Werking

Status
Not open for further replies.

Hans Peeters

Pass auf, was du sagst, ich bring dich um!!
Hans Peeters,

Ik had een vraagje over de slag, wanneer de zuiger omlaag wordt geduwd en hellemaal onder is hoe komt hij dan weer terug naar boven. Want als ik op sites lees ze niet hoe de zuiger naar boven gaat wanneer hij hellemaal onderin is. Er wordt niet uitgelegd hoe hij weer naar boven gaat, er staat dan, hij gaat weer terug naar boven, maar hoe?

Hans Peeters,
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik weet niet hoe ik dit goed moet uitleggen maar op het onderste en bovenste dode punt verandert de zuiger van bewegingsrichting door de speciale constructie van de krukas.
Hieronder een link naar een Youtube filmpje waarin wordt uitgelegd hoe een 2-takt motor werkt.
Kijk met name naar de krukas en wat er met de drijfstang gebeurd op het moment dat de zuiger het hdp en het ldp voorbij draait..
 
Ik weet niet hoe ik de goede ontwikkeling maar op het onderste en bovenste dode punt verandert de zuiger van bewegingsrichting door de speciale constructie van de krukas.
Een link naar een Youtube filmpje waarin wordt uitgelegd hoe een 2-takt motor werkt.
Kijk met naam naar de krukas en water er met de drijfstang is gebeurd op het moment dat de zuiger het hdp en het ldp voorbij

Ik weet niet hoe ik de goede ontwikkeling maar op het onderste en bovenste dode punt verandert de zuiger van bewegingsrichting door de speciale constructie van de krukas.
Een link naar een Youtube filmpje waarin wordt uitgelegd hoe een 2-takt motor werkt.
Kijk met naam naar de krukas en water er met de drijfstang is gebeurd op het moment dat de zuiger het hdp en het ldp voorbij draait..
Hallo,

ik zou graag willen weten hoe hij naar boven komt, want wanneer de bougie een vonkje geeft dan wordt de zuiger naar onder gedrukt maar hoe komt hij terug naar boven?

Hans,
 
Last edited:
Ik weet niet of je weet wat een doortrapper is?
Dit is een fiets zonder versnellingen en waarvan het tandwiel in het achterwiel geen vrijloopt heeft, veelal het geval bij stuntfietsen.
Dus je kunt niet ophouden met trappen, de trappers zullen altijd met het achterwiel meedraaien.
Als je nu 1 forse trap geeft (arbeidsslag) zal de fiets vooruit schieten en je kachtzettende voet naar beneden bewegen maar als je voet beneden aan is gekomen, zal je voet weer omhoog worden gedrukt door de trapper als gevolg van de massa die je in beweging hebt gebracht. (traagheidswet)
 
Ik weet niet of je weet wat een doortrapper is?
Dit is een fiets zonder versnellingen en waarvan het tandwiel in het achterwiel geen vrijloopt, het geval bij stuntfietsen.
Dus je kunt niet ophouden met trappen, de trappers zullen altijd met het achterwiel meedraaien.
Als je nu 1 forse trap geeft (arbeidsslag) zal de fiets vooruit schieten en je kachtde voet naar beneden bewegen maar als je voet beneden aan is gekomen, zal je voet weer omhoog gedrukt worden door de trapper als gevolg van de massa die je in beweging hebt gebracht. (traagheidswet)
Er wordt niet uitgelegd hoe hij weer naar boven gaat, er staat dan, hij gaat terug naar boven, maar hoe?
 
Ook het vliegwiel helpt hierin , is relatief zwaar en door de kracht van de explosie boven de zuiger zorgt de arbeidsslag zoals Sparky al uitlegt de ronddraaiende beweging van de krukas. Daarom stopt de motor ook met draaien als je het contact uit zet , je hebt dan geen explosie , dus geen arbeidsslag.
 
Ik snap dat je het je haast niet kan voorstellen , helemaal niet als je bedenkt dat de zuiger onder en boven (bdp & odp) een fractie van een seconde stilstaat en dan weer op gang gebracht wordt. Daarom hoe meer cilinders hoe mooier een motor loopt.
 
Dus eigenlijk is die vonk zo krachtig
nouja, niet de vonk. Maar de verbranding van de benzine en lucht. Zo krachtig zelfs dat de zuiger genoeg energie heeft weer terug omhoog te gaan. Bij een 4takt gaat hij zelfs 4x op en neer voor de volgende verbranding.

Ontsteking en dus slag naar beneden->slag omhoog en duwt de uitlaatgassen naar buiten->naar beneden en zuigt brandstof en lucht aan->gaat weer omhoog als de zuiger net de top haalt vonkt de bougie en herhaalt het riedeltje zich
 
nouja, niet de vonk. Maar de verbranding van de benzine en lucht. Zo krachtig zelfs dat de zuiger genoeg energie heeft weer terug omhoog te gaan. Bij een 4takt gaat hij zelfs 4x op en neer voor de volgende verbranding.

Ontsteking en dus slag naar beneden->slag omhoog en duwt de uitlaatgassen naar buiten->naar beneden en zuigt brandstof en lucht aan->gaat weer omhoog als de zuiger net de top haalt vonkt de bougie en kloptt het riedeltje
dus eigenlijk verbrand het de benzine, en de zuiger gaat omlaag en de zuiger gaat weer omhoog, dus de explosie is zokrachtig.dat naar onder en terug naar kan komen
 
Last edited:
Beste Hans,

uit je vragen blijkt gewoon dat je het filmpje in post#2 niet aandachtig bekeken hebt.
Rond 3:30 minuut wordt er heel duidelijk uitgelegd wat er gebeurt en waardoor de zuiger met "kracht" naar beneden wordt gedrukt.
 
De drijfstang (dat ding waar de zuiger boven op zit) zit aan de krukas bij de bigend lager (op die buis tussen de krukas wangen, de kruk). Op het moment dat er een explosie word gemaakt word de drijfstang naar beneden gedrukt door de hoge druk waardoor de krukas gaat draaien, op het moment dat deze op bdc is aangekomen zorgt de rotatie van de krukas (want de krukas wil door blijven draaien) dat de drijfstang terug naar boven word gedrukt.

Bij het starten van de motor dmv een elektrische of kickstart zorg je er eigenlijk voor dat je de motor ff helpt om te zorgen dat deze wil gaan draaien. Als de eerste explosie dan is geweest gaat die uit zichzelf steeds sneller draaien en steeds vaker explosies geven tot je op het gewenste stationair toerental ben aangekomen, en dan kan je gas geven.

Dus het omhoog gaan komt eigenlijk gewoon door de centrifugale kracht van de draaiende krukas.

Bij een 4 takt word er dan of uitlaat of compressie slag gedaan, bij een 2 takt inlaat en compressie tegelijk.
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top