wijziging wetgeving belgie ivm helmplicht klasse A

Karoshi

De Zotte Belg!
Vandaag in de krant:

Helmplicht voor klasse A (tot 25km/u dus) vanaf 01/01/2003

Dus iedereen hempie op in Belgie!

vind ik op zich wel een goed initiatief :!
 
Advertisement - register to remove this

ik vind het onzin.. op een fiets hoef je toch ook geen helm op en meestal fiets ik ongeveer 25 km per uur. voor diegene die harder willen hebben ze toch juist die klasse b? die niet helmplicht hebben ze toch juist voor bejaarden en zo voor die mensen is het zo'n gedoe helm en zo.... en voor postbodes zulk soort dingen ik snap het echt niet helemaal ...
 
Originally posted by Vespa Ciao
ik vind het onzin.. op een fiets hoef je toch ook geen helm op en meestal fiets ik ongeveer 25 km per uur. voor diegene die harder willen hebben ze toch juist die klasse b? die niet helmplicht hebben ze toch juist voor bejaarden en zo voor die mensen is het zo'n gedoe helm en zo.... en voor postbodes zulk soort dingen ik snap het echt niet helemaal ...


ik vind het geen onzin... ook met 20 kan je dood gaan als je op je kop valt..
 
ik vind dit zeer positief dat het eindelijk verplicht wordt voor iedereen!

niet meer dan normaal!

al rij je zelf "maar" 25, er moet maar eens een auto tege 50 tegen u rijden, dan ben je ook d00d


goed initiatief:)
 
Ik vind het een goeie zaak!
Ik zie hier trouwens steeds meer mensen (vooral de wat oudere) met een helm op, op een snorbrommer rijden. Ze geven het dus zelf al een beetje aan...
 
Ik vind het ook een goede zaak, wie rijdt er trouwens nog 25?? Misschien 5% van alle snorfietsen?

Maar ik vind dat de mensen niet genoeg op de hoogte gehouden worden.
 
ik vind het ook maar stom.

Met de fiets haal je zonder al te veel moeite te doen meer dan 25km/u, en zou je het op prijs stellen dat je een helm moet dragen wanneer je gaat fietsen?

En voor wie harder wilt dan 25km/u is er de B klasse.


Trouwens, nu gaan ze het opvoeren van de a klasses stimuleren, want tegen een slakkengangetje van 25 zet bijna niemand een helm op, dus wat doe je dan-->opfokkeeeeuuuuh :p
 
Originally posted by silver & black

al rij je zelf "maar" 25, er moet maar eens een auto tege 50 tegen u rijden, dan ben je ook d00d

ja, maar als a klasse word je geacht op het fietspad te rijden, en heb je zowiezo al veel minder kans om een auto van heel dichtbij te zien. :)
 
Ik vind het geen onzin een maat van me reed op zn snorretje lang zon hekwerk (van zon bouwterrein) met 25 hij week uit voor een kind kwam met zn stuur in het hek terecht. Zal 3 weken in het zieken huis ! Dus je hebt geen auto nodig om verkeerd terecht te komen bond007
 
De enige reden waarom iemand een a-klasse zou willen hebben is, omdat je dan geen helmpje op je hoofd hoeft. Nu moet dat wel;
DUS gaat iedereen maar 45 rijden.
DUS Is er gee nverschil meer
Dus kan je straks in Belgie gewoon brommer rijden, zonder je druk te maken of je nou 25 of 45 rijdt.
Maar hier in Nl hoeven ze dat van mij niet te doen.
Als je op zo'n dingetje rijdt, gaat een fiets soms nog sneller, en dan is zo'n helm beetje overbodig.
Als je 'm opvoerdt, vind ik dat je wel een helm opmoet, maarja, dan kan je net zo goed een echte scooter kopen.
 
Originally posted by stormer
Ik vind het geen onzin een maat van me reed op zn snorretje lang zon hekwerk (van zon bouwterrein) met 25 hij week uit voor een kind kwam met zn stuur in het hek terecht. Zal 3 weken in het zieken huis ! Dus je hebt geen auto nodig om verkeerd terecht te komen bond007

ja, en wat zou er gebueren als je met de fiets tegen een gangetje van 25 met veeeeel slechtere remmen moet uitwijken?

ik vind dat ze dan de fietshelm evengoed verplicht kunnen maken..
 
ik vind het supergoed, want er zijn vaak "stoere kerels" met een opgevoerd A-klasserke die rijden zonder helm... moet je weten dat voor een A-klasse geen rijbewijs nodig is en geen verzekering verplicht. Nu gaan die hard opvallen in het verkeer... wat goed is :D.
 
Mja ikzelf vind het wel een goede zaak.

Kijk het gaat zeker op dat je waarschijnlijk met een fiets even snel gaat dus evenveel (misschien zelfs meer) kans loopt om zwaar gekwetst te raken bij een val.
MAAR hier in de buurt is het gewoon zo dat ze een klasse A kopen. Dan hoeven ze al geen rijbewijs te halen en ze fokken die dingen evengoed op. Daarom vind ik het goed dat iedereen nu helm op moet. In principe zijn ze niet in fout als ze ZONDER helm op een A klasse +25 rijden. Ze krijgen wel boete voor het te snel rijden maar NIET omdat ze zonder helm rijden. Daarom vind ik deze regel wel bijdrage tot de algemene veiligheid.

Dat je niet vlug een auto tegenkomt op het fietspad is natuurlijk onzin. Hoeveel auto's slaan er niet af over het fietspad of komen uit hun oprit over het fietspad. Ik denk zelfs dat de kans dat je een auto tegen komt op het fietspad groter is dan dat je TUSSEN het verkeer rijdt.
 
Ik vind het onzin, zijn genoeg mensen waarvoor het een heel gedoe is (vooral ouderen dus) om steeds een helm op te zetten. En er vanuitgaande dat die dingen dus gewoon 25 km/h rijden vind ik dat het best zonder helm kan. Op de fiets rijdt ik vaak harder dan dat.......
 
het is zeker een goed initiatief, want 90% van de a-klasses hier in belgië rijden zeker even vlug / vlugger dan een b-klasse... het zijn maar de oma's met een puch of zo die 25-30 rijden :) maar iedereen hier met bv. een booster a-klasse rijdt geen 25 hoor :p
 
Originally posted by bond007
ja, maar als a klasse word je geacht op het fietspad te rijden, en heb je zowiezo al veel minder kans om een auto van heel dichtbij te zien. :)


dat heeft er geen zak mee te maken

een fietspad kruist toch ook een zijstraat of een uitrit:| :rolleyes:
 
Tja als echt iedereen zo triest is om een A-klasse te kopen om zonder helm te mogen rijden maar wel lekker opvoeren dan lijkt het erop dat het terecht is, jammer dat de mensen die er geen misbruik van maken ook maar de lul zijn.
(ps. in Belgie is booster ongeveer het synoniem voor scooter he :? )
 
Originally posted by x8racer
Tja als echt iedereen zo triest is om een A-klasse te kopen om zonder helm te mogen rijden maar wel lekker opvoeren dan lijkt het erop dat het terecht is, jammer dat de mensen die er geen misbruik van maken ook maar de lul zijn.
(ps. in Belgie is booster ongeveer het synoniem voor scooter he :? )


ik zei "bv een booster" omdat deze hier nu eenmal sterk verkocht zijn.

voor mij is booster nog steeds geen synoniem voor scooter :)


spijtig genoeg heb je wel een deel gelijk en zeggen velen idd booster tegen eender welke scooter :rolleyes:
 
Back
Top