Welke scooter voor 2 wat zwaardere mensjes :P

Loek6000

New Member
Tijd hier niet geweest, maar het moet er weer van komen: het kopen van een scooter.

Ik heb tussen 2009 en 2018 een Kymco Agility 50 gehad met alleen maar problemen, vaak viel deze 'zomaar' uit tijdens het rijden. Soms heb ik verschillende dingen gefixed als er weer eens een probleem wat met deze scooter.

Ik wens graag een scooter te kopen waar ik niet zoveel onderhoud moet verrichten, een degelijk model / merk.

Niet duurder dan € 2500,- (als het nieuw is) 2de hands mag.

Ik dacht zelf aan de SYM Symphony ST Blauw of Piaggio Liberty, deze laatste is wel een stukje duurder, ik vraag me dus af of deze beter is dan de Sym, maar de Sym heeft wel een grotere tankinhoud.

Belangrijk dus:
Degelijk
Betrouwbaar
Voor 2 wat zwaardere personen (100 kilo per persoon)
De winkel waar ik het aanschaf moet wel goed zijn in hun service
 
Advertisement - register to remove this

Tijd hier niet geweest, maar het moet er weer van komen: het kopen van een scooter.

Ik heb tussen 2009 en 2018 een Kymco Agility 50 gehad met alleen maar problemen, vaak viel deze 'zomaar' uit tijdens het rijden. Soms heb ik verschillende dingen gefixed als er weer eens een probleem wat met deze scooter.

Ik wens graag een scooter te kopen waar ik niet zoveel onderhoud moet verrichten, een degelijk model / merk.

Niet duurder dan € 2500,- (als het nieuw is) 2de hands mag.

Ik dacht zelf aan de SYM Symphony ST Blauw of Piaggio Liberty, deze laatste is wel een stukje duurder, ik vraag me dus af of deze beter is dan de Sym, maar de Sym heeft wel een grotere tankinhoud.

Belangrijk dus:
Degelijk
Betrouwbaar
Voor 2 wat zwaardere personen (100 kilo per persoon)
De winkel waar ik het aanschaf moet wel goed zijn in hun service
Ik denk dat het voor het gewicht niet zoveel uitmaakt. Je moet vooral kijken naar wat je mooi vind, en in je budget past. Piaggio is zeker wel beter dan een goedkoper merk zoals sym. Met 2 mensen rijdt een scooter nooit super (vind ik persoonlijk) behalve een vespa dan. Elke scooter word (natuurlijk) wel een stuk slomer.

Met goed onderhoudt gaat alles lang mee, alleen het nadeel van goedkope scooters is dat je wel gemiddeld veel sneller problemen krijgt dan bijvoorbeeld een piaggio scooter. En je moet als je het volgens het boekje doet sneller onderhoudt plegen. Niet elke scooterzaak wilt aan goedkopere merken sleutelen al valt dat volgensmij wel mee. Bij mij in de buurt doen de scooterzaken niet moeilijk over het type / merk.

Met jou budget kan je een hele leuke nieuwe zip kopen, maar die is erg krap voor 2 personen. Je kunt ook een tweedehands vespa kopen. Daar kun je goed met twee mensen op, en je hebt het beste merk in de scooter wereld (piaggio)
 
Geen enkele 50cc 4t scooter is goed voor 200kg gewicht. als het om een brom gaat. Voor een snor maakt het veel minder uit (omdat je niet echt met het verkeer mee moet komen.

Heb met mijn liberty s een aantal keer iemand achterop gehad (totaal gewicht zat dan rond de 140 kg) En kon nog wel relatief comfortabel rijden. Met 1 persoon rijdt hij geweldig. En na 3k kilometer geen problemen gehad en altijd in een halve seconde starten (zelfs na dagen buiten met dit weer en een laag sneeuw erop)
 
Klopt ja, ik zat zelf ook te denken aan een 2de hands... En ieder een aparte scooter kan helaas niet, alleen ik kan rijden (ze moet nog leren fiets rijden :) )
Post automatically merged:

Liefst koop ik 2de hands in de winkel, dan heb ik nog 3 maanden garantie, van een ander persoon durf ik niet goed aan......
 
Klopt ja, ik zat zelf ook te denken aan een 2de hands... En ieder een aparte scooter kan helaas niet, alleen ik kan rijden (ze moet nog leren fiets rijden :) )
Post automatically merged:

Liefst koop ik 2de hands in de winkel, dan heb ik nog 3 maanden garantie, van een ander persoon durf ik niet goed aan......
Als je met jou budget naar bijvoorbeeld een tweedehands vespa sprint gaat kijken, heb je echt wel een leuke scooter goed op de lak letten dat is erg belangrijk.

