welke set up voor 50CC snel?

ledsled owner

New Member
Hallo leden,

Ik heb een Yamaha neo's met een luchtgekoelde Minarelli horizontaal waar ik het een en ander aan mag verspijkeren.
Nu wilde ik er een 50CC snel onder knopen maar welke set up is hier het beste voor?
Ik heb al een Technigas uitlaat voor een 70CC zonder begrenzer, een Athena racevariateur met 8 gram rollen (ook zonder begrenzer) en een standaard koppeling met gele drukveer.
Welke sproeier raden jullie aan voor een standaard carburateur? En welke drukveer/trekveertjes?

Groet,

Ledsled owner
 
Advertisement - register to remove this

Een uitlaat speciaal voor een 70 zou ik niet op een 50 zetten, die hebben wat meer power/toeren nodig om nuttig te zijn (de theorie er achter ben ik al jaren geleden vergeten)

Sproeier tja, vroegah reden we allemaal met sproeiermaat tussen de 65 en 80 op een 50cc, de een reed beter op zelfs een kleinere sproeier dan de andere. Ligt ook weer aan je uitlaat, koppeling etc. Mijn scooter reed bijv perfect met een 68 sproeier en mijn broertje kreeg m niet goed daarop, met een 74 weer wel. En dat waren beiden watergekoelde piaggioblokken. Kwestie van zelf uitvinden wat werkt voor je, is mijn ervaring.

Trekveer/drukveer kan ik dit over zeggen, heb daar wel eens wat mee geprobeerd maar vond dat de standaard koppeling altijd goed reed.
Trok er "standaard"(get it) wheelies mee met een 70cc dus greep goed aan. Met een 50 geen wheelies maar reed gewoon lekker door. Scooter trekt ook niet sneller door tot het einde door die dingen, het is alleen het wegtrekken. Als je vindt dat ie genoeg toeren maakt met het wegrijden zou ik m lekker zo laten.
Zijn ze te sterk moet je eerst veel toeren maken om weg te komen, niet zo fijn als je met je daily scooter en koude motor eerst vol toeren moet draaien om weg te komen. Wel weer goed voor een hoogtoerige cilinder om te racen ofzo zoals een 70 MHR, dat weet ik dan ook weer wel, maar dan kun je er beter compleet een deltaclutch op zetten.

Met een 50cc moet de malossi drukveer die je bij de malossi vario krijgt wel redelijk werken, maar ik vond de standaard drukveer toch net iets fijner alsnog. Vond dat ie niet heel verkeerd er mee wegtrok maar moest toch meer toeren maken voor die wat deed en wheelies waren verleden tijd.
Maar als je per se een drukveer er op wilt zetten zou ik die van malossi er op zetten, wit of geel geloof ik (die bij de vario komt).

Wat ik persoonlijk vond altijd was dat, de jongens die hun koppeling "afstelden" (op een 50cc of gietijzeren 70) dat eigenlijk meer deden omdat ze hun carb icm gewicht van de variorollen niet goed af konden stellen en m dmv sterkere trekveren beter weg wilden laten trekken. En dan alsnog reden die dingen kut, helemaal zodra ze weggereden waren. Die van mij trok altijd door in 1 lijn en was ook meteen weg.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Last edited:
Dus als ik het goed begrijp uit alle reacties is de standaard drukveer toch wel het beste. Ik heb ondertussen de snelle 50CC ook binnen. Het gaat om een 50CC van Top Performance en het type is Black Trophy. De standaard drukveer is wit en die gaat er dan ook dinsdag weer onder. Qua rolletjes word ik toch wel wat zenuwachtig van de 5,5 gram rollen want toen ik er 6 gram rollen in had was het (zoals in een reactie eerder gezegd) net een vliegmachine en dus had hij verschrikkelijk veel toeren bij weinig gang. Ook viel het vermogen met de 6 gram rollen erg tegen (bij de Athena variateur werden standaard 8 gram rollen geleverd die mij wat te zwaar leken maar hier functioneerde de scooter toch het beste bij). Qua trekveertjes ben ik er nog niet helemaal over uit wat ik zou moeten. Het kan namelijk doordat ik rode trekveertjes heb en een gele drukveer dat dit de beste set up was voor een standaard cilinder maar de standaard cilinder heeft een lichte warmloper gehad (hij sloeg gelukkig niet vast, hij verminderde alleen behoorlijk vaart maar bleef gelukkig draaien).

In een notendop:
Witte drukveer.
Blanke trekveertjes (Polini).
5,5 gram rollen.
Een of twee maten groter dan de huidige sproeier.
Ik ga het niet helemaal terug lezen, ik heb namelijk wat aantekeningen gemaakt op een papiertje waarvan ik dacht dat het handig zou zijn te bewaren
 
Back
Top