Welke scooter meest geschikt? Advies gevraagd!

Nassie

Well-Known Member
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een scooter (25km). Door weer en wind elke dag op de fiets naar m'n werk (15 km heen en terug) en avondstudie (20 km heen en terug) vind ik sinds de geboorte van m'n dochter bijna vijf maanden geleden niet meer haalbaar wat tijd en energie betreft. Ik wil dus voor wat meer gemak en snelheid gaan.

Jaren (2008 ofzo) geleden heb ik een Piaggio fly gehad. Hier was ik erg tevreden mee. Mijn voorkeur gaat dus toch wel weer die richting op. Maar nu viel mijn oog ook op de Peugeot Kisbee of Vivacity.

Daarnaast ben ik aan het twijfelen gebracht door de 16 inch banden van de Piaggio Liberty en Peugeot Tweet, die voor langere ritten weer fijn zouden zijn. Uiteindelijk wil ik ook een kinderzitje op de scooter zetten. Dus zijn de 16 inch banden ook voor de comfort en veiligheid van mijn kindje meer aan te raden dan 12 inch?

Ik wil vooral een scooter (25km) die zuinig is, goed zit (k wil niet íeder hobbeltje voelen) en niet al te klein is (ik ben 1:75; de zip is bijv. echt te klein). Ik denk aan een bedrag van rond de €2000,-

Dus welke raden jullie aan;
12 inch Fly, Kisbee of Vivacity of
16 inch Liberty of Tweet?

Of hebben jullie nog andere suggesties (uiterlijk in dezelfde stijl als bovengenoemden)? Kom maar door hoor!

Hopelijk kunnen jullie me helpen een keuze te maken.
 
Advertisement - register to remove this

Keuzes zijn altijd persoonlijk..

Het is wel zo dat grotere wielen bijdragen aan het comfort op de weg... Je voelt dan gewoon wat minder ieder kuiltje in de weg..
Maar je moet wel in acht nemen dat met 12 inch wielen het niet ineens zeer bedroevend gaat rijden..

Banden voor een 12 inch velg zijn over het algemeen veel makkelijker te krijgen dan 16 inch banden... Grotere wielen is meer van de laatste paar jaar..
Als je bijvoorbeeld winterbanden zoekt zal het wat makkelijker te krijgen zijn voor 12 inch wielen dan voor 16 inch wielen.. (ieder voordeel heeft ze nadeel)
Ook de prijzen en beschikbaarheid van merken kan voor 16 inch wielen heel anders zijn (prijzen hoger, en beschikbaarheid lager)

Raad je in ieder geval aan om je hier bekend mee te maken en eens goed in de gaten houd wat het zal kosten en beschikbaarheid van de banden voor de scooter die je wilt gaan kopen

Van de 12inch scooters zou ik persoonlijk de kisbee al laten varen (scooter gaat je veel onderhoudskosten kosten) Motorblok is chinees en kunnen om veel aandacht en geld gaan vragen.

Met de fly bedoel je waarschijnlijk de new fly... Zit het zelfde blok onder als een piaggio zip 4t, maar heeft hier en daar wel kwaaltjes betreft vocht / regen (met name de kabelboom en verdere elektronica)
Op zicht is het verder geen slechte scooter (alleen de betrouwbaarheid kan wel eens te wensen over laten)

De New viva-city met 4 takt blok is ook een aardige scooter en zal zo rond de kwaliteit van de fly liggen.

De liberty heeft zo ongeveer het zelfde uiterlijk als de new fly alleen met grotere wielen (opzicht geen verkeerde scooter)
 
Als je al tevreden was over de fly, dan neem je naar mijn advies gewoon die. Misschien omdat je er al TEVREDEN over was?
Als je dan iets beters zoekt dan zou ik een kymco people S aan kunnen raden, alles is er top aan het enige min-punt is dat als je over een grote hobbel heen gaat nog best snel het einde van je vering kan bereiken en dat is niet bepaald super maar als je maar 25 gaat hoor je daar niet veel last van te hebben. Overigens hele fijne betrouwbare scooter die ook nog is groot is.
 
Hahaha, goede tip ;-) Het is alleen al weer zo lang geleden dat ik die had. Ik dacht wellicht is het huidige model in vergelijking met anderen niet zo goed als het model van 2007/2008 in vergelijking met anderen toen.
 
Heeft de Liberty overigens ook de "vocht-kwaal", voor zover bekend?

Ik denk dat het ligt waar de scooters gemaakt worden.. De duurdere klassen komen volgens mij uit Italie (al ben ik hier niet zeker van) de wat goedkopere modellen worden in een fabriek in China gemaakt..
Nee niet zo`n fabriek waar de goedkope bami scooters vandaan komen.. Op de processen worden zeker controlle op gehouden.. Maar het is wel zo dat die goedkopere modellen een bepaalde prijs mogen kosten en word er wel eens wat op kleinere dingen bezuinigd..



Als je al tevreden was over de fly, dan neem je naar mijn advies gewoon die. Misschien omdat je er al TEVREDEN over was?
Als je dan iets beters zoekt dan zou ik een kymco people S aan kunnen raden, alles is er top aan het enige min-punt is dat als je over een grote hobbel heen gaat nog best snel het einde van je vering kan bereiken en dat is niet bepaald super maar als je maar 25 gaat hoor je daar niet veel last van te hebben. Overigens hele fijne betrouwbare scooter die ook nog is groot is.

Dat het oude model goed was zegt niks over dat het nieuwe type wel goed is..

Toen de oude versies er waren was het nog niet zo slecht gesteld met piaggio en was het nog rendable om een goed geprijste scooter op de markt te zetten..

Tijden zijn veranderd en productie moet gewoon goedkoper om het product nog aantrekkelijk te houden.
 
Back
Top