Welke Spie met S1R krukas

Hallo,

Ik ga dus een nieuwe krukas bestellen, namelijk deze:
https://k-parts.nl/krukas-doppler-peugeot-speedfight-2-pen-12.html

maar nu zei een maat van me dat er nooit een spie bijgeleverd word. Ik kan dus mijn oude spie van me kapotte krukas niet gebruiken omdat dat een vaste spie is. daar zit dan alleen een ronde puntje op de as wat uitsteekt die dan het vliegwiel op zen plek houd.
ik heb zelf al lopen zoeken en doen maar ik kan voor die S1R niet een bijpassende spie vinden. overigens is de ontsteking gewoon standaard van peugeot ook het vliegwiel.
kan iemand mij adviseren welke spie ik nou moet hebben ?
bvd.
 
Advertisement - register to remove this

Gewoon een originele peugeot vertikaal spie gebruiken.. Spie is altijd van het origineel model.

Spies van andere scootermerken hebben een ander model, en zijn dus niet allemaal hetzelfde.
 
zou het er niet erop gokken op die buzzetti spie.. Klein verschil en dan past het niet.. Die buzzetti spie is niet originele fabriek..
Koop beter een originele voor peugeot vertikaal. (origineel van peugeot)

speedfight en oude type vivacity zijn allemaal hetzelfde.. Dacht dat peugeot SV50 precies dezelfde krukas heeft (was ook het eerste model met die krukas.. Spie daarvan is ook hetzelfde)
 
zou het er niet erop gokken op die buzzetti spie.. Klein verschil en dan past het niet.. Die buzzetti spie is niet originele fabriek..
Koop beter een originele voor peugeot vertikaal. (origineel van peugeot)

speedfight en oude type vivacity zijn allemaal hetzelfde.. Dacht dat peugeot SV50 precies dezelfde krukas heeft (was ook het eerste model met die krukas.. Spie daarvan is ook hetzelfde)


https://www.zandri.nl/technische-te...r-pulsair-peugeot-speedfight-2-lc-zilver.html
hmm ja deze tekening geeft aan dat er dus een soort pin in de krukas gaat ipv een spie. en dit is dan de fabrieks originele krukas die ik ook had en kapot is gegaan. maarja zoals je kan zien is die krukas niet goedkoop en heb betere ervaringen met die S1R dan de standaard krukas. dus vandaar dat ik voor Doppler koos.

https://www.zandri.nl/technische-te...krukas-peugeot-speedfight-2-lc-e2-2-takt.html
Deze tekening is dus van de replica versie. waar dus goedkopere onderdelen op zitten en daar word wel die spie die ik had gevonden bijgeleverd

dus ik ben bang dat ik de gok moet nemen. tis maar een euro gelukkig. kan misschien voor alle zekerheid nog aan de hulp monteurs van zandri vragen maar daar zal ik maar niet teveel hoop op vestigen :p
 
Spie is EURO 1

Pin is EURO 2

Dan moet je die pin zoeken bij een EURO 2 krukas.. Alles vanaf 2004 en later is EURO 2.


Zover ik weet zijn er van die doppler S1R krukas geen EURO 2 model uitgebracht.. Alleen in EURO 1.

Dat je dan een EURO 1 in een EURO2 blok wilt zetten, lijkt mij onmogelijk.


Je hebt voor jou blok dus echt een EURO 2 krukas nodig..
 
Spie is EURO 1

Pin is EURO 2

Dan moet je die pin zoeken bij een EURO 2 krukas.. Alles vanaf 2004 en later is EURO 2.


Zover ik weet zijn er van die doppler S1R krukas geen EURO 2 model uitgebracht.. Alleen in EURO 1.

Dat je dan een EURO 1 in een EURO2 blok wilt zetten, lijkt mij onmogelijk.


Je hebt voor jou blok dus echt een EURO 2 krukas nodig..


wacht even, jij zegt spie is euro 1
maar https://k-parts.nl/krukas-doppler-peugeot-speedfight-2-pen-12.html deze krukas is met spie en is VANAF 2004 dus zou dan EURO 2 moeten zijn.

of heb ik het nou verkeerd ? of ben je zo zeker van de feiten dat je denkt dat de k-parts het niet juist heeft ? bedoel het niet aanvallend ofzo he.. haha
 
2004 was het overgangs jaar.. Dus dat was eigenlijk nog de laatste levensfase voor euro 1.. Maar TOEN kwamen er ook al euro 2 motoren op de markt.

Als jij zegt dat je een pin in de krukas hebt zitten (en bij demontage van de krukas zie je een extra wang (richting de kant van het vliegwiel dan heb je 100 % EURO 2.

EURO1 heeft daar namelijk een oliepomp zitten, dat een EURO 2 niet kan hebben, maar die heeft een Dell orto compressor op die plek zitten of is afgedekt met een plastic dekseltje.


