Wheelspin

Ik kon niet eens burnen in Etten-Leur, ik werd gewoon vooruit geduwd omdat het ding al te veel grip had.
En dan rijd ik met een TT92 van al een paar wedstrijden oud, weet niet hoe het zit met de toplaag van een TT92.

Ben niet echt thuis in de banden.
 
Ja mijn TT92 deed het echt heel erg ruk, maar dat kan eigenlijk ook wel komen omdat deze band al 3 seizoenen oud is. Sava Soft was al wel veel beter, maar nog steeds behoorlijk wheelspin. Bij mijn scooter heeft het denk ik ook veel met de zithouding te maken.
 
Ja daar heeft het denk ik wel mee te maken. Maar verzwaren is de laatste optie natuurlijk. Hij is overigens niet veel lichter als vorig jaar. Ik heb nu een kortere stuurpen gekocht en twee PMT banden om te gaan testen. De stuurpen die er nu op zit is 110mm 'lang' en de nieuwe 60mm. Of wel de houding gaat 5cm naar achteren. Alle beetjes helpen ;)

Ook zal met een smallere band de druk op het wegdek vergroot worden alleen het contact oppervlak word minder. Maar dat is testen..
 
Ik weet dat dit heel stom klinkt maar der kwam eerst een man die vertelde dat hij eerst bij de race zijn band in de benziene had gelegd (deed hij schijnbaar vaker) waardoor hij aanzienlijk meer grip had zij hij.
IK weet ook niet hoelang die benziene in het rubber blijft zitten maar anders lijkt het me gevaarlijk.
Mischien leuk om een keer met een oude slick te proberen hoe hij hier op reageerd

en met hoeveel bar rijden jullie ongeveer in je band?
 
Er zijn een aantal factoren die meespelen bij rolweerstand.
De belangrijkste zijn: gewicht, oppervlak, vervorming.
Gewicht en oppervlak zijn redelijk evenredig, het gewicht maal oppervlak (totale druk) zal nagenoeg hetzelfde blijven bij het veranderen van de breedte (zie de natuurkundige formules).

Het grote verschil valt dus te zoeken in de vervorming; hoe beter de vervorming van de band naar het wegdek, hoe beter de grip / hoger de weerstand.
Het verbeteren van de vervorming kun je op meerdere manieren doen, waarvan wederom de belangrijkste zijn: compound, temperatuur, bandenspanning, en jawel, het oppervlak!

Wat je dus zoekt is een band met de meeste vervorming (ongeacht bij welke temperatuur en bandenspanning dat is, die kun je namelijk zelf bepalen), waarschijnlijk zal dit met een erg zachte compound het beste zijn bij lagere temperaturen en bij de wat hardere banden bij hogere temperaturen.

Als je een keer geraced hebt met echte regenbanden (tt72, mc20) bij droog weer weet je dat een zachte compound band grip verliest als hij echt warm wordt. Droogweer banden (hardere compound) hebben juist minder grip bij koude temperaturen.

Ook met chemische middeltjes kun je de vervormbaarheid (tijdelijk) veranderen.

Daarnaast zoek je dus een band met een groot contact oppervlak, omdat je dan simpelweg meer oppervlak hebt om naar het asfalt te vormen.
Het zal mij dan ook niks verbazen als de toprijders weer overstappen op de (zwaardere) 12-13" velgen met bredere en niet te vergeten met een grotere radius banden.

Ik ben vast nog wat dingen vergeten te vermelden, maar in het kort: hoe meer (vervormd) oppervlak op de weg, hoe beter de grip.

Als verduidelijking een bekend filmpje:
Ook bij deze sport denken ze er hetzelfde over.
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=V3yj_OGezWc"]YouTube- dragsters in slow motion with special camera[/ame]
 
Last edited:
hier een filmpje met een ander type band.
die kerel gaat ook echt wel aardig vooruit zonder wheelspin lijkt het.

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=YguK8ZRw8B8"]YouTube- Accelerazione 150m prototipo dragster - 5.655s e 146km/h[/ame]
 
en met wat voor een bandenspanning word er met de tt92 gereden? te hard verliest natuurlijk grip, bij de race ligt dit meestal tussen de 1,75 - 2 bar maar dat hangt naturlijk ook van het gewicht af van de rijder
 
Wij pakken hem meestal tussen de 0.8 á 1.2 bar. Sava Slick stond op 1.3 ongeveer op Etten-Leur, had wel zachter gemogen.
 
Ik denk dat je het ook in de kwaliteit rubber moet zoeken, Een dikke zwarte streep wordt er vaak achtergelaten door rijders. Dat betekent dus in feite dat je rubber van slechte kwaliteit is(voor sprint gebruik), maar wel grip biedt. Dit omdat het oppervlak genoeg grip heeft op het wegdek, maar dat er een laag van het rubber afscheurd en op het wegdijk blijft liggen. Ik rijd nu gewoon met een stage 6 slick, met 0.8 bar. Hierdoor krijg ik net genoeg vervorming waardoor ik goed grip kan houden. Qua grip doe ik het net als Kossen. Op deze manier voel je het, het beste. Burnen doe ik vrijwel niet, want dan wordt het alleen maar erger.
 
