143701.jpg
 
Last edited:
Mikuni heeft altijd grotere sproeier dan een ander merk. Dus dat kan goed kloppen.

Mengen deed ik eerst ook 1op35 tot 1op30 omdat je niet wil dat het in elkaar draait. Maar ben nu terug bij 1op40 met mn Zip en dat is al een wereld van verschil. En voor het stotteren zou je ff 1 maat grotere stationairsproeier kunnen proberen
 
ok dank voor de feedback. De scooter liep al en heel stuk beter, stationair was nu perfect. Viel goed terug in toeren etc. Middengebied leek ook beter (had de naald nog 1 stand lager gezet). Maar zodra ik na warm rijden volgas gaf pingelde de motor kort (1 a 2 seconden) en toen was het over, motor viel uit. Was niet meer aan te krijgen, heel af en toe een enkele plof. Cilinder en zuiger bekeken met camera en die zijn gelukkig nog goed. Ziet er naar uit dat ik geen vonk meer heb. Binnenkort weer eens kijken wat het is.

ik zal mijn volgende tank eens 2.5% (1:40) gaan mengen, of zou 2% (1:50) ook een optie zijn?
 
Kleine update. Zat een draadbreuk in de ontsteking. Verholpen en scooter loopt wat beter. Echte toerental blijkt nu echter ook lager te zijn, 12750rpm. Dat moet dus nog flink hoger.

In volgas gebied verzuipt de scooter nu nog. Sproeier moet dus wel kleiner. Middengebied lijkt goed te zijn en op 1/8 loopt het iets te arm, tegen soms pingelen aan. Dus daar zit nog wat werk.

Denk dat ik de scooter ook te koop ga zetten. Heb een ander mooi project gezien en daar kan ik wat geld voor gebruiken. Foto's van huidige staat:

20230702_105818.jpg
20230702_105826.jpg20230702_105845.jpg
20230702_105838~2.jpg
 
Last edited:
Kijk met het rommelen in die afstelling ook gewoon even wat een andere stand van je gasnaald meebrengt. Kan bij ver openstaan van de gasschuif natuurlijk bijdragen aan een rijker of armer mengsel. Miss valt er wat te halen! Mooie scooter!
 
Juist door het afstellen van de gas naald kwam ik er achter dat de hoofd sproeier te groot is. Naald staat nu helemaal omlaag en loopt daar het beste op (verzuipt het minste). Daarom reden hoofdsproeier te verkleinen. Vanuit daar verder kijken naar de rest. Heb afstellen al veel vaker gedaan dus moet goed komen. Alleen dit merk / type carb is nieuw voor me.

Thnx voor het compliment over de staat. Ben er zelf ook echt tevreden mee. Maar verkoop zit er toch aan te komen. Ben zelf meer van het bouwen en minder van het rijden.
 
Vandaag met de afstelling bezig geweest. Heb de naald nu op 2e van boven staan. Middengebied lijkt er nog iets rijk mee.

Ben van sproeier 210 terug naar 180 gegaan. Loopt nog iets aan de rijke kant maar ik heb het liever iets veilig staan.

Heb alleen dat het stationair nog wat arm loopt. Zodra ik gas geef dipt ie even. Eens zien of ik dat met de lucht schroef eruit krijg of toch een andere stationair sproeier er in moet zetten.

heb er ook een iets zwaardere drukveer in gedaan en zit nu op 14.000rpm met 3.2g rollen. Zal dus nog iets lichtere rollen halen.
20230705_114958.jpg
 
Last edited:
Vandaag met de afstelling bezig geweest. Heb de naald nu op 2e van boven staan. Middengebied lijkt er nog iets rijk mee.

Ben van sproeier 210 terug naar 180 gegaan. Loopt nog iets aan de rijke kant maar ik heb het liever iets veilig staan.

Heb alleen dat het stationair nog wat arm loopt. Zodra ik gas geef dipt ie even. Eens zien of ik dat met de lucht schroef eruit krijg of toch een andere stationair sproeier er in moet zetten.

heb er ook een iets zwaardere drukveer in gedaan en zit nu op 14.000rpm met 3.2g rollen. Zal dus nog iets lichtere rollen halen.
View attachment 71229
Vaak is het dan wel even een stationair sproeier dan. Maar ik ga er van uit dat je niet dippen bedoelt maar weg vallen dus nier reageren zeg maar: bwapppp
 
Korte update, scooter was helemaal klaar. Kort mee gereden en toen toch maar weer verkocht. Soms is iets niet altijd wat je er van verwacht. Was een super leuke en toch ook weer leerzame build. Prachtige scooter geworden, letterlijk alles als nieuw. Maar ook al heeft het 20+ pk dan nog vond ik het niet snel genoeg. Ik heb ook een Vespa GTS en die is minimaal even snel. En daar reed ik dan toch liever op. Daarnaast kreeg ik de kans andere aprilias te kopen en dat merk heeft toch wel mijn voorkeur.

De scooter is gekocht door een liefhebber die hem in zijn mancave ging zetten naast nog 2 andere mooie scooters. Dat maakte de verkoop ook wel makkelijker. Ik heb ondertussen dus 2 nieuwe projecten, Aprilia RS125 en RSV Mille erbij gekocht (en bezit nu in totaal 3 aprilia's).

Jullie allemaal bedankt voor de leuke reacties en hulp met mijn vragen!
 
Last edited:
Back
Top