`Het komt er denk ik erop neer dat die doppler krukas een k*t krukas is, aangezien ze niet voldoen aan de EURO 2 specificatie..

Of de afbeelding klopt niet.. En als de afbeelding dan wel klopt, dan is Doppler eigenwijs geweest om er toch een spie erin te maken..

Wat ik dus zei over die spie en pin geld dus voor de originele fabrieks specificatie.. Wat doppler dan doet is waar ze zelf voor kiezen..

Dus ik dat geval zal je als nog een EURO 1 spie moeten hebben..

Er is best een kans van 85% dat het oude vliegwiel gewoon gaat passen i.c.m die spie.. Het kan ook zijn dat de sleuf waar de spie door moet te smal is.
Dan zal je dus helaas naar een EURO 1 vliegwiel moeten zoeken.


Overigens weet ik van deze blokken, dat bij het monteren van een nog volrondere krukas dan de originele het benzine verbruik toch wel aardig gaat toe nemen. En daardoor gaat het ding ook nog eens lekker naar benzine stinken..

Als ik zelf ooit nog een krukas zou plaatsen in zo`n blok, zou ik het erg vermijden om zo`n krukas te plaatsen.. Aangezien het je echt weinig voordelen gaat geven met die tamme setup waarmee je wilt gaan rijden..
Ik zuig dit overigens niet uit mijn duim, maar dat is een persoonlijke ervaring die ik in een vrij lang tijd heb opgedaan..
Enigste voordeel is alleen de betere lagers voor het big-end, misschien ook small-end.. Voor de rest verpest zo`n vollewangen ding alleen de flow in de motor.. (de druk in het carter word veelste hoog, waardoor je een hoop benzine gaat verspillen.. Ook gaat het blok steeds slechter lopen..
 
2004 was het overgangs jaar.. Dus dat was eigenlijk nog de laatste levensfase voor euro 1.. Maar TOEN kwamen er ook al euro 2 motoren op de markt.

Als jij zegt dat je een pin in de krukas hebt zitten (en bij demontage van de krukas zie je een extra wang (richting de kant van het vliegwiel dan heb je 100 % EURO 2.

EURO1 heeft daar namelijk een oliepomp zitten, dat een EURO 2 niet kan hebben, maar die heeft een Dell orto compressor op die plek zitten of is afgedekt met een plastic dekseltje.

ja die extra wang zat er idd op. ook die compressor ding van dellorto heb ik er toen af MOETEN halen omdat dat wieltje die de pomp aandrijft was vast gaan zitten, maar me krukas ging wel gewoon vrolijk door met draaien, het gevolg.... metaal splinters kwamen los van die pomp en dus me cilinder/kop/zuiger naar de klote. dus die pomp/compressor ding heb ik er vanaf gehaald en idd zon afdichtplaatje erop gedaan.

dus https://k-parts.nl/krukas-doppler-peugeot-speedfight-2-pen-12.html hier heb ik dan niks aan ?
kheb ff een foto gemaakt van de kapotte krukas die ik gedemonteerd had.

ja ik ben het met je eens dat het voor nu weinig zin heeft om zon prestatie krukas erop te zetten met 50cc ja, maar ik will misschien nog wel een 70 cc erop gooien en dan wil ik niet weer het blok splitsen vandaar dat ik nu voor deze kies. en qua geur... tja tis niet anders, als die gekeurt moet worden komt die daar sowieso niet doorheen met die milleu eisen :p
 

Attachments

  • DSC_0803.JPG
    DSC_0803.JPG
    317 KB · Views: 19
Foto is een Euro 2 krukas.. Zo eentje zat er ook in mijn peugeot vivacity Sportline 4 uit 2006.

Er zijn ook goedkopere niet voller wangen krukassen te koop van andere fabrikanten.. Vaak wel 20 euro goedkoper. Plus net zo sterk als die volle wangen krukas.. Daarnaast het peugeot vertikaal blok is een nogal vrij tam en laag toerig blokje.. Dus die volle wangen krukas is zoiezo al overkill en zonder om daar 20 euro extra voor te betalen..

Even als voorbeeld:

Zo eentje voldoet meer als prima:

https://www.m2trading.com/en/websho...rukas-peugeot-buxy-zenith-speedfight-alfaerre

jou doppler minimaal 90 euro, in het gekste geval 110 euro

Die andere zit meer rond de 60 - 70 euro range.
 
Foto is een Euro 2 krukas.. Zo eentje zat er ook in mijn peugeot vivacity Sportline 4 uit 2006.


juist. maar als ik dan de verschillen bekijkt, het enige verschil is dat die extra wang van die foto krukas veel voller is dan die van de website, daar is die extra wang 'hol" als het ware. en dan de spie natuurlijk, verder is die exact hetzelfde van wat ik kan zien
toch wel vreemd ik hoor toch hele goede verhalen met S1R en peugeot rijders.. eigenlijk nog nooit iets van klachten erover gehoord.

maarja ik heb die krukas helaas al besteld. dus we gaan het zien of het gaat passen/werken. komt morgen binnen als het goed is.
 

