Witte drukveer voor Kymco?

MrHeinz

Active Member
Ik begin een kleine obsessie te ontwikkelen voor drukveren aangezien ze voor Piaggio 4T erg belangrijk schijnen te zijn als je een Multivar monteert.

Nu heb ik zelf een Kymco Agility 4T 12" met de volgende setup:
- 72cc
- Standaard kop
- Standaard nokkenas
- Koso vario (begrensd d.m.v. 4,5mm ring)
- 6,8 gram rollen
- Witte trekveren
- Standaard drukveer

In principe rijdt de scooter prima, maar wellicht zou hij iets meer toeren mogen maken bij gashername. Zou ik iets winnen met een witte drukveer van Malossi, of maakt dat bijna geen verschil t.o.v. de standaard veer?
 
Advertisement - register to remove this

Ik begin een kleine obsessie te ontwikkelen voor drukveren aangezien ze voor Piaggio 4T erg belangrijk schijnen te zijn als je een Multivar monteert.

Nu heb ik zelf een Kymco Agility 4T 12" met de volgende setup:
- 72cc
- Standaard kop
- Standaard nokkenas
- Koso vario (begrensd d.m.v. 4,5mm ring)
- 6,8 gram rollen
- Witte trekveren
- Standaard drukveer

In principe rijdt de scooter prima, maar wellicht zou hij iets meer toeren mogen maken bij gashername. Zou ik iets winnen met een witte drukveer van Malossi, of maakt dat bijna geen verschil t.o.v. de standaard veer?
Ik vind zelf dat de witte drukveer op kymco niet sterker is dan de orginele maar dat kan aan mij liggen.
 
Op EasyParts kan je een brochure van Malossi downloaden, en daarin staat dat de witte drukveer voor Kymco/ Honda/ GY6 maar 5% sterker is dan het origineel! Geen wonder dat je dan geen verschil merkt. Voor andere merken is de witte drukveer wel 30% sterker dan het origineel. Voor Kymco/ GY6 moet je een gele kopen voor 30%. Heel apart toch.
 
Ik vind zelf dat de witte drukveer op kymco niet sterker is dan de orginele maar dat kan aan mij liggen.

Dus jij rijd gewoon met een originele drukveer en een malossi multivar? En toch word met een multivar een witte drukveer aangeraden..

Het gaat niet alleen om de druk, maar ook hoe de spiralen lopen. Als die dichter bij elkaar lopen is de druk constanter dan een drukveer waar de spiralen meer van elkaar af zitten.
Post automatically merged:

Op EasyParts kan je een brochure van Malossi downloaden, en daarin staat dat de witte drukveer voor Kymco/ Honda/ GY6 maar 5% sterker is dan het origineel! Geen wonder dat je dan geen verschil merkt. Voor andere merken is de witte drukveer wel 30% sterker dan het origineel. Voor Kymco/ GY6 moet je een gele kopen voor 30%. Heel apart toch.

Heb ergens gelezen dat het om 7% ging.. Dan is het nog steeds sterker.
Post automatically merged:

Dan is wit dus echt slapper dan origineel! Tnx voor het testen.

Dat is de conclusie die je er zelf eraan hangt. Misschien beter meneer malossi dit even na vragen.. Dan weet je het zeker, dan je nou een wilde gok doet..


Ik zou wel een witte drukveer doen i.c.m die 72cc ..

Die 4takt is geen hoog vlieger.. Maar door de groter zuiger kan die wel meer kracht overbrengen. Bij een te lichtere drukveer zal die wellicht net iets er door drukken.. En dan is het catapult effect weg van je drukveer.

Je hebt gewoon een gelijk matige tegen druk nodig van de drukveer om de boel vlot op te laten trekken.

Originele veer is wrs alleen nog goed voor 50cc en of een 60cc cilinder. Alleen is het geen 2takt dus een gele veer is dan weer wat over kill.
 
Last edited:
Dus jij rijd gewoon met een originele drukveer en een malossi multivar? En toch word met een multivar een witte drukveer aangeraden..

