Welke vario voor Kymco new dink 50?

Foggy

Active Member
Hallo,

Een van de meest gestelde vragen: welke vario kan ik het beste nemen?
Ik kom er even niet uit.
Set up nu:
Kymco new dink 50 4t uit 2013
Ontgrensd (zowel bus als cdi)
Verder helemaal standaard.

Doel: meer trekkracht en betere acceleratie.
(ben zwaar en wil ook iemand achterop kunnen hebben).

Welke heb ik op het oog?:
(ook met een eventuele verdere upgrade in de toekomst)

- Malossi multivar
- Polini High speed
- Naraku sport en Naraku high speed
- NCY (over dit merk las ik veel goeds, maar de vario wordt overal zonder ramplaat verkocht(?))

Daarnaast heb ik nog een aantrekkelijke overbrengingset van Naraku gezien, waarbij je in een keer klaar bent: Link
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb zelf Polini hi speed eronder geplakt, hardstikke blij mee. Wel jammer dat ik altijd 16x13 rolletjes moet gebruiken ipv het standaard 15x12.
Post automatically merged:

^ onder mijn rox dan
 
Ik heb zelf Polini hi speed eronder geplakt, hardstikke blij mee. Wel jammer dat ik altijd 16x13 rolletjes moet gebruiken ipv het standaard 15x12.
Post automatically merged:

^ onder mijn rox dan

Je kan yamaha ook niet met kymco vergelijken zit een heel ander blok onder.
Hij vroeg welke vario goed is voor china blok..

Persoonlijk heb ik dit zelf nog nooit getest, en ook nog geen behoefte aan gehad, als je gewoon dagelijks van a naar b wilt kunnen.
Dit soort dingen test ik dan op het moment dat ik teveel vrije tijd en geld hebt. En of een goed gevoel hebt om er toch eens een andere vario onder te steken.

Ik weet zelf dat zo`n sport vario maar een marginale verbetering kan geven. I.i.g het is niet echt heel de moeite waard om 50 a 70 euro uit te gaan geven in de hoop dat het veel verbetering zal gaan opleveren.

Dat geld kan je naar mijn idee beter in een grotere cilinder steken, heb je veel meer plezier van.
 
zo`n sport vario maar een marginale verbetering kan geven
Hoe marginaal zou het kunnen zijn op een dink?
Als het 5 a 10 km erbij is ben ik al blij.

Dat geld kan je naar mijn idee beter in een grotere cilinder steken, heb je veel meer plezier van.
Dan rijst de vraag "welke?".
Malossi en Polini komen al snel richting de 210 a 260 euro, of meer.
Plus de vraag welke overige aanpassingen de scooter behoeft om deze cilinder te kunnen huisvesten.
De overige kwaliteitscilinders in de 72 a 80 cc klasse zijn vrijwel nergens leverbaar.

Is NCY een beetje goed? bij Dijkman zag ik een 80 cc voor ca 100 euro.
Geen idee of deze ook samen gaat met de standaard 50cc kop. Ik kan ze morgen eens bellen.

De DR die ik op het oog had, zie ik in Luxemburg voor ca 120 euro.
Ongeveer dezelfde prijs als in NL (al zijn ze hier niet leverbaar).
Volgens K-parts gaat deze wel samen met de standaard kop.

Blijft verder nog over Naraku, welke volgens mij door jou uitgebreid is afgeserveerd?
Daarnaast alleen de supergoedkope cilinders als Mezoly, TNT, 101 octane en vele merkloze GY6 cilinders, die volop voorradig zijn.
 
Als het 5 a 10 km erbij is ben ik al blij.

De DR die ik op het oog had, zie ik in Luxemburg voor ca 120 euro.
top zal echt niet meer dan 5km worden. De dr cilinder is een vervangingscilinder dus als je daar ook 50cc van haalt merk je geen verschil dan is de volgende optie 80cc en die van dr is een prima cilinder kwa prijs kwaliteit. die Malossi cilinders en polini kan je beter links laten liggen dat is meer voor t echt opvoeren om te "racen"
 
Dank je wel @Steyn-2takt .
Ik had inderdaad de DR 80cc in gedachten.
Nu nog even dubben tussen netjes afwachten tot hij hier leverbaar is, of in Luxemburg bestellen.
Enig idee of NCY ook goed is?
Elders werd weliswaar de vario helemaal de hemel in geprezen, maar dat was meer omdat een NL leverancier deze naar eigen specificaties had aan laten passen.
 
Dank je wel @Steyn-2takt .
Ik had inderdaad de DR 80cc in gedachten.
Nu nog even dubben tussen netjes afwachten tot hij hier leverbaar is, of in Luxemburg bestellen.
Enig idee of NCY ook goed is?
Elders werd weliswaar de vario helemaal de hemel in geprezen, maar dat was meer omdat een NL leverancier deze naar eigen specificaties had aan laten passen.
Heb er zelf geen ervaringen mee, maar had m ff gegoogeld en las wel positieve ervaringen. Misschien dat iemand anders er over kan vertellen
 
Last edited:
Hoe marginaal zou het kunnen zijn op een dink?
Als het 5 a 10 km erbij is ben ik al blij.


