Werking benzinemeter

Cipher

Well-Known Member
Mijn benzinemeter geeft constant aan dat mn tank volledig vol is. Zodra ik mn contact aanzet loopt ie in 7 á 10 seconden rustig naar boven. En dat terwijl mn tank toch echt leeg is.

Ik hoopte dat ik t stekkertje er verkeerd om op had gezet maar dat bleek niet zo te zijn. Zelfs als ik mn benzinevlotter los haal doet hij precies het zelfde.

Er gaan 2 draden naar mn benzinevlotter (het ding in mn tank dus ;)). Een geel/groene, en een zwarte. Als ik de geel/groene aan de plus van mn accu hang, schiet mn meter een heeeel stuk sneller naar boven, en gaat zelf buiten de schaalverdeling (hij stopt precies op vol als ik niets doe). Als ik hem direct doorverbind met de zwarte draad (nagemeten; is massa) loopt hij net zo rustig naar boven als bovenaan omschreven.

Nu vraag ik me af hoe de benzinemeter precies werkt. Wat zit er in die vlotter? Is het een soort regelbare weerstand en je benzinemeter een amperemeter?
Het lijkt me dat er geen 12V over je vlotter staat ivm vonken in je benzinetank (8)).
Wie kan me een beetje uitleggen hoe het systeem werkt, en waar er bij mij waarschijnlijk iets stuk is?
 
Advertisement - register to remove this

Originally posted by Cipher
Ik hoopte dat ik t stekkertje er verkeerd om op had gezet maar dat bleek niet zo te zijn. Zelfs als ik mn benzinevlotter los haal doet hij precies het zelfde.

Probeer eens te lezen wat ik al heb geprobeerd? :|
 
Hij reageerd prima wanneer ik de fase-draad van mn vlotter aan mn accu hang, dan schiet hij omhoog. Als ik de draad weer los haal zakt hij ook weer in naar "vol". Daarom denk ik zelf dat mn meter wel in orde is.

Is er een manier om je benzinemeter door te meten of te testen? Hoe werkt dat ding?
 
ik weet niet of het bij jou ook zo is.. maar bij mij zitten de electrische kabeltjes op een dopje die op me tank zit.
aan dat dopje zit een buisje wat waarschijnlijk een sensor is, daarom heen zit een ringetje die op je benzine drijft.
zo blijft dat ringetje steeds op de hoogte van je benzine en ziet de sensor hoeveel benzine erin zit.

sorry als je er niks van snapt, ik ben niet zo goed in uitleggen :p
 
Ik snap heel goed wat je bedoeld :)

Mn benzinevlotter is inderdaad een lange buis. Bovenop zit een dop waar de draden ingaan, en welke mn tank afsluit. De buis hangt in mn benzine. Aan de onderkant zitten een paar gaatjes.
Als ik de buis ondersteboven hou hoor ik iets wat erin zit schuiven. Die ring waar jij het over hebt zit bij mij dus in die buis.

De weerstand van mn vlotter veranderd trouwens van hoog naar laag als ik m omdraaii... die doet het dus wel goed. Ik moet het ergens in mn bedrading of meter zelf zoeken, maar weet niet hoe die meter werkt, en kan m dus ook niet testen als ik niet weet wat ik test.
 
De benzinevlotter lijkt me in orde.

Als ik de benzinevlotter kantel en het 'ding' (de daadwerkelijke vlotter) in de buis hoor schuiven, neemt de weestand over de vlotter toe of af. Wanneer ik hem volledig op de kop hou (vlotter staat dan in dezelfde stand als bij een volle tank) is de weerstand nagenoeg 0. Hoe lager de vlotter komt des te hoger de weestand wordt.
Tevens blijft mn benzinemeter op "vol" staan, of ik nou de vlotter wel of niet aansluit.

Het lijkt mij zelf idd ook het meest voor de hand dat ik ergens een lekstroompje heb. Ik vind het dan alleen zo vreemd dat die meter precies op het eind van de schaalverdeling blijft staan. Juist hierom heb ik het gevoel dat mn meter zelf stuk is. En de reden dat ik dit topic dus heb geopent is om te vragen hoe ik erachter kom of mn meter stuk is of niet.

Mn kabels nalopen lijkt mij ook het meest voor de hand liggende. Maar dan moet ik al de plastic buisjes waar de kabels doorlopen opensnijden, nadat ik WEER al mn kappen eraf heb gehaald. Zie ik niet echt zitten
 
Het is een weerstand. Het is net zoals in de auto.Hij drijft op de benzine met een sensor. Hij drijft niet helemaal bovenop. Hij drijft misschien maar 4 cm van de sensor vandaan. Anders zou je denken dat je tank wel heel snel leeg was. Zodra die naar beneden gaat gaat je benzinemeter ook omlaag. Als er benzine in zit dan blijft hij koud. Zodra het eronder komt wordt hij iets warmer. En laat minder weerstand door. Zo gaat je benzinemeter stukje naar beneden. Totdat hij helemaal droog staat dan wordt hij helemaal warm. En dan staat je benzinemeter ook op leeg. Ik heb dit gevraagt aan mijn scheikunde leraar. Hij legde het zo uit. ;) Weet niet of je hier wat mee kan.:p
 
Ja nu leg je uit hoe de vlotter werkt... dat wist ik wel ;)
Dat is gwn n plastic schijf die op de benzine drijft, en contact maakt met een regelbare weerstand. De hoogte van de vlotter bepaald hoeveel stroom doorgelaten wordt.

Maar hoe gaat de meter in je dashbord met deze info om...
 
Back
Top