Wisselvallig optrekken, en vaak geen trekvermogen. Peugeot Jetforce.

SoDamnInsane

New Member
Ik heb sinds kort een Peugeot Jetforce.
Van scooters, en dan vooral het Variomatic gedeelte heb ik weinig tot geen verstand van, cq ervaring mee. Sorry.
In mijn tijd reden we Zündapp en Kreidler... en toen bestond dat uiteraard nog niet... :tearsofjoy:

Volgens het framenummer zou het type een C-Tech moeten zijn.
Maar hij heeft waterkoeling en injectie, dus denk ik dat het een TDSI uitvoering is...?
Maar ik weet niet of dit relevant is m.b.t. mijn vraag/probleem.

Ik heb sinds 1 week een een nieuwe uitlaat en V-snaar erop gezet. Zie foto! (Prop is verwijdert)!
De vorige eigenaar vertelde me wel dat hij de varioring had verwijdert.

Maar ik moet redelijk veel gas geven voordat hij begint met rijden.
Als ik de gas dan vol open houdt, trekt hij ineens snel op tot 25 a 30 km, en dan ineens een flinke dip.
En dan duurt het weer even, voordat hij op volle snelheid is.
De ene keer rijdt hij (op dezelfde weg), 45 Km, en de dag erna ineens 60 Km p/u.

Aangezien ik in het heuvelland van Limburg woon, heb ik erg veel te maken met heuveltjes e.d..
En 9 van de 10 keer rijdt hij dan maximaal 25 a 30 km p/u omhoog...
Wat uiteraard ERG frustrerend is..

Voor mij is de topsnelheid niet zo belangrijk. Max 50 a 55 Km/u vind ik prima.

Nu mijn vraag.....

Een kennis heeft mij aangeraden om onderstaande verenset te installeren...
Is dit juist, en is dan alles opgelost? Of, zoals ik denk, is dat niet 100% zeker, en moet ik wat anders veranderen??

Alvast mijn hartelijke dank!
 

Attachments

  • Uitlaat nieuw compleet.jpg
    Uitlaat nieuw compleet.jpg
    102.6 KB · Views: 20
  • Drukveer.jpg
    Drukveer.jpg
    64.2 KB · Views: 21
  • Trekverenset.jpg
    Trekverenset.jpg
    69.9 KB · Views: 22
Advertisement - register to remove this

Moet je veel toeren maken voor die weg rijdt? Zo ja > trekveertjes te sterk (je hebt trekveertjes voor minarelli geselecteerd, moet peugeot zijn)
Met standaard trekveertjes moet ie prima rijden, zou gewoon die halen.
Die drukveer kán je dip verhelpen als je een slappe drukveer hebt nu ja, die "houdt je toeren langer vast" om t zo maar te zeggen.
Zou sowieso ff je bougie nakijken en staat er spanning op je V-snaar? Ik neem aan dat je de goede hebt gekocht maar ik heb ook wel eens een te grote mee gekregen.

Wat het benzine gedeelte betreft (omdat het injectie is) kunnen anderen je beter helpen, als er daar iets mis mee is ;)
 
Moet je veel toeren maken voor die weg rijdt? Zo ja > trekveertjes te sterk (je hebt trekveertjes voor minarelli geselecteerd, moet peugeot zijn)
Met standaard trekveertjes moet ie prima rijden, zou gewoon die halen.
Die drukveer kán je dip verhelpen als je een slappe drukveer hebt nu ja, die "houdt je toeren langer vast" om t zo maar te zeggen.
Zou sowieso ff je bougie nakijken en staat er spanning op je V-snaar? Ik neem aan dat je de goede hebt gekocht maar ik heb ook wel eens een te grote mee gekregen.

Wat het benzine gedeelte betreft (omdat het injectie is) kunnen anderen je beter helpen, als er daar iets mis mee is ;)

Bedankt voor deze reactie!

Ik weet helaas niet welke trekveertjes en drukveer erin zit. Zover ik weet de originele nog...
Bougie is prima, en de V-snaar staat goed op spanning. En het is idd de juiste, haha.

Ik heb iemand hier in de buurt gevonden die veel ervaring heeft met scooters repareren/tunen e.d..
Daar heb ik komende donderdag een afspraak mee, zodat hij er ook ff mee kan rijden, en me verder kan adviseren.
Het is helaas moeilijk in woorden uit te drukken hoe de scooter momenteel optrekt en rijd, hahaha
 
Een Jetforce C-tech behoort ook vloeistof gekoeld te zijn, dus daar is niks mis mee.
Wat voor type het is kan men ook nazien via de code op het motorblok.
Betreft het een HL2 is het blok origineel voor de C-tech.
Betreft het een HL1 is het blok origineel voor de TSDI versie.

Ik heb sinds 1 week een een nieuwe uitlaat en V-snaar erop gezet. Zie foto! (Prop is verwijdert)!
De vorige eigenaar vertelde me wel dat hij de varioring had verwijdert.

Dit gegeven zegt mij dat men een HL2 variant in bezit heeft.
Een TSDI heeft namelijk geen variobegrenzer en evenmin is de uitlaat voorzien van een prop.
En ja, dit is wel relevant natuurlijk.

Een TSDI behoeft namelijk een juiste uitlaat en niet zomaar een willekeurige 2 takt uitlaat.
Maar er spelen nog wel meer factoren een rol, zoals bijvoorbeeld de luchtpomp welke terug te vinden is op beide motorblokken.
Bij de TSDI pompt deze lucht naar de mengkamer en luchtinjector.
Bij de C-tech pompt deze lucht naar de uitlaat i.v.m. de emissie-eisen.
De (elektrische) oliepomp(regelaar) met interne CDI en/of ECU is ook een dingetje wat beide aan boord hebben.

Maar voor dat ik nou alles ga aankaarten, kan men beter even nazien welk type blok men nou precies heeft?
Dat scheelt een hoop, en wellicht kan die ''iemand'' daar ook wat mee wat wel wenselijk is lijkt me.
 
Last edited:
+1,

Ergste is nog dat er binnen een minuut twee antwoorden geplaatst worden zonder even na te denken over de ''Edit knop/button'' die toch echt aanwezig is! Dit gezegd hebbende voegt het ook helemaal niks toe wat reeds al bekend is en/of was.
 
Back
Top