Dan rijst de vraag "welke?".
Malossi en Polini komen al snel richting de 210 a 260 euro, of meer.
Plus de vraag welke overige aanpassingen de scooter behoeft om deze cilinder te kunnen huisvesten.
De overige kwaliteitscilinders in de 72 a 80 cc klasse zijn vrijwel nergens leverbaar.

Is NCY een beetje goed? bij Dijkman zag ik een 80 cc voor ca 100 euro.
Geen idee of deze ook samen gaat met de standaard 50cc kop. Ik kan ze morgen eens bellen.

De DR die ik op het oog had, zie ik in Luxemburg voor ca 120 euro.
Ongeveer dezelfde prijs als in NL (al zijn ze hier niet leverbaar).
Volgens K-parts gaat deze wel samen met de standaard kop.

Blijft verder nog over Naraku, welke volgens mij door jou uitgebreid is afgeserveerd?
Daarnaast alleen de supergoedkope cilinders als Mezoly, TNT, 101 octane en vele merkloze GY6 cilinders, die volop voorradig zijn.

Extra snelheid erbij is nooit gegarandeerd. Bij de ene scooter zal je wrs wel beetje meer snelheid kunnen verwachten. Op een andere wellicht niks.
Heb vroeger een malossi multivar op me oude peugeot vivacity gehad (eentje met een bwj van 1999)
Ik kreeg hem toen wel zo goed af gesteld dat het toen al constanter liep.. Maar van snelheid erbij op die scooter heb ik nooit iets van gezien.

En toen zat ik met een dubbel gevoel op de scooter.. Want ik had toch wel nuttig geld aan een zowat nutteloos ding uit gegeven. Voelde me toen toch wel een beetje bedrogen natuurlijk. Kijk als die vario 20 euro kost kan je er prima mee leven. Maar heb je dan 60 a 70 euro er voor uit gegeven en je merkt er amper iets van, dan voel je je echt in de zeik genomen.

Vind het best wel een grote gok.

Of een goedkopere sportvario kopen en kijken wat je daaruit kan halen.. Als je daarmee al winst kan halen heb je voor 20-30 euro niet veel verloren.


Malossi en polini cilinders presteren zo ongeveer het zelfde als alle andere goedkopere cilinders.
Het verschil zit hem alleen in het betere materiaal gebruik en een hogere kwaliteit zuiger.

NCY is het tunings merk voor 4takt wat polini en malossi eigenlijk voor 2t is. Dat is wel top notch spul.

Maar met een wat goedkopere cilinder kan je nog steeds prima resultaten mee halen..

Naraku is voor mij afgeserveerd op hun 2takt cilinders ja, die zijn niet al te best om het maar zo te zeggen.
4takt nog geen ervaring mee.

TNT is overigens prima spul als je geen chinees wilt.
Mezoly ook nog geen ervaring mee opgedaan, maar wellicht ook het niveau van naraku.
101 octane.. cilinders niet gehad, maar maken wel veel betere spruitstukken dan de originele (heb in geen enkele nog een scheur gezien)
 
Last edited:
Dank je wel @eurokit !
Ben weer wat wijzer geworden.
Dan ga ik toch ook eens informeren bij meneer Dijkman of die NCY goed samen gaat met een 50 cc kop.
Mezoly is een oem merk van K-parts, heb ik ergens gelezen. Chinees dus, maar als ze er hun eigen merk op plakken, ga ik er vanuit dat ze de kwaliteit enigzins hebben gecontroleerd.
Heb op Ali nog een 72cc gezien, die daar in tekst ook goede reviews kreeg (als zijnde veel beter dan de Naraku v2) en maar ca 30 euro kost.
Advies was wel om er een A9 nokkenas van via Ali op te zetten.
Ik ga de komende dagen alle opties eens lekker door m'n kop laten rouleren.
In ieder geval bedankt voor alle antwoorden.

Edit:
Zag net dat de ncy 52mm is, dus dat gaat al richting de 90 cc.
Dat vergt waarschijnlijk wat meer aanpassing dan alleen een grotere sproeier.
Die laat ik voorlopig even liggen.
 
Last edited:
Aliexpress cilinder lekker daar laten liggen waar ze nu liggen. Die reviews op ali moet je ook maar niet te.serieus nemen hoor.

Ben zelf niet thuis in de 4taktjes maar er zal nog wel wat makkelijkers te upgraden zijn voor je meteen naar de 80cc kitjes gaat?

De erg goedkope kitjes zullen vast niet voor niets zo goedkoop en op.voorraad zijn als de duurdere uitverkocht zijn. Zou niet op 1 of ander wonder hopen wat andere hebben gemist als je met zoiets aan de slag gaat.
 
