Werken met een compressor en slagmoersleutel

Enterprise

Well-Known Member
Ik heb laatst een compressor besteld en ook een slagmoersleutel.
Vandaag was dan eindelijk de compressor binnen.

Alleen vraag ik mij af;
Iedereen heeft het vast wel eens gehoord, "don't overtighten". Vele zullen er ook achter zijn gekomen wat er gebeurd als je dat wel doet.
Kan ik met deze slagmoersleutel schade aanrichten? Stel, ik monteer een koppeling, en zet deze vast. Kan de slagmoersleutel de boel dan kapot draaien door te veel kracht? Ik heb verder geen optie om de kracht in te stellen o.i.d

Ik heb de boel al even uitgeprobeerd op een oud motorblokje maar voordat ik aan goeie brommers ga werken ermee wil ik toch zeker weten dat het goed zit.

Deze compressor en slagmoersleutel heb ik in bezit:
 
Advertisement - register to remove this

Met een elektrische gude slagmoersleutel heb ik het nog niet voor elkaar gekregen iets te slopen. En alles zit ook nog vast
Post automatically merged:

In de reviews van di epneumatische ferm zie ik staan dat sommige de moeren van hun wielen niet los krijgen. Lijkt me dus ook niet overdreven krachtig
 
door herhaaldelijk met teveel kracht een moer vast zetten op de as kan het zijn dat 1 van de 2 het begeeft.
aller bij worden ze er niet beter van.

maar veel kracht of niet, het is ook redelijk goed hoorbaar wanneer je moer echt vast zit.
zelf ten alle tijden de moer zover mogelijk aandraaien.
meestal word iets verdraait omdat het er niet recht op zit er dat er dan veel kracht op gezet word.

ik zelf werk met een elek slagmoersleutel die dacht ik +/- 300nm levert.
ik hou vaak de trekker half in ( beter regelbaar op elek )
en luisteren goed naar het vaste metaal op metaal geluid wat zegt ik zit vast.

en niet door blijven rammen.
als je weet hoever de moer er ongeveer opzat weet je ook weer waar je +/- weer moet uitkomen.
wil je nog meer zekerheid creëren kun je ook een soort torque doppenset halen.
die torderen om hun as bij een X aantal NM aan koppel.
veel gebruikt met wisselen van wielen des tijds om alles al goed om nm vast te zetten,
( werd altijd nog wel nagetrokken )
 
Zolang je gwn ff trr doet en niet door blijft rammen komt t wel goed, zeker als je een beetje op gevoel alles vast zet.

als je maar eerst alles handvast fatsoenlijk aandraait, anders sloop je wel je schroefdraad.
 
Je zou er een drukregelaar tussen kunnen zetten , compressor geeft meestal 10 of 12 bar , en deze dan instellen .
Vergeet ook niet af en toe een klein beetje olie in de sleutel te druppelen in de luchtingang , blijft hij veel langer heel
veel succes ermee is een mooie set.
 
24 liter compressor stelt weinig voor.. Die heb je zo leeg met een zeer goedkope luchtsleutel. (dat is net genoeg om banden op te pompen, beetje lucht te blazen en een tacker / niet machine.. Misschien nog net een lucht boormachine.

Als je kracht stroom hebt zeker voor zo`n machine gaan, heb je veel langer plezier van.

Ik zelf heb een Airpress 425/100 10bar 3PK 100 liter wat maximaal is voor een 1 fase aansluiting
En een goede luchttol (die ik uit Amerika hebt gehaald via ebay, aangezien die minder lawaai maken.
Merk is van Aircat..

Ik heb een 3/8 tol liggen en 1/4 en een 3/8 lucht ratel van hetzelfde merk en doen het nog steeds prima voor wat het moet doen.

Vooral zorgen dat je om de tijd de machines smeert door wat compressor olie voor tools in de fitting te doen.
 

Attachments

  • IMG_20180712_165932[1].jpg
    IMG_20180712_165932[1].jpg
    238.5 KB · Views: 5
Helemaal met Bas eens , vaak gezien ook met wielbouten bij een auto , die met de tol erin gedraaid zijn en scheef zitten , en dan schroefdraad stuk.
Zou zowiezo moeren of bouten (vliegwiel,kopbouten ect) met een moment sleutel aandraaien voorkomt een hoop problemen. Maar is een mooie set voor de hobby succes ermee.
 
Back
Top