Het gaat niet alleen om de druk, maar ook hoe de spiralen lopen. Als die dichter bij elkaar lopen is de druk constanter dan een drukveer waar de spiralen meer van elkaar af zitten.
Post automatically merged:



Heb ergens gelezen dat het om 7% ging.. Dan is het nog steeds sterker.
Post automatically merged:



Dat is de conclusie die je er zelf eraan hangt. Misschien beter meneer malossi dit even na vragen.. Dan weet je het zeker, dan je nou een wilde gok doet..


Ik zou wel een witte drukveer doen i.c.m die 72cc ..

Die 4takt is geen hoog vlieger.. Maar door de groter zuiger kan die wel meer kracht overbrengen. Bij een te lichtere drukveer zal die wellicht net iets er door drukken.. En dan is het catapult effect weg van je drukveer.

Je hebt gewoon een gelijk matige tegen druk nodig van de drukveer om de boel vlot op te laten trekken.
Als je mijn latere post leest, zie je dat ik het zelf heb opgezocht in documentatie van Malossi zelf. Het is 5% t.o.v. de originele veer. Niet meer, niet minder.

 
Als je mijn latere post leest, zie je dat ik het zelf heb opgezocht in documentatie van Malossi zelf. Het is 5% t.o.v. de originele veer. Niet meer, niet minder.

Die drukveer van Malossi, die witte, ga je dus wel merken.
De ori drukveer van Kymco is echt heel slap, te slap.
En soms moet je je niet te veel laten uitdagen door eurokit.
 
Dus jij rijd gewoon met een originele drukveer en een malossi multivar? En toch word met een multivar een witte drukveer aangeraden..

Het gaat niet alleen om de druk, maar ook hoe de spiralen lopen. Als die dichter bij elkaar lopen is de druk constanter dan een drukveer waar de spiralen meer van elkaar af zitten.
Post automatically merged:



Heb ergens gelezen dat het om 7% ging.. Dan is het nog steeds sterker.
Post automatically merged:



Dat is de conclusie die je er zelf eraan hangt. Misschien beter meneer malossi dit even na vragen.. Dan weet je het zeker, dan je nou een wilde gok doet..


Ik zou wel een witte drukveer doen i.c.m die 72cc ..

Die 4takt is geen hoog vlieger.. Maar door de groter zuiger kan die wel meer kracht overbrengen. Bij een te lichtere drukveer zal die wellicht net iets er door drukken.. En dan is het catapult effect weg van je drukveer.

Je hebt gewoon een gelijk matige tegen druk nodig van de drukveer om de boel vlot op te laten trekken.

Originele veer is wrs alleen nog goed voor 50cc en of een 60cc cilinder. Alleen is het geen 2takt dus een gele veer is dan weer wat over kill.
Ik snap wat je bedoelt. Maar als ik zelf merk dat die slapper js bij verschillende 4 takt scooters lijkt me toch wel dat die slapper is.
 
Misschien had je dan toch geen originele veer?
Jawel ik heb meerdere koppelingen met dezelfde originele drukveer. Maar als jij zegt dat het maar 5 procent is vind ik het best logies dat je niks merkt. Die hele multivar van malossi is een beetje oplichting. Vind ik zelf achteraf ook. Voor 20 euro kan je ook zoon vario halen met hetzelfde effect. Alleen dan vele malen goedkoper.
 
Ligt eraan. Voor Piaggio vind ik die Multivar wel een mooie upgrade. Maar Malossi is gewoon duur, voor Kymco/ GY6 haal je inderdaad voor een paar euro een vario van Ali die het ook prima doet.
 
Jawel ik heb meerdere koppelingen met dezelfde originele drukveer. Maar als jij zegt dat het maar 5 procent is vind ik het best logies dat je niks merkt. Die hele multivar van malossi is een beetje oplichting. Vind ik zelf achteraf ook. Voor 20 euro kan je ook zoon vario halen met hetzelfde effect. Alleen dan vele malen goedkoper.
Hmm ?
Op de super 8 scheelt het echt heel veel.
Hij remt ook veel harder op de motor.
Fijn als je 50 rijdt en het gas loslaat, effe wennen als je langzaam rijdt.
 
Back
Top