Willekeurig schokkende koppeling met dip

Enterprise

Well-Known Member
Goeiedag,

Scooter:
Beta ark 50cc LC 2005

Naar een hoop gedonder met mijn beta ark loopt ie eindelijk weer redelijk.
Ik had nadat de veertjes van de startkoppeling eruit gesodemietert waren en ik ze niet terug erin kreeg een gigantische dip tussen 30-50. De dip was er met twee verschillende power one varios.
Nu heb ik deze verwisseld met een multivar en de veertjes weer op de start koppeling gezet. De multivar had een te korte glijbus waardoor de snaar niet helemaal onderin komt te liggen. Deze vervangen met een langere glijbus ipv opvul ringen. Scooter loopt nu goed en trekt ook goed op zonder dip. Maar dan op willekeurige momenten gaat de koppeling schokken bij optrekken of blijft even een seconde heel laag in toeren hangen.
Het is heel vreemd want het ene moment schokt die met een dip en als je daarna voor het stoplicht staat trekt ie weer perfect op. Als ik optrek en meteen het gas loslaat en weer gasgeef kan ik het helemaal vergeten en dan is ie echt amper voorruit te branden tot die denk ik de powerband in komt.

Ik zelf denk dat het misschien de drukveer kan zijn die te slap is, maar zou graag willen weten of jullie iets anders vermoeden alvorens ik weer onnodig geld ga uitgeven.( Heb inmiddels al veel te veel geld in deze scooter gestopt)

Ik twijfel over de drukveer aangezien gashername bij 30/40+ wel gewoon goed is.
 
Advertisement - register to remove this

Als de koppeling schokt dan zijn de trekveren iets te slap.. Wat er dan gebeurd is dat de koppeling al tegen het huis probeerd te drukken terwijl er geen toeren zijn gemaakt om goed weg te komen.

Motor gaat dan op het moment dat de benen bijna begint te klemmen het vermogen los laten.. Dat betekend dat de koppeling nog niet stevig het huis vast houd en daardoor gaat slippen..

Hij blijft hangen op de motor omdat de koppeling te vroeg koppelt en net daarna de motor kracht wilt gaan zetten.. En daardoor smoort hij op het vermogen..

Door iets sterkere trekveren te nemen dan zouden de benen iets langer vast gehouden worden, en krijgt de motor de kans het toerental te verhogen waarna danpas de koppeling aan grijpt.


Ik heb dit probleem overigens ook bij mij piaggio new fly.. (die standaard trekveren zijn waardeloos en moeten daarom iets sterkere in.)

Je merkt het vooral als je bijna stil staat de koppeling ontkoppelt is en je meteen het gas erop knalt om weg te sprinten.. Je merkt dat hij dan even inhoud.
 
Op dit moment heb ik gele trekveertjes van Malossi. Welken zouden nog iets sterker zijn? Wellicht ben ik beter af met een 9 delige set van naraku aangezien ik ook een naraku koppeling heb?
 
Vermeld ook even welke partnr die gele trekveren zijn.. Zo is geel op peugeot of piaggio weer anders dan op minarelli of een ander motorblok.

En wat voor uitlaat zit er precies op? Wellicht even een foto maken.. Want de ene standaard uitlaat is ook de andere niet.. Er zijn types die wat meer power hebben.. En ja die komen ook wel eens op beta voor.

En welke naraku koppeling heb je?
Het is inderdaad wellicht beter als je merk gebonden bent met die koppeling.
 
Het zijn eigenlijk Piaggio trekveertjes van Malossi kleur geel. Lokale brommer boer zei dat de Piaggio veertjes pasten en bleek gelijk te hebben. Hij had helaas geen andere veertjes op voorraad op dat moment.. Dit werkte prima met mijn vorige koppeling. Alleen met de huidge naraku koppeling lijken ze dan iets te slap te zijn. Ik heb trouwens een laser x pro. Ik heb de scooter zelf op deze uitlaat afgesteld, ik had eerst een ixil uitlaat met standaard trekveren en 6 gram rollen. Nu zit er een multivar met 5 gram Malossi rollen in.
 
Back
Top