Welke stelplaatjes standaard?

Justin123

New Member
Beste mensen van het scooter forum,

Ik heb een Vespa 4V blok waarvan de klepstelplaatjes toe zijn aan vervanging. Nu weet ik dat ik de tuimelaars eruit moet halen om deze te vervangen. Het plan is eigenlijk om de cilinderkop "te reviseren". Ik wil dus nieuwe tuimelaars en plaatjes erop gaan zetten. Nu kan ik nergens vinden welke plaatjes de fabriek standaard gebruikt als hun de nieuwe koppen in elkaar zetten. Nu kan ik van elke soort wel 4 plaatjes gaan bestellen maar dan zit ik weer met zoveel plaatjes waar ik niks aan heb. Enige mensen ervaring met welke plaatjes er standaard in zitten? Het blok dat ik heb heb ik overgenomen en weet dus ook niet zeker of er al eens eerder plaatjes zijn vervangen. Ik heb dit aan de vorige eigenaar gevraagd maar die wist het ook niet zeker en eventuele eigenaren voor hém konden niet bereikt worden. Ik heb wel via easy parts de technische tekeningen kunnen vinden maar daar staat alleen een nummer bij en dat nummer is voor veel verschillende diktes en dus niet individueel per klep.

Weet iemand dus welke stelplaatjes OEM op een nieuw blok zijn gemonteerd vanuit de fabriek?

Bij voorbaat dank!
 
Advertisement - register to remove this

De plaatjes zijn het zelfde als van de piaggio new fly 4takt 4 valve. Maar ik weet dat er toen ook een nieuwere cilinderkop ervoor was uitgekomen die je makkelijkere kon stellen zonder die stel plaatjes (via de oude methode)


Weet iemand dus welke stelplaatjes OEM op een nieuw blok zijn gemonteerd vanuit de fabriek?

Welke afstelling bedoel je? Volgens mij kan dit per piaggio scooter verschillend zijn. Ligt eraan welke maat plaatjes benodigd zijn om aan de juiste klep speling te komen.
 
De plaatjes zijn het zelfde als van de piaggio new fly 4takt 4 valve. Maar ik weet dat er toen ook een nieuwere cilinderkop ervoor was uitgekomen die je makkelijkere kon stellen zonder die stel plaatjes (via de oude methode)


Weet iemand dus welke stelplaatjes OEM op een nieuw blok zijn gemonteerd vanuit de fabriek?

Welke afstelling bedoel je? Volgens mij kan dit per piaggio scooter verschillend zijn. Ligt eraan welke maat plaatjes benodigd zijn om aan de juiste klep speling te komen.
Ik heb inderdaad gehoord dat ze vanaf 2014 de stelschroefes hebben teruggebracht naar de 4v koppen, mijn blok komt uit 2009 en heeft dus geen schroefjes maar stelplaatjes volgens mij ook wel shims genoemd. En qua afstelling bedoel ik gewoon de standaard afstelling 10 15 maar dat moet je opvullen met een stelplaatje/shim alleen heb ik geen zin om met 100 van die plaatjes te zitten waar ik er maar 4 van nodig heb zeg maar. Alleen kan ik nergens vinden welke maat piaggio vanuit de fabriek gemonteerd heeft, want ik weet niet precies hoeveel km er op het blok staat en of de tuimelaars al eens vervangen zijn of de plaatjes al eens gewisseld zijn.
Post automatically merged:

Ik heb inderdaad gehoord dat ze vanaf 2014 de stelschroefes hebben teruggebracht naar de 4v koppen, mijn blok komt uit 2009 en heeft dus geen schroefjes maar stelplaatjes volgens mij ook wel shims genoemd. En qua afstelling bedoel ik gewoon de standaard afstelling 10 15 maar dat moet je opvullen met een stelplaatje/shim alleen heb ik geen zin om met 100 van die plaatjes te zitten waar ik er maar 4 van nodig heb zeg maar. Alleen kan ik nergens vinden welke maat piaggio vanuit de fabriek gemonteerd heeft, want ik weet niet precies hoeveel km er op het blok staat en of de tuimelaars al eens vervangen zijn of de plaatjes al eens gewisseld zijn.
een basis afstelling zou ook al genoeg zijn. gezien de maten beginnen vanaf 2.3mm en helemaal oplopen tot 3.2mm geloof ik
 
Als ik begrijp waar je het over hebt, heb je helemaal niks aan de standaard maten waarmee je brommer ooit uitgerust is.
Want het is niet het plaatje wat gesleten is maar de klep komt dieper in zijn zitting te liggen.
Dit blok is reeds 22 jaren oud en wie weet hoeveel kilometer er al op het klokje staat...
Bij motoren staat de dikte er vaak opgedrukt aan de zijde waar de nokkenas niet raakt.

Verder lijkt mij de juiste werkwijze dat je eerst de spelingen meet en indien deze niet meer overeen komt met de specs, je het betreffende plaatje eruit haalt, de dikte meet van dit gemonteerde plaatje met de micrometer en het nieuwe plaatje aanpast met het verschil wat je hebt gemeten bij de initiële klepspeling meting. .

Edit: Voorbeeldje.

  • Stel de spec zegt 0,1 mm.
  • Je meet een speling van 0,05.
  • Dus je moet deze speling 0,05 groter maken.
  • Je neemt het plaatje uit de zitting en deze meet, laat zeggen 2,75 mm.
  • Je nieuwe maat plaatje wat je dan moet monteren is dan 2,75mm-0,05mm=2,70mm.
 
Last edited:
Back
Top