Op afstelling aan carburateur en cdi heb ik nu alles geprobeerd.
Het volgende is de overbrenging.
Hoewel de te verwachten winst marginaal is, wil ik het toch proberen met een andere vario.
Al is het alleen maar om het leren van de afstelling ervan.
Ik wil zoveel mogelijk uit de 50cc zien te persen.
Is dit niet voldoende, dan is de cilinder aan de beurt.
Dan kom je vanzelf uit op een 72 of 80cc kit.
Ook een andere nokkenas schijnt alleen zin te hebben vanaf 72 a 80 cc.
 
Er valt uit die 50cc helaas niks meer te halen dan wat erin zit.. Gewoon niet veel.
Meer trekkracht is gewoon een grotere cilinder.

Als je veel meer uit een 50cc wilt halen zal die toeren moeten gaan beuken, iets wat zeker al niet kan op een 4takt motor.
 
Ik hoef er niet veel meer uit te halen.
Als ik aan de 70 a 75 kom, vind ik dat hard zat. Het is me voornamelijk om meer trekkracht en betere acceleratie te doen.
Als dat met een andere vario en/of koppeling niet haalbaar is, dan wordt het een grotere cilinder.
Nu maar hopen dat de shops hun sub-top cilinders snel op voorraad krijgen, want DR, Stage 6 en Airsal zijn al weken uitverkocht.
Schijnt toch een landelijk 'probleem' te zijn.
Ik zie wel bij een shop in Luxemburg dat ze daar nog DR80 op voorraad hebben, maar ik durf dit soort dingen niet zo goed meer over de grens te bestellen, gezien m'n vorige poging. Behalve in China dan, want daar weet je ongeveer wat je wel/niet krijgt.
 
Het is me voornamelijk om meer trekkracht

Dat krijg je er juist er niet van.

Hoe hard gaat die nou dan? 65KM op de teller?

Probleem is dat eem 50cc 4takt gewoon niet meer vermogen heeft. Dus al alles gehaald is, is het gewoon klaar..
Enigste wat je kan doen is je afstelling zo goed mogelijk te fine tunen dat je alles eruit krijgt..

Maar voor al een beetje meer vermogen of trekkracht heb je gewoon een grotere cilinder nodig.. En die geeft je dus meer vermogen en wellicht dan ook een wat hogere top snelheid mogelijk.
Post automatically merged:

Mijn new fly gaat ook niet harder dan 68 op de teller.

Opzicht vind ik dat wel prima zo.. Maar met wat fine tuning zal je misschien de 70 a 71 ook nog wel aantikken.
 
Last edited:
Dank je wel @eurokit
Duidelijk dus, dan gaat het een grotere cilinder worden.
Hij gaat nu 63 op de teller, mits de weg lang genoeg is.
De dink heeft, net als ik, ook nog een behoorlijk gewicht.
Als ik m'n vrouw ergens naartoe moet brengen, wil ik wel een viaduct met redelijke snelheid op kunnen rijden ipv kruipen.
Ik wil ook niet al te lang wachten, want m'n auto moet eerdaags de deur uit (te duur) en dan wordt het ons hoofdvervoersmiddel.
(Hoewel m'n vrouw nog een scootmobiel heeft, maar die mogen we niet opvoeren).
Dus ook betrouwbaarheid is van belang.
 
63 valt wel wat tegen voor een kymco..

Je kan ook eens naar de vario kijken en zien of dat het loop vlak nog normaal is.
Normaal word hier al snel overheen gekeken, maar kan het gedrag van de motor behoorlijk verpesten.

Verder weet ik niet of je al eerder aan de afstelling gezeten hebt.
Misschien al eens eerder andere rolletjes erin gedaan.
 
Ik heb niet de ervaring om het loopvlak te kunnen beoordelen.
De vorige eigenaar gebruikte hem alleen voor woon werkverkeer, maar ik vermoed dat hij 95 heeft getankt.
De monteur die de grote beurt had gedaan, heeft verschillende rollen getest. Met 6 gram liep hij het beste.
Er zat 8,5 is.
Ik heb zelf nog tech pully sliders geprobeerd, maar met verkeerd gewicht 7,5 i.p.v. 5 gram.
Ik moest bij sliders een gram minder doen ipv meer, dus de gewone 6 grams weer terug gedaan.

T.a.v. het loopvlak:
Met nog geen 12000 op de teller, kan dan het loopvlak al verkeerd zijn?

Iets anders wat me opviel: de riem steekt in de breedte iets buiten de variobus uit
Is dat normaal of is hij dan iets te breed?

Van de week heb ik de segmenten van de koppeling opgeschuurd, maar heb hem nog niet kunnen testen.
Ik had bij het terugplaatsen van het kickstartdeksel iets verkeerd gedaan, waardoor de kickstart geblokkeerd is.
Nog geen tijd gehad om dat te fixen. Wilde niet gaan rijden voordat dat opgelost is.
 
Hoeveel 'vlees' moeten die koppelingssegmenten eigenlijk hebben?
Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat ze al vrij dun waren.
(Of die vergiet bovenaan m'n nek heeft de herinnering laten wegvloeien).
Morgenochtend nog maar een keer checken.
 
Back
Top