Wil nieuw krukasje + lagers gaan plaatsen maar heb nog een paar vraagjes..

Mark@Typhoon

Old member
Ok ik wil dus een andere krukas gaan plaatsen incl. nieuwe lagers, want ik vertrouw mijn setup en toekomstige setup niet meer op me orgionele as en lagers...

Heb nu Hebo alu 70 ovale poort en die wil ik dus aardig vet laten tunen.. Dus daarom ander asje...

Toch heb ik nog een paar vragen waar ik mee zit..

Ik heb al aardig wat howto's gelezen maar ben er nog niet echt over uit.. Je moet eerst je carter leegmaken, dus: Vario + zooitje erachter, oliepomp, koppeling en vertandingen eruit, carter olie eruit laten lopen, achter wiel eraf, Cilinder + zuiger eraf, Carb + Spruitstuk eraf en verder bekabeling eraf... dit gaat allemaal wel lukken alleen moet ook m'n ontsteking eruit en hier heb ik TOTAAL geen ervaring mee...

Hoe krijg ik dat ding eruit? Eerst haal ik me koelvin eraf en dan?? Ik hoop dat jullie wat nuttige tips hebben en me even kunnen helpen..

Verder zijn C3 lagers best toch? Of beter C4? Ik ga voor de Doppler as aangezien ik daar veel goede dingen over hoor... 8)

Maar Thanx! ;)
 
Advertisement - register to remove this

gewoon c4 nemen...is altijd goed

om ontsteking te demonteren heb je een poelietrekker nodig...te halen bij dealer ofzo... hiermee moet je namelijk je vliegwiel loshalen

je kan het ook met een hamer doen...flinke mep uitdelen aan vliegwiel zodat ie losschiet maar dat is niet al te goed voor je as meestal

ennuh...olie eruit laten lopen? niet nodig man...lekker laten zitten :)
 
Originally posted by black_phoenix
gewoon c4 nemen...is altijd goed

om ontsteking te demonteren heb je een poelietrekker nodig...te halen bij dealer ofzo... hiermee moet je namelijk je vliegwiel loshalen

je kan het ook met een hamer doen...flinke mep uitdelen aan vliegwiel zodat ie losschiet maar dat is niet al te goed voor je as meestal

ennuh...olie eruit laten lopen? niet nodig man...lekker laten zitten :)

Ok dan, de vertanding achter je koppeling moet er wel uit toch?? Want ik zie dat bij geen 1 howto staan dus vraagt t maar ff :)
 
Originally posted by Mark@Typhoon
Ok ik wil dus een andere krukas gaan plaatsen incl. nieuwe lagers, want ik vertrouw mijn setup en toekomstige setup niet meer op me orgionele as en lagers...

NEE ECHT :D, VERSTANDIG

Heb nu Hebo alu 70 ovale poort en die wil ik dus aardig vet laten tunen.. Dus daarom ander asje...

ZAL LEUK GAAN LOPEN :)

Toch heb ik nog een paar vragen waar ik mee zit..

Ik heb al aardig wat howto's gelezen maar ben er nog niet echt over uit.. Je moet eerst je carter leegmaken, dus: Vario + zooitje erachter, oliepomp, koppeling en vertandingen eruit, carter olie eruit laten lopen, achter wiel eraf, Cilinder + zuiger eraf, Carb + Spruitstuk eraf en verder bekabeling eraf...

VERTANDINGEN HOEFEN ER NIET UIT....

dit gaat allemaal wel lukken alleen moet ook m'n ontsteking eruit en hier heb ik TOTAAL geen ervaring mee...
Hoe krijg ik dat ding eruit? Eerst haal ik me koelvin eraf en dan?? Ik hoop dat jullie wat nuttige tips hebben en me even kunnen helpen..

EERST MOET JE DE BOVENSTE MOER ERAF ZIEN TE DRAAIEN, MET EEN EEN SPECIALE TANG OF ZO'N SPECIAL RIEM (KOM ER ZO NIET OP HOE DIT HEET)DAARMEE HOU JE HET VLIEGWIEL TEGEN, EN KAN JE DE MOER ZO ERAF DRAAIEN...

DAN KOM JE MET HET VOLGENDE PROBLEEM... HOE KRIJG IK MIJN VLIEGWIEL ERAF???:

DIT DOE JE DOORMIDDEL VAN EEN VLIEGWIELTREKKER, DAT IS SPECIAAL GEREEDSCAHP WAT JE ZO BIJ DE DEALER KUNT HALEN VOOR ONG 10 EURO... DEZE MOET IK HET GAT GEDRAAID WORDEN,EN DAN KUN JE AAN HET BOVENSTE DING DRAAIEN ZODATR JE VLIEGWIEL LOS KOMT TE ZITTEN... ALS JE HET ZIET IS HET VEEL MAKKELIJKER :), DE REST WAT DAAR ONDER ZIT MOET JE WEL UIT ZIEN TE KOMEN....

