This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

welke sproeier bij 50cc en 21mm carburateur??

vespa tuning

Well-Known Member
hallo

ik wil graag mijn 21mm dellorto carburateur op mijn 50cc zette met zon malossi e-13 powerfilter maar ik weeet niet welke sproeier ik erin moet doen.
dit is mijn setup:

-originele 50cc
-21mm dellorto
-malossi e-13 powerfilter
-gianelli shot
-mhr 2000 vario
dus ik wilde graag wete wat jullie dat ik ongeveeer voor een sproeier erin moet doen??
( en zeg niet van leg er een 17,5 of 19mm carb op want ik heb un 21mm thuis ligge en die wil ik probere )
 
ik heb al eens hetzelfde geprobeerd. Ik had dan ipv een shot een c16. reed met sproeier 89 geloof ik. Ik denk dat je dan ietsje kleiner moet zitten.
 
beter zet je er een std filter op ,gaat beter werken , 21 is erg groot btw , ik denk dat je met std luchtfilter op de 21mm zonder pijpje erin ongeveer op 86/88 moet zitten , met powerfilter is onmogelijk om te zeggen , groot iig
 
het reed bij mij opzich toen ook best klote.. het schoot niet op. Toen daarna een 17.5mm erop gezet en dat hielp een stuk beter. iK zou toch voor een 17.5 gaan met luchtfilter onbegrensd
 
ik zou direct lucht filter begrenzer er niet uit haalen dan moet je soms echt hele groote sproeier er in zetten ik heb dat ok een keer gedaan maar ik kwam erachter te laat eigenlijk dat sproeier zonder luchtfilter begrenzer.En ik had er alleen geen kleine sproeier 94 ofzo dus probeer eerst met lucht filter begrenzer en als ie dan niet goed loopt ding er pas uit haalen.Teminste zo was het bij mij dan he.Maar er uit haalen kan je altijd nog doen en met te grote sproeier kan het geen kwaat als je daar mee rijdt.Maar als je er later achter komt dat ie te klein was is er met een behoorlijk stukje rijden meestal al heel wat schade.Teminste zo denk ik er over weet niet of het klopt.
 


de prop in het luchtfilter is geen begrenzer...
 
henkjaap said:
jawwel maar is ok niet echt een begrenzer maar je moet er meestal wel een veel grotere sproeier in zetten als je hem er wel uit haalt

je spreekt jezelf nu tegen: jawel, nie echt ??

BTW ik moet soms 5x je uitleg lezen voor ik het versta en je uitspraken soms zo n**b :X
 
als je alleen over het woord begrenzer gaat vallen .Lucht prop nouw goed ?Ik zou hem er echt eerst niet uit halen wat sommigen wel adviseren.Als je de luchtprop er uit haald kan je lucht filter wel makkelijker lucht aan zuigen Ik weet het niet zekker maar door lucht prop zuigt hij volgens mij meer benzine uit de cabrateur zeg maar het zelfde effect als je je hand voor de cabrateur houd.Ik weet het niet zekker maar goed
 
Last edited:
noem jij een brommer ook een fiets dan? zitten ook 2 wielen in

het is heel simpel , je KUNT de prop eruit halen , het HOEFT niet , je kunt m MET of ZONDER prop gewoon goed afstellen , verschil zal er niet zijn, maar met 21mm zou ik m er wel uit laten.

met 17,5mm KAN ie er ook wel uit , maar KAN er ook in blijven zitten , het enigste verschil is dat je meer geluid hebt zonder prop.
 
met luchtprop er uit ben je volgens mij echt grotere sproeier nodig :S
met 21 mm lijkt me ok nie zo raar inderdaat .Dat je lucht prop er uit doed.Teminste dat had ik bij me scooter ik stopte luchtprop er weer in en dan had ie daar geen last van .
Maar waarom is luchtfiliter begrenzer zo n foute naam dan ? Je begrenst het luchtfilter toch op lucht doorlaat Een auto zonder toerenbegrenzer levert toch ok niet meer vermogen ?Je hebt wel stoer geluit met lucht filter begrenzer maar zo ver als ik weet was echt een grote zeg maar rustig hugge nodig ik had sproeier 94 erin en dat is toch aardig groot en me bogie verkoolde,verbrande gewoon werd gewoon krom zeg maar.En ik had lucht schroef wel goed staan.Hij is er wel mee goed aftestellen mee natuurlijk maar je moet er wel rekkening mee houden dat je grotere sproeier nodig bend.Daarom lijkt mij ok verstandig als je 17.5 er op zet dat je eerst ding er in laat zitten.
 
Last edited:
dat staat er ook ,ik zeg dus ook dat je als je de scooter met of zonder prop goed afsteld hij goed zal lopen.

hoe dan ook , je moet toch afstellen zei het met prop of zonder..
 
jawel dat is waar maar risco is groter dat je verkeerd doed zonder prop groter als met prop.Wandt een te groote sproeier zou je scooter nooit stuk gaan en ik denk niet dat je met standaard cilindertje snel een sproeier 110 ofzo mee nemen omdat je alleen andere carb er op zet.snap je ?
 
melf #50 said:
beter zet je er een std filter op ,gaat beter werken , 21 is erg groot btw , ik denk dat je met std luchtfilter op de 21mm zonder pijpje erin ongeveer op 86/88 moet zitten , met powerfilter is onmogelijk om te zeggen , groot iig

oow,.ik heb wel s 25mm op een 50cc gedouwt,..reed niet egt optimaal
 
ik heb op een dr50 een 21mm do+std filter zonder buisje. gehad. sproeier maat 84of86,maar onderin was die sproeier tegroot en als ik kleiner ging kreeg die op top teweinig benzine,maar hij trok wel een stuk harder dan met 12mm dingetje.

maar volgens mij kun je beter een kleinere carb pakken .
 
dat kun je wel afstellen , er zit immers in een 21mm een hoofsproeier , gasnaald , startsproeier in , de startsproeier kun je veranderen (35 t/m 65) , en de naald kun je tig anderen voor krijgen , dus afstellen is het probleem niet