Welke scooter voor woon-werk

Jan74

Well-Known Member
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Mijn vraag is simpel. Welke scooter is geschikt voor dagelijkes gebruik en redelijke afstanden 20 - 40 km/dag
Moet voldoen aan:
- betrouwbaar
- 4takt, 50cc
- GEEN chinese brol
- mag wel wat sneller dan 45km/u
- liefst een a merk maar ook prijs bewust

Alvast bedankt!!
 
Advertisement - register to remove this

Loopt dat echte sym blok beter dan het kymco blok? (kwa sommige moter onderdelen vind ik kymco wat minder.)

Zat eerder ook aan de Piaggio new fly te denken.. Alleen vergeet niet dat laatste tijd de scooter prijzen flink omhoog zijn gegaan..
Overigens was het met het 4t 4v blok dat die niet echt zuinig zouden zijn (zou niet zo heel veel schelen tegenover een goede zuinige 2-takt.


Volgens de ANWB test zou de sym symphony ST erg goed uit de bus komen.. Ik heb er zelf mee oog op. Maar zou pas een keuze kunnen maken als ik weet welk blok standaard echt goed is

(lekker rijd, goed kracht heeft, en goed optrekt) Weet van het sym blok dat je ontgrensd toch wel richting de 75 km/u op de teller kan halen..
Sym heeft ook betere motor onderdelen, zoals vario / poelies / koppeling.
 
Last edited:
Als de sym orbit 2 en speedfight hetzelfde blok hebben, waar zit dan het aanzienlijke prijsverschil van 1000 euro in?

Ik las ook dat de piaggio fly amper sneller gaat dan 50 na verwijdering van de varioring. En dat het kostig wordt om hem 60 a 65 te laten rijden. Klopt dit?

Voor mij is een snelheid van 65 genoeg. 70gps is echt te snel. Mijn vriendin moet er ook mee kunnen rijden.
 
Kostig valt wel ... een Bobine/ CDI unit (snel ) kost 39,95 voor Piaggio.

Tevens kan je de snelheid van een (4-takt) Scooter terug brengen door een dunne Varioring te plaatsen.
 
Last edited:
Het 6 deukjes Sym blok zit ook onder een Speedfght 3 en 4 , en bij div Sym Scooters Oa de Orbit2
Topsnelheid zonder varioring : 71 Km/u GPS
Verbruik : 1 op 30 / 35


Hoe zit het dan met het comfort? Rijd dat blok echt goed? Zit daar goede trekkracht in voor een 4takt blok, acellereerd dit blok goed? Maakt het blok veel toeren of valt dat wel mee?
Ik snap dat die allemaal persoonlijk is.. Maar een testrit word nogal moeilijk... Zijn ten eerste weinig dealers die daar aan doen, ten tweede verlangt men van je dat je de scooter daar ook koopt (want anders doen ze ook geen moeite voor je om die testrit te regelen..

Jij hebt toch een Speedfight 3 met dat 4 takt blok? Kan je daar 230km meer rijden op 1 tankt? (vind 1 op 30 / 35 best wel veel, weet niet of dit ook voor alle sym scooters opgaat?
 
Als de sym orbit 2 en speedfight hetzelfde blok hebben, waar zit dan het aanzienlijke prijsverschil van 1000 euro in?

Ik las ook dat de piaggio fly amper sneller gaat dan 50 na verwijdering van de varioring. En dat het kostig wordt om hem 60 a 65 te laten rijden. Klopt dit?

Voor mij is een snelheid van 65 genoeg. 70gps is echt te snel. Mijn vriendin moet er ook mee kunnen rijden.


Volgens mij valt dat wel mee bij die piaggio New fly 4-takt.. Er zit momenteel gewoon een 2 klep 4T Rotax / Piaggio blok onder.. Zoals bij de 4t zip het geval is.. Daarvoor zat er een 4valve 4takt blok onder..
Dat 4takt 4 valve blok schijnt niet echt zuinig te zijn.. Dan zit je ook rond de 1 op 30 / 35 (vind dat nogal veel voor een 4-takt.
Bij die piaggio moet je volgens mij ook de CDI ontgrenzen voordat hij echt harder wilt. Maar kwa begrenzingen neemt piaggio het best wel nou.. In 2011 had ik nog een 2T zip gekocht.. Die reed met vario ring precies 40 op de teller (of te wel was slomer afgesteld dan je zou verwachten ( wat werkelijk rond de 33 km per uuk lag)


Die 1000 euro prijs verschil kan zijn:

Sym is de eigenaar van dat 4T blok, uiteraard een soort van joint venture met peugeot gedaan..
Maar ik denk dat peugeot licentie geld zou moeten betalen om dat blok te mogen gebruiken in hun producten.. En uiteraard wilt peugeot zelf er ook nog wat marge winst eraan over houden.
 
Is het niet zo dat, als je cdi ontgrensd, dat je dan hoger in toeren gaat en dus meer/sneller last hebt van slijtage? Wat dan weer invloed heeft op de onderhoudskosten. Verder zie ik dus niet veel problemen met opvoeren van de new fly.

