Welke rolletjes voor de Kymco Agility 50, last met hoogste versnelling

Status
Not open for further replies.

Loek3000

New Member
Hallo.

Ik heb er nu nog rolletjes inzitten van 6.5 gram (16*13) maar ik hoorde dat als ie hoog klinkt bij hoogste toeren dat ik zwaardere rolletjes moet hebben, of moet ik gewoon de originele rollers nemen?

Maakt het trouwens wat uit welke ik dan neem, met andere woorden is er kwaliteitsverschil? Ik zie deze namelijk onder andere voor 5 € een set van het merk EDGE.
 
Advertisement - register to remove this

Normaal zitten ik deze soort blokjes altijd rond de 5,6 grams.. Ik denk dat je er beter 6 grams erin kan doen, dan met 6,5 grams door blijven rijden..

Voor afstellen kan je beter goedkopere 5 euro rolletjes erin doen, voor langdurig ermee blijven rijden kan je er betere duurdere nemen..
 
Ah ok, maar even voor de duidelijkheid:

Als ik optrek, gaat alles goed, bij toename van snelheid gaat alles goed tot aan de hoogste toeren, dan lijkt ie tegen de limit aan te hangen (wat hoger geluid ook) maar als ik van een brug afrijd dan blijkt er toch nog een versnelling in te zitten, dan pruttelt ie ietswat en gaat daarna nog 10 km harder, maar dat lukt dus niet met een recht vlak (soms wel met wind mee) van de brug af en met wind mee als ik alleen rijd dan klinkt de motor gezond om het maar zo te omschrijven... heb ik iemand achterop zitten, wind tegen, naar boven op een brug, dan blijft ie niet lekker klinken...

Die grammen trouwens, is dat het totale gewicht van die dingen of alleen van het ijzer of plastic wat je ziet?

Trouwens weet je toevallig ook wat het officiële gewicht is wat uit de fabriek komt van Kymco?
 
De vraag is alleen bij welke snelheid op de teller krijg je dan die omschakeling naar de hoogste toeren.. Zou haast gaan denken dat je tegen de begrenzer aankomt die in de cdi zit.. Dan krijg je zoiezo dat als je omhoog gaat of op een vlak stuk rijd hij moeilijk tot niet harder wilt.. En bij een afdaling wel erover heen komt.. (dat is niet vreemd ook omdat als je naar beneden gaat de scooter door eigen massa harder begint te rollen naar beneden en je hem dan zeg maar door de begrenzer heen trekt (tot een bepaalde hoogte)


Het gewicht van de rolletjes is uiteraard per hele complete rol (dus plastic met metaal als een) Dus dan heb je 6x 6grams feitelijk.

Wat het officiele gewicht is zal ik even moeten opzoeken, ben gewoon een particulier en geen scooter dealer..

Ik zie dat het SNOR model 8,5 grams heeft, dus een BROM model moet dan wel al een stuk lichtere rollen hebben:
https://www.zandri.nl/technische-te...koppeling-kymco-agility-12-4-takt-zilver.html

Volgens deze link (zou voor brom moeten zijn) Zou er 6,5grams standaard erin moeten zitten.
https://www.zandri.nl/technische-te...kymco-agility-fat-12-4-takt-zwart-253838.html


In mijn geval bij de piaggio new fly 4t 2v zit er 6,4 grams in (maar ik weet uit eigen ervaring dat deze standaard rolletjes iets te zwaar zijn om de motor lekker op tempo te houden.. Zelf ga ik naar 6.1 grams (malossi HT rollen)

Maar in jou geval als 6,5 grams te weinig toeren maakt. Dan raad ik je toch aan om rond de 6 grams te proberen..


Ik heb hier ook nog een peugeot kisbee staan.. Weet dat er voor de brom 139QMB-e motorblok dat daar standaard 5.6 grams rollen erin zitten.


Als je rollen gaat vervangen bij een 4-takt.. Neem dan nooit te grote sprongen.. Te lichte rolletjes in een 4-takt is niet lekker rijden, aangezien zo`n motor vrij laag in toeren draait. Maar een kleine stap kan al veel doen..
 
Bedankt voor de uitgebreide uitleg... Ja ik heb nu inderdaad 6.5 erin zitten.. Wat ik eigenlijk bedoelde met van de brug af of wind mee is, dat daarna de scooter lekker prettig op volle toeren rijdt, lijkt wel alsof de v-snaar door het variohuis zich helemaal naar onder heeft kunnen verplaatsen waardoor dat ding harder rijd (als ik het goed bedenk)

Trouwens, dat ding gaat nu op volle toeren max 42 km p/u maar als het dus 'meezit' dan gaat ie 10 km harder...

Trouwens, het verhaal wat ik hier neerzet is niet compleet... Al enige tijd heb ik goedkope rolletjes erin (5 € voor 6) en nu haal ik die hoogste snelheid nooit meer... Op het begin nog wel maar dat heeft niet lang geduurd
 
Zit er al een gladde bus in je vario of nog steeds de originele met opstaande rand?
 
Bedankt voor de uitgebreide uitleg... Ja ik heb nu inderdaad 6.5 erin zitten.. Wat ik eigenlijk bedoelde met van de brug af of wind mee is, dat daarna de scooter lekker prettig op volle toeren rijdt, lijkt wel alsof de v-snaar door het variohuis zich helemaal naar onder heeft kunnen verplaatsen waardoor dat ding harder rijd (als ik het goed bedenk)

Trouwens, dat ding gaat nu op volle toeren max 42 km p/u maar als het dus 'meezit' dan gaat ie 10 km harder...

Trouwens, het verhaal wat ik hier neerzet is niet compleet... Al enige tijd heb ik goedkope rolletjes erin (5 € voor 6) en nu haal ik die hoogste snelheid nooit meer... Op het begin nog wel maar dat heeft niet lang geduurd


42km/u ehm.. Dan zit er blijkbaar toch een vario ring erin?? Of ben je hier een snor model aan het opvoeren.. Een ontgrensde brom hoort dan toch wel een stuk sneller te gaan.. Dus er zit blijkbaar dan toch iets niet goed in dat motorblok.
 
Sorry, ik ben dat helemaal vergeten te vertellen... het is een snor.... bij aankoop vroeg de verkoper hem op te voeren... ik dacht altijd dat ie 62 ging, maar later bleek dat ik daar 7 km van af moet trekken, aangezien de teller dit niet goed weer gaf.. met een app heb ik de werkelijke snelheid gemeten en die was dus 55 een paar jaar geleden, nu is dat ongeveer op de teller 49 dus 42 km p/u
Maar nog steeds 6 gram erin?
 
Snor op voeren word hier niet toegestaan, dus je word hierbij dan ook niet meer verder geholpen.
Als je de regelement had door gelezen was je dit vast ergens op dit forum tegen gekomen.
Bij deze word net als bij andere snor opvoer topics dan ook gesloten.

/close.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top