Ik heb van de week een PMT slick met regencompound opgehaald. Dit is de allerzachtste versie van PMT. En ik moet zeggen dat hij ook extreem zacht aan voelt. Je kunt het rubber van de band zowat kneden en hij blijft ook echt aan je hand plakken. Alleen als je met deze band gaat burnen is het 1 sprint en hij is klaar.

Morgen gaan we in iedergeval testen met; TT91, Sava Soft, Sava Medium, PMT hard en PMT regen (slick). Ben benieuwd welke band het beste zal zijn.

Update

Vandaag getest, op de volgende grafiek (PDF) zie je het verschil tussen sava soft en de PMT Super Soft. De lichter lijn is de PMT. De sava is geburnt tot ongeveer 95 graden en de PMT niet (dat ging niet). Grappig om te zien dat het toerental ook zakt als je meer grip hebt;

http://www.polyestershoppen.nl/PMT S vs Sava S.pdf
 
Last edited:
Ik heb van de week een PMT slick met regencompound opgehaald. Dit is de allerzachtste versie van PMT. En ik moet zeggen dat hij ook extreem zacht aan voelt. Je kunt het rubber van de band zowat kneden en hij blijft ook echt aan je hand plakken. Alleen als je met deze band gaat burnen is het 1 sprint en hij is klaar.

Morgen gaan we in iedergeval testen met; TT91, Sava Soft, Sava Medium, PMT hard en PMT regen (slick). Ben benieuwd welke band het beste zal zijn.

Update

Vandaag getest, op de volgende grafiek (PDF) zie je het verschil tussen sava soft en de PMT Super Soft. De lichter lijn is de PMT. De sava is geburnt tot ongeveer 95 graden en de PMT niet (dat ging niet). Grappig om te zien dat het toerental ook zakt als je meer grip hebt;

http://www.polyestershoppen.nl/PMT S vs Sava S.pdf

Kees,
eigenlijk zou je voor het mooie een vergelijk moeten maken bij de sava met temperatuur 70 en 80 graden. Tegen de 100 graden is de band echt aan het verbranden en zou het zo maar kunnen zijn, dat je meer slip opwekt.
Anderzijds mochten de grafieken hetzelfde kunnen worden, dan zou ik zelf voor een band waar je niet hoeft te burnen kiezen. Gaat waarschijnlijk ook dan veel langer mee.

mvg heiko
 
Last edited:
Kees,
eigenlijk zou je voor het mooie een vergelijk moeten maken bij de sava met temperatuur 70 en 80 graden. Tegen de 100 graden is de band echt aan het verbranden en zou het zo maar kunnen zijn, dat je meer slip opwekt.
Anderzijds mocthen de grafieken hetzelfde kunnen worden, dan zou ik zelf voor een band waar je niet hoeft te burnen kiezen. Gaat waarschijnlijk ook dan veel langer mee.

mvg heiko

Hallo Heiko,

Wij hebben gisteren getest met temperaturen en zagen dat bij 70 graden een band nauwelijks presteerde. De sava wou pas echt goed werken bij 90/100 graden.

Wat verbranden heb je enigzins gelijk dit zag je bij een banden temperatuur van ongeveer 130 graden, dan liet de band ook een dikke zwarte streep achter op de weg. Wat ons ook opviel was hoe enorm snel de toplaag van een band afkoelt. Dit gaat ongeveer met 5 graden per seconde.

Daarentegen zagen we dat een hard compound band (bijvoorbeeld de PMT H) veel langer zijn temperatuur vast hield maar er wel langer geburnt moest worden voor hij op temperatuur was.

Ook is het grappig om te zien hoe enorm snel de band aan de buitekant warmword, hier heb je echt maar enkele seconde voor nodig (afhankelijk per type band).
 
conclusie: een bandenwarmer die de complete band opwarmt kan nuttig zijn.

ik ga met heiko mee, liever een zachte band en niet/weinig burnen.

ps: niet alleen de band is een variabele in je grafiekjes, misschien komt het verschil (in toerental) wel uit een totaal andere hoek.
(bv het toerental van waaruit je gas geeft, temperatuur van de cilinder, het schoonbranden van de bougie/blok, etc etc)
ik zou niet zomaar het het sneller zijn toeschrijven aan de band.
 
Tijdens de runs is er sowieso niets veranderd aan het blok en de temperatuur verschil (groene lijn) is minder dan 5 graden.

Na a.s. zondag kan ik nog meer bevestigen en zeggen over de verschillen qua grip.
 
Back
Top