Welke stand moet kettingspanner hebben gy6?

JoachimG

New Member
Hulpvraag…

Zoek al even naar info wat de “normale” stand is van de ketting spanner bij Chinees GY6 blok. Vond m al wat tikkend geluid maken bij oude cilinder. Nieuwe cilinder, kop en deksel erop gezet. Geluid lijkt nu harder te zijn maar dat kan ook komen doordat de kappen er nog niet op zitten die dit wat meer dempten zeg maar. Kleppen dubbel gecheckt en afgesteld. Vliegwiel staat op tijd en nokkenas ook. Wat me opvalt is dat de kettingspanner maximaal uit gaat nadat die door de veer naar beneden wordt gedrukt. Samen met het geluid vermoed ik een uitgerekte distributieketting.

Gezien dit niet even vervangen is toch even een korte navraag onder de specialisten hier of mij vermoeden juist kan zijn.

Thanks!
 
Advertisement - register to remove this

Waarschijnlijk ketting en ketting geleiders ook versleten.. als de spanner zo ver helemaal uit komt.

AIs je hem helemaal open hebt direct alles ervan vervangen.
 
Dat is dan wel het plan om het als geheel te vervangen. Dus het vermoeden dat dit het probleem lijkt te zijn is dus wel aannemelijk begrijp ik.
 
ketting vervangen is half uur werk. incl los en vast schroeven.
tikken op een ketting die onder spanning staat lijkt mij erg sterk.
dat getik heeft vaak met de klepspeling te maken. vooral als je hem over de 0.10 zet... wat al 0.06 teveel is.
ik heb de speling op 0.05 in 0.08 uit. trekt als een gek.... 5 sec op de 60 en zonder getik.

ik zou me niet zo druk maken om de ketting....
 
Half uurtje werk?? Hele blok moet daarvoor open. Daar ben ik ieder geval iets langer mee bezig ;-p.

Kleppen staan nu op 0,10 in en uit. Zal bovenstaande afstelling eens proberen. Misschien dat het scheelt ondanks dat ik vind dat de kettingspanner op maximaal uit staat nog steeds niet zo zou moeten zijn.
 
1E641E82-BBE5-4289-A8C9-294F49023FE3.jpeg

zo doe ik dat.... scheelt je een hele hoop tijd.

de ketting zit strak tussen de tandwielen en aan de onderkant zit een geleider... die tikt echt niet.
 
Daar heb ik inderdaad ook aan zitten denken om het zo te doen. Alleen kan ik geen losse schakels hiervoor vinden. Je ponst de pin eruit bij beide kettingen, koppelt ze met een draad aan elkaar en haalt de nieuwe er doorheen. Hoe maak je de nieuwe ketting dan weer vast? hergebruik van de pin die je eruit hebt gehaald?
 
Ja! Ik knijp die weer dicht met een waterpomptang.
Voor Loshalen heb ik een bijna door gat van 6 mm gemaakt in een stalen strip.. ketting erop pennendrijver 1 tik en los…niet eruit tikken! Dan word t stumperen
 
Gaan we deze opties eerst proberen. Kleppen iets strakker zetten dan de nu gebruikte 0,10 afstelling voor in en uit. Als dat niets oplevert de ketting splitten en nieuwe geleiders gelijk erop. Thanks voor de hulp zover!
 
Back
Top