Verder zijn C3 lagers best toch? Of beter C4? Ik ga voor de Doppler as aangezien ik daar veel goede dingen over hoor... 8)

DOPPLER IS ZEKER EEN LEUKE EN GOEDE AS, C3 LAGERS ZULLEN WEL VOLDOEN

Maar Thanx! ;)

EN SUCCES ERMEE ;)
 
ws zal je aan zon riem om je vliegwiel vast te houden niet goed kunnen komen

wat je ook kan doen is een zuigerstop gebruiken [niet bij dure zuigert doen...dan ist zonde] of een variosleutel op een kickstartrondsel doen aan de andere kant
 
Originally posted by black_phoenix
ws zal je aan zon riem om je vliegwiel vast te houden niet goed kunnen komen

wat je ook kan doen is een zuigerstop gebruiken [niet bij dure zuigert doen...dan ist zonde] of een variosleutel op een kickstartrondsel doen aan de andere kant

Hey black_phoenix doed, ik ga morgen ff me koelvin eraf halen enzo aangezien ik t nu niet kan doen.. ik zit met barstende Koppijn thuis :( Maar wil je morgen weer ff naar dit topic komen?? Dan heb ik maby nog wel een vraag ;) Over het poelie trek gedoe :D Maar ik gebruik dan gewoon even me vario plaatje...
 
omdat het toch een oude krukas is kan je natuurlijk ook gewoon een dikke schroefendraaien door je drijfstang heen doen :rolleyes: , dan blijft ie vanzelf wel vastzitten als die tegen je carter aan komt...
 
Originally posted by black_phoenix
ws zal je aan zon riem om je vliegwiel vast te houden niet goed kunnen komen

wat je ook kan doen is een zuigerstop gebruiken [niet bij dure zuigert doen...dan ist zonde] of een variosleutel op een kickstartrondsel doen aan de andere kant

Eehm, dat met die variosleutel, dan tordeert je as toch? of er is iig kans op. Zoiets staat me bij, icm met een verhaal van/over/door Ivo.
 
op torderen is inderdaad een kans...maar ik denk dat er vrij weinig kans op is en dit vind ik de veiligste manier eigenlijk

en een schroevendraaier door drijfstang kan wel...maar meestal buigt je schroevendraaier dan gewoon om [sonde :D] en je carters kunnen beschadigen...
 
Originally posted by black_phoenix
op torderen is inderdaad een kans...maar ik denk dat er vrij weinig kans op is en dit vind ik de veiligste manier eigenlijk

en een schroevendraaier door drijfstang kan wel...maar meestal buigt je schroevendraaier dan gewoon om [sonde :D] en je carters kunnen beschadigen...

of je maakt ff netjes een metale plaatje met een sleufje erin waar je drijfstang in hangt :)
 
het gaat erom dat je de randen van je carter ermee kan beschadigen...als je het netjes maakt/doet niet idd...en dan ist het een best goede methode...ongeveer hetzelfde principe als zuigerstop maar dan zonder dat je zuiger beschadigd :)
 
Je krukas tordeerd sneller als jij denkt, en het is echt een te domme manier om dat te doen...Dan nog beter met een zuigerstop, of een schroevendraaijer door je small end...Beter je huiswerk doen blackdinges ;)
 
Nog ff opmerking over die lagers; "C4 is altijd goed"
dat is niet zo.
C4 is gemaakt om op ZEER EXTREME toerentallen te draaien. Als je continu 20.000 toeren maakt is een C4 goed ja. een lager zet namelijk uit door hitte (door toeren maak je wrijving=hitte)
Een C4 lager heeft op kamertemperatuur "speling", dat kan je zo voelen. Door de enorme toerentallen die een C4 moet draaien word ie warm, zet dat metaal uit, en krijgt het lager een perfecte passing.
Als je dus een std. scoot hebt met C4 slijten ze superhard omdat ie niet warm genoeg word om uit te zetten en spelingsvrij te lopen.

Ik zou je een C3 aanraden zolang je geen 20PK racezip rijd ofzo :p

C3 heeft nl. minder speling in koude toestand, en dus hoeft ie minder uit te zetten en bereikt ie op een lager toerental z'n perfecte passing.

Khoop dat 't een beetje begrijpelijk was? :)
 
Originally posted by Joost86
Nog ff opmerking over die lagers; "C4 is altijd goed"
dat is niet zo.
C4 is gemaakt om op ZEER EXTREME toerentallen te draaien. Als je continu 20.000 toeren maakt is een C4 goed ja. een lager zet namelijk uit door hitte (door toeren maak je wrijving=hitte)
Een C4 lager heeft op kamertemperatuur "speling", dat kan je zo voelen. Door de enorme toerentallen die een C4 moet draaien word ie warm, zet dat metaal uit, en krijgt het lager een perfecte passing.
Als je dus een std. scoot hebt met C4 slijten ze superhard omdat ie niet warm genoeg word om uit te zetten en spelingsvrij te lopen.

Ik zou je een C3 aanraden zolang je geen 20PK racezip rijd ofzo :p

C3 heeft nl. minder speling in koude toestand, en dus hoeft ie minder uit te zetten en bereikt ie op een lager toerental z'n perfecte passing.

Khoop dat 't een beetje begrijpelijk was? :)

Jah t klinkt best logisch.. Maar is een C4 lager niet gewoon stukke sterker dan een C3 lager?? Is het echt zo dat een c4 lager pas bij extreme hitte uitzet?
 
Originally posted by Tim
Heeft niks met sterkte te maken!!! Dat staat er toch, die jongen heeft helemaal gelijk met het verhaal over het uitzetten.

nee hoor, dat met die 20 Pk zip is natuurlijk onzin. kan ook prima met minder
 
Back
Top