Echter hoe zit het met trekkracht? Het is hier best heuvelachtig.
Is de new fly beter dan de orbit 2 of juist andersom?

Zijn er nog andere te overwegen modellen of zijn deze de betere budget keuzes?
 
Hoe zit het dan met het comfort? Rijd dat blok echt goed? Zit daar goede trekkracht in voor een 4takt blok, acellereerd dit blok goed? Maakt het blok veel toeren of valt dat wel mee?
Blok rijd echt goed , Vario is ook goed , een race vario heb geen/weinig nut op dit blok .
Afhankelijk van je Rollen bepaal je het Toerental, ik rij met 8,5 gr Rollen / stuk , en maakt 8700 Rpm, met 8 gram Rollen haalde ik 9000 Rpm , echter liep die dan minder hard Topsnelheid.

Jij hebt toch een Speedfight 3 met dat 4 takt blok? Kan je daar 230km meer rijden op 1 tankt? (vind 1 op 30 / 35 best wel veel, weet niet of dit ook voor alle sym scooters opgaat?
Tankinhoud is 8 liter, mijn verbruik is gebaseerd op bijna altijd volgas als ik naar Breda gaat ( lange rechte stille stukken )
Het is een fijne Scooter , niet te groot , en niet te klein , goede wegligging mede door de 13 Inch wielen , en perfecte remmen, en niet vergeten een ruime Tank en grote helmbak.
 
Is het niet zo dat, als je cdi ontgrensd, dat je dan hoger in toeren gaat en dus meer/sneller last hebt van slijtage? Wat dan weer invloed heeft op de onderhoudskosten. Verder zie ik dus niet veel problemen met opvoeren van de new fly.

Echter hoe zit het met trekkracht? Het is hier best heuvelachtig.
Is de new fly beter dan de orbit 2 of juist andersom?

Zijn er nog andere te overwegen modellen of zijn deze de betere budget keuzes?
Slijtage valt mee , ik denk dat slijtage hoger is als je MET Varioring erin blijft rijden ,dan is het Toerental nog hoger als met ontgrensde CDI, tevens kan je met de Rollen spelen , zwaarder in Rollen / lager het Toerental.
Trekkracht van Sym is goed , ik rijd dagelijks door een Tunnel , en moet 15 % omhoog , en snelheid valt iets terug .
 
@Brute-Force Heb je ook al eens die 65cc cilinder geprobeerd, vraag me af dat je in die dagelijkse tunnel dan geen last hebt van terug vallende snelheid..
Volgens mij is het vrij normaal dat de snelheid dan iets terug valt, aangezien mijn 2takt dat ook wel doet, (komt dan toch net wat power te kort.)
 
Neen ... die 65 CC Naraku V2 Cilinder komt er dit jaar wel op , Topsnelheid gaat niet veel uitmaken , maakt mij ook niet uit , wat ik wel belangrijk vind is de Acceleratie .

Als ik wil blazen pak ik de Speedfight 3 , 2-takt wel.
 
Wil je wellicht laten weten wat het doet? Wanner in dit jaar staat dat op de planning?

Hoe hard kan die 4takt momenteel (70 op de teller?)

Rijd nu 78 op de Teller , 82 onder in de KilTunnel , of in de Heinenoord Tunnel .
Let op Teller wijkt af , 70 gemeten op GPS (TomTom ) en langs die borden.... U rijd Nu........
u-rijdt.jpg
 
Ik heb zelf een zip 2000 2T gehad van 2011..

Ik was er niet geheel tevreden over.
Hij zit opzicht wel goed (een goede zithouding) Je zit zeg maar recht op de scooter en hangt niet onderuit..
Maar je merkt echt dat je weinig comfort hebt op de weg.. Hij is heel erg licht.. Ook het frame is niet stug te noemen.. Banden zijn een beetje zoekerig als je over klinkertje rijd.
Standaard zitten er hele slechte chineese bandjes op (vergelijkbaar met kenda) bij net wegdek word de scooter zenuwachtig, voorband heeft de neiging om los te breken zodat je onderuit gaat (10 inch wielen geven je totaal geen comfort op de weg) Overigens breekt je voorwiel al weg bij 45km/u (als de begrenzers er nog erin zitten)

Voor rem is nogal happerig... Voorvork bied je weinig comfort omdat dit zo stug is als wat.. Bij mij was er na 2700km de demping er al uit.. ( had er geen gekke dingen mij gedaan, dus geen wheelies of zo)
Ook tegenwoordig zitten de kappen er niet goed erop (sluiten niet goed aan)
Er zit verder geen benzine meter op maar een lampje wat zeer onnauwkeurig werkt.

Tegenwoordig is de zip echt een low-budget prijs segment scooter (wat voor een veel te hoog bedrag op de markt staat) (denk zelf dat de new fly je iets meer value geeft dan de zip)
 
Back
Top