Wheelspin

Kan me nog wel herinneren dat de 90cc sprinter van TJ op meppel 2007 deze band gebruikte en dat dat niet zo lekker uitpakte.

IMG_2035.jpg


EDIT:

Heb ook net nog een filmpje gevonden, en wat ik zo op het filmpje hoor en zie lijkt mij wel wheelspin.

YouTube - Meppel 2007 TJ 90 cc.

Meer oppervlakte hebben we helaas nooit helemaal goed door kunnen testen, bij wegkomen lijkt het me nuttig, maar tijdens de run heb je er echt helemaal niks meer aan.

Die brede flap pakte toen niet goed uit, omdat zowel het vermogen als de stabiliteit ver te zoeken was. Je ziet me ook extreem wiebelen op het filmpje.
Het is overigens geen wheelspin op het filmpje, het is de motor die erg smoort en de koppeling die gewoon veel te lang slipt.

Verder den ik dat je met een tt92/91 achter op wat lagere druk altijd meer dan voldoende grip zult hebben. Tijdens de run zal de band met lagere druk weer ronder worden doordat je hem naar buiten slingert en ik denk dat je dan minder rolweerstand ondervind.

De ideale combi vermoed ik, er zullen overigens wel meer banden zijn die voldoende grip leveren.
 
Denk dat op den duur toch moet worden gedacht over brede banden (wel met zachter compound natuurlijk)

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=mJW_5vkAl6A"]YouTube - Maxiscoot @ Luckau 16 06 09[/ame]

Zoals je ziet gaat die 45pk twin sprinter ook goed en stabiel weg met een brede achterband.
 
De PMT banden lijken mij ook wel erg goed, Polini heeft nu een set PMT banden 10 inch op de markt gezet. Alleen weet nog niet waar ze te krijgen zijn..
 
PMT is te krijgen bij Gerry die is ook de Pasini Minibike dealer in Nederland/Belgie.

Verantwoordelijke : Verhoeven Gerry
Locatie : Tremelo
Provincie : Brabant
Telefoon : 0032476/486.098
E-Mail : gcg@pandora.be
Website : www.gcg-pasini.com
Merken : Pocketbike Pasini Raceoverals Skarburati
Specialiteiten : 2-4 Takt
Mijn opmerkingen :Import voor België en Nederland van Pasini en verdeler van alle onderdelen van , Polini, Bi-Zeta, Zocchi,herstel en onderhoud van Italiaanse pocketbikes. 8 jaar ervaring aan de top van het Belgisch en Nederlands kampioenschap,
ervaren begeleiding van getalenteerde jeugd
 
Denk dat op den duur toch moet worden gedacht over brede banden (wel met zachter compound natuurlijk)

YouTube - Maxiscoot @ Luckau 16 06 09

Zoals je ziet gaat die 45pk twin sprinter ook goed en stabiel weg met een brede achterband.

Ben ik volledig met je eens.

En dan imo niet persee meet zachter compound, maar gewoon een flexibelere band in het geheel. Bij ons waren de zijkanten van de band ook erg stug dus de band vervormde amper, wat in mijn ogen bij 2wieler dragging zeer belangrijk is (dat die dus wel vervormen kan).
 
Verder den ik dat je met een tt92/91 achter op wat lagere druk altijd meer dan voldoende grip zult hebben. Tijdens de run zal de band met lagere druk weer ronder worden doordat je hem naar buiten slingert en ik denk dat je dan minder rolweerstand ondervind.

Er is toen destijds een jongen die ik ken geweest die had heeft een 2 Fast 4 Race Yamaha Jog R , die reed ook op die Dunlop TT92 banden. Bijna geen wielspin. Dat ding was écht snel.
 
Denk dat op den duur toch moet worden gedacht over brede banden (wel met zachter compound natuurlijk)

Zoals je ziet gaat die 45pk twin sprinter ook goed en stabiel weg met een brede achterband.

Geen goed voorbeeld, want in Luckau hadden ze een soort lijm op de baan zitten. Wordt veel gebruikt op dragstrips, dus dan heb je veel meer grip dan op normaal asfalt.
 
Tot nu toe kan bijna iedereen nog uit de voeten met de sava soft slick, als het wegdek uiteraard goed genoeg is. Maar zoals iedereen weet kost wheelspin gewoon verschikkelijk veel tijd. Het lijkt mij dan ook helemaal geen gek idee dat er toch mensen zijn die gaan testen op verschillende wegen met verschillende banden om te kijke wat de beste combo is. Hierdoor zul je meteen een voordeel hebben als je op de desbetreffende sprint lokatie komt.

Pmt heeft dus 3 compounds zover ik kan vinden, en de prijs valt me nog mee moet ik zeggen.

http://www.pocketbikeonderdelen.nl/en/vmchk/pmt_banden.html

Bedoel je een soort sticky tire tom ?

http://www.vereeken-motorsport.be/GripOrder.pdf
 
Last edited:
Ja die boekte bijna autowheelies ofniet?

Mijn ervaring met de Sava slick soft zijn erg goed. Rond de 0.8 tot 1 bar en over het algemeen vrij weinig wielspin.

thanks-for-the-info.jpg


Mja... Probeer alleen te zeggen dat het over het algemeen goede banden zijn. :rolleyes:
 
@ tommy
In höxster kwam die twin ook goed weg zonder wielspin en daar was de grip echt drama!

@ pikeheat
Dat zijn wel 6,5" bandjes he, dan zullen de 10" ongetwijfeld wel wat duurder uitvallen:)
 
Als die banden echt beter grip geven dan sava's maakt die 20 euro extra tov de sava's ook niet uit.

Kan het trouwens kloppen dat ik ergens heb zien staan dat sava's een half kilo zwaarder zijn als de tt91/92?
 
Klopt. TT92 is +- 2,2KG en heb bij Joël pas nog een Sava (medium compound) gewogen en die was 2,7KG.
 
PMT 10 inch kost voor een set 200 euro.
Nicolas van het forum racet er al mee en is super tevreden er over.
Hij heeft ze overigens bij VHM besteld meen ik die kan er dus ook aankomen.
 
Back
Top