200 kilo is indd erg veel voor een scooter zoals 4slaf zei, als je er echt geen twee wilt ga gewoon eens een proefritje maken met z’n tweetjes en oordeel zelf.

Je kunt ook naar een tweetact kijken, die rijden wel wat sportiever maar een lekker “tour” scootertje heb je dan niet want je moet denken aan de olie, en mag op steeds meer plekken niet rijden.

Wil je eigenlijk je scooter gewoon legaal houden (50km/h) of mag het ook harder? Je kunt namelijk wel een 80cc cilinder + kop monteren op de meeste scooters. Dan rijdt hij echt heel lekker. En kom je goed weg met 2 personen. Op een piaggio scooter heeft zoon cilinder niet zoveel invloed omdat er geen 80cc kop voor is. Maar goed, dan ga je ook weer naar meer onderhoudt toe.
 
Last edited:
Was even te vertellen dat ik Amsterdam woon en 3 keer ben aangehouden met een opgevoerde scooter, dus opvoeren wil ik niet meer.

200 kilo is veel inderdaad, maar we zijn van plan een paar pakken suiker kwijt te raken :p
 
Was even te vertellen dat ik Amsterdam woon en 3 keer ben aangehouden met een opgevoerde scooter, dus opvoeren wil ik niet meer.

200 kilo is veel inderdaad, maar we zijn van plan een paar pakken suiker kwijt te raken :p
Dan zou ik persoonlijk gewoon naar een vespa gaan kijken, zou er wel een alarm op nemen voor in de stad. En heb je de mogelijkheid om hem binnen te zetten? Want een vespa houdt wel van roesten.

Tegenwoordig zijn de vertandingen in snor en brom hetzelfde maar als je toch in de stad rijdt en je gaat voor blauw kenteken kan je misschien een echte korte (dus snor) vertanding van een wat oudere piaggio laten monteren. Krijg je lekker wat trekkracht erbij.
 
Heb ooit een gilera runner rst gehad volledig ontgrenst, 2 takt, trok nog erg hard met 2 personen erop zelfs en je kon goed zitten.

Met een 4takt is het niet vooruit te branden, heb nu een iGet Zip en die heeft het met mij alleen al zwaar. En er is amper plek voor iemand achterop.
 
200 kg is inderdaad erg zwaar. Vooral op de koppeling merk je dat. Die slijten dan erg hard.

Ik ben een grote kerel van 130kg en met mij hebben ze op een heuvel ook al moeite.
Al moet ik zeggen dat een 2 takt me wel met 50 kmpu de berg op krijgt. Een 4 takt lukt dat niet. Op rechte weg eigenlijk nergens last van.
 
200 kg is inderdaad erg zwaar. Vooral op de koppeling merk je dat. Die slijten dan erg hard.

Ik ben een grote kerel van 130kg en met mij hebben ze op een heuvel ook al moeite.
Al moet ik zeggen dat een 2 takt me wel met 50 kmpu de berg op krijgt. Een 4 takt lukt dat niet. Op rechte weg eigenlijk nergens last van.
Dan zie je maar wat voor een grote invloed gewicht heeft. Ik ben 70kg en haal met een 4t 50kmph bergop
 
''Sinds 1 januari 2018 geldt er een milieuzone voor brom- en snorfietsen. Het gaat om 2-takt en 4-takt brom- en snorfietsen met een DET van vóór 1 januari 2011. Brommers, scooters of snorfietsen met een Datum Eerste Toelating (DET) van 2010 of ouder mogen niet meer in de bebouwde kom rijden.''

 
Dan zie je maar wat voor een grote invloed gewicht heeft. Ik ben 70kg en haal met een 4t 50kmph bergop
Heeft zeker invloed. Voor mij is het net alsof er 2 mensen op zitten.
Heb het toen zelfs met een zeer snelle 70cc runner en mijn 125cc ook soort van bewezen.
Die 70cc was erg opgefokt, en die hield mij dus makkelijk bij op mijn 125er, maar zodra ik op de runner reed en mijn maat op de typhoon, dan was de typhoon niet meer bij te houden. Echt bizar.

Ik moet zeggen op 4 takt merk ik het echt met de bergen en mijn gewicht. Met de 2 takt scooters reed ik gewoon met 50 de berg op. Maar ik heb het dan wel over zuid Limburg en dan zeer stijlen bergen van honderden meters tot een kilometer lang. Als ik in de zomer richting epe ga toeren dan trekt zo'n 2 takt ook lekker door de bergen heen. Ik ben bang dat komende zomer de pret minder zal zijn nu ik een 4 takt rijd maar tot nu toe ben ik erg tevreden over de 4takt.
Post automatically merged:

Worden 2 takt nog wel gemaakt en mag dat ook in Amsterdam nog wel?
Volgens mij maken ze al jaren geen 2 takt motoren en scooters meer.
 
Back
Top