Witte rook en olielek 2 takt

Kakajshsbd

New Member
Hallo,
Mijn vriend heeft een probleem met zijn scooter. Het is een Keeway Hurricane 2-takt luchtgekoeld (het bouwjaar weet hij niet exact, maar ik denk ongeveer 2007). Wanneer de motor draait zweet het een beetje rond de cilinderkop, maar ik kon het niet goed zien door een berschermkap. Wanneer hij stilstaat kan je de volgende dag een paar druppels olie zien liggen op de grond. Ook is er witte rook, zelfs als hij warm is. Hij zegt dat het oliepeil van de scooter al een tijd snel daalt en dat hij het vaak moet bijvullen
Kan iemand mij helpen?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

In eerste instantie dacht ik aan een lekke koppakking vanwege de witte rook maar ts geeft Aan dat het een ac blok is.
Zweten bij de cilinder kan toch duiden op een lekke kop of voet pakking.
 
Het kan goed een lekke pakking zijn, goed schoonmaken , met bv remmenreiniger of een ander ontvettingsmiddel, en kijken waar het weer nat wordt.
Olie pijlen bij een tweetakt kan niet , wel zakt de olie in het tankje bij een tweetakt omdat deze olie in de cilinder moet komen voor de smering.
Misschien is de olieleiding voor deze smering wel los of lek ?
 
Witte rook kan een aantal oorzaken hebben.

1. Koelvloeistof die lekt van het koelsysteem naar de verbrandingskamer van je cilinder.
2. Vocht in je uitlaat die verdampt.
3. Een te rijk brandstofmengsel.

Omdat je scooter luchtgekoeld is valt nr 1 af.
Daar je schrijft dat het blijft ook als de motor warm is valt ook nr 2 af.

Ik las ook dat in sommige gevallen bij een 2-takt je ook wit/grijze rook kunt hebben wanneer er te veel olie is bijgemengd of wordt bijgemengd in de brandstof en er een slechte verbranding plaatsvindt alhoewel ik altijd dacht dat verbranding van te veel olie resulteerde in blauwe rook, maar deze wit/grijze rook is dan wellicht te wijten aan het juist niet verbranden van overtollige olie????
 
Last edited:
Mijn methode zal zijn:

Haal de cilinder eraf en monteer een nieuwe voet en kop pakking.. En als volgens de regels goed terug monteren..

En dan kijken of je een juiste bougie gebruikt.. (bij AC is het vaak een 7 graad), mits het een snor model is zou ik een 6 graad aanraden want die blokjes blijven langer koud en zouden hierdoor slechter verbranden omdat de temperatuur van de motor niet goed is..


En daarna de sproeiers / carburateur goed afstellen.. Controleer ook een het spruitstuk op lekken.. Die dingen worden ook oud en drogen op..
In dit geval ook het spruistuk en de onderliggende membraan pakking vervangen..
 
Back
Top