Attachments

  • DSC_0804.JPG
    DSC_0804.JPG
    318.5 KB · Views: 15
Last edited:
Die gaten in die zijwang zitten er juist om de boel te balanceren.. Ze boren daar materiaal weg om hem daar juist lichter in gewicht te maken.
Dat heeft verder niks met performance te maken.. Ze doen dit ook wel eens bij een koppelingshuis of bij de koppeling.. Daar zie je allemaal van die boor `gaatjes` zitten.

Dat mensen zeggen dat de doppler goed is, komt omdat ze feitelijk niks positiefs werkelijk merken met een standaard krukas..
Ja dat hij sterker is is een feit.. Maar voor de rest kan geen van die mensen het echt benoemen waarom die krukas nou echt in de praktijk echt goed was.. Deed hij dan beter presteren? Waar leid die gene dat uit.. Ik vind het meer zo iets van `omdat het malossi is, dan zal het wel goed moeten zijn..
Zelfde verhaaltje als met samsung , apple, ect..

Je kan bij peugeot beter een klein beetje minder carter overdruk hebben, dan juist te veel.. Want dan houd hij tenminste wel de benzine goed binnen en rijd het allemaal wat zuiniger.
 
Die gaten in die zijwang zitten er juist om de boel te balanceren.. Ze boren daar materiaal weg om hem daar juist lichter in gewicht te maken.
Dat heeft verder niks met performance te maken.. Ze doen dit ook wel eens bij een koppelingshuis of bij de koppeling.. Daar zie je allemaal van die boor `gaatjes` zitten.


ownee maar mijn insteek met die post was ook niet met prestatie in me achterhoofd was meer om er nou achter te komen waarom die doppler een holle extra wang heeft en die oude van mij juist een volle extra wang. terwijl de afmetingen toch vrijwel hetzelfde zijn. dus het algemene ontwerp is vrijwel hetzelfde. maar toch dat verschil....is het dan andere staal samenstelling ofzo ?
 
Misschien heeft doppler die wang hol gemaakt om nog wat te compenseren met het carterdruk.. Als het ergens iets erbij komt, dan moet het bij een andere plek het weer worden weg genomen..

Dus bij normale carter druk krukassen zal je zien dat die vaker een volle wang heeft dan een holle wang..
En bij een `sport` krukas dit precies andersom is.
 
ohhhhhh, ja dat klinkt erg logisch ja.

nja goed, in ieder geval bedankt voor je hulp en info!! best wat geleerd ook weer haha. ik ben benieuwd met die krukas en vliegwiel enzo... ik laat het nog wel eventjes weten of het gelukt is met de krukas die ik besteld heb.
 
oke, tot nu toe is het gelukt.
krukas zit erin, ging vrijwel probleemloos. ik had die spie besteld waar ik het over had paste precies in die doppler asje. dus vliegwiel paste ook netjes terug. had ook al nieuwe cilinder en carb 12 mm liggen, dus die er ook gelijk opgegooid. net ff testrondje gemaakt, en liep als een zonnetje, maar kon natuurlijk nog niet te gek doen vanwege al dat nieuwigheid, met name cilinder/zuiger.
moest alleen stationair wat af stellen, lucht heb ik gewoon 1.5 slag open gezet, en niet meer aangekomen. maar zelfs die standaard sproeier die in die 12mm carb zat bleek vrij goed, hij trekt mooi in een constante toerenverloop, geen stotteringen of verzuip geluid/gedrag. bougie is wel wat donker.. maar kleur is bruin, donkerheid komt door beetje extra olie.
 
Zou na het inrijden van de cilinder, nog eens de hoofdsproeier controleren of dat het dan niet iets te rijk staat.

gisteravond een testrondje gereden, liep die als een zonnetje, vanochtend ging ik een stukje rijden, en van 0-40km/h zo traag als dikke stront door een zeef, met een heel klein beetje gas trok die heel rustig zonder haperingen en inhoudingen door, met half gas leek het wel of die verzoop. en met volgas viel die niet uit maar haperde enorm.
Ik was dus vergeten de gasnaald op de bovenste stand te zetten, die stond op de middelste..... maar erg vreemd dat die dat gisteravond niet deed....
in ieder geval ook gelijk me oude sproeier terug gezet waar ik al een tijdje mee rijd en weet datie goed is. 60. en de bougie is mooi bruin in mijn mening. misschien ietjes te licht.. oordeel zelf maar eventjes als je wilt eurokit
 

Attachments

  • DSC_0815.JPG
    DSC_0815.JPG
    129.7 KB · Views: 9
  • DSC_0817.JPG
    DSC_0817.JPG
    137.7 KB · Views: 9
  • DSC_0822.JPG
    DSC_0822.JPG
    134.9 KB · Views: 8
Back
Top