Zou persoonlijk beiden niet doen. Heb zelf een zip 2t gehad en die wijkt niet veel af van het 4takt model.
Die kleine wieltjes van een zip en hoge snelheid eisen hele goede banden.. Want met de standaard banden ging ik vaker zowat onderuit (kon dan nog net voorkomen dat ik plat op de grond ging. Ook op kinderkopjes of op zulke straat stenen rijd een zip behoorlijk slecht op. Lijkt dan net of het frame begint te torderen. Probleem met de remmen is dat het voorwiel gewoon blokkeerd en dus het wiel laat schuiven en dan uit het spoor weg schuift wat dus heel gevaarlijk is (had dit al bij 40 / 45 km per uur op de teller. Daaronder had ik er minder last van. (reden waarom ik die scooter daarom ook weg hebt gedaan, te bang er een ongeluk mee te krijgen of de kappen van de scooter te beschadiging door een ongeval.
Bij de Derbi heb je dit probleem:
Nadeel is dat derbi's wel standaard te hard lopen, anders lopen ze extreem slecht zoals boven gezegd *dit is dan als ze ontgrensd zijn*
Begrensd kan je amper gebruik maken van het schakelen. Als je dus een 6 schakelbak hebt kan je wrs niet verder schakelen dan in de 3de stand voordat je 45km per uur hebt bereikt.. Maar dan wil je die ontgrenzen om er leuk erop te rijden en plezier van te hebben..
Alleen dan lopen ze zoals gezegd veelste hard. Dus bij een staande houding heb je meteen een dokke WOK erop en misschien wel inname van de brommer als de overschrijding veelste ver is.