Welke retro scooter voor 1500,-?

Carla1991

Well-Known Member
Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een retro scooter. 25 km
Mijn budget is ongeveer 1500,-
Heb al een sym allo/cello bekeken maar die vind ik veel te duur. Dit is wel het model wat ik leuk vind.
De sym mio vind ik niet mooi.

Heb al op roverbikes.nl gekeken maar vind het design daarvan ook niet echt mooi.

In de stad zie ik veel agm. Is dit wat?
Heb zelf bij de Bouwmarkt een aanbieding gezien van een IVA retro scooter. Is dat wat?

Belangrijkste is eigenlijk dat ik er gewoon zo weinig mogelijk lastigheden mee vind en een leuk scootertje om mee rond te rijden voor een leuk prijsje.
Belangrijk is wel dat de onderdelen makkelijk te krijgen zijn.
Montage is nl niet zo'n probleem.

Kan iemand me adviseren?

Bvd!!
 
Advertisement - register to remove this

Dan zou ik voor een AGM Retro gaan voor dat geld. Als je geen 1000km per maand rijd zijn dat prima scooters.

Bij een AGM dealer kopen, kun je altijd ergens op terug vallen. Belangrijk is gewoon dat er goed en tijdig onderhoud word gepleegd.

Onderdelen zijn meer dan goed genoeg aan te komen.
 
2e Hands kan, al weet je dan natuurlijk nooit wat je koopt en je hebt geen garantie. Iets wat veel mensen wel een belangrijk aspect vinden bij de aanschaf van een bromfiets.

@ Asprientje,

Ik denk dat een AGM Retro veruit de populairste retro scooter is en die zie je het meeste rondrijden.

Altans, dat model. 9 van die 10 chinese retro scooters ziet er zo uit, alleen staat er een ander naampie op.

Maar AGM heeft de scooters op sommige punten nog doorontwikkeld, en geeft goede garantie.
 
het kapwerk is miss niet je-van-het. knipperlicht glaasjes sluiten niet goed af, koplamp idem..
maar het blokje is gewoon goed imo..
zolang je maar tijdig onderhoud pleegt zijn dat echt goeie dingen..
 
Nou sorry maar die chinese Zipjes zitten echt dramatisch in elkaar.

Vind deze reactie niet waar. Misschien is dat bij het 4T model zo, maar het 2T model dat ik heb is ondanks ze goedkoper bouw een uitstekende scooter. Voor dat geld had ik nooit een jetforce of een andere duurder scooter gehad, dan had ik moeten terug vallen op een billerig tomos die naar 1 a 2 jaar helemaal onder de roest plekken en overige schade zit.. Heb een tomos standard gehad een nieuwe, daar bleef ondanks dat hij onderhouden werd amper wat van over.. Die zip die ik nou hebt doet het heel erg goed voor het geld en zitten kwalitatief erg goede orginele onderdelen op noemende:

Het gehele blok (cilinder vario ect is echt goed spul)
De uitlaat is ook super, is nog steeds nieuw.. bij me viva was die al verroest..
Het frame is wel wat zenuwachtiger, maar dat had ik met het eerste model viva-city ook en met een speedfight 2. Je moet er alleen geen 70cc eronder willen zetten, want dan zit ik in me brommobiel nog veiliger en steviger. De zip (kwa prijs / prestatie verhouding) vult het gat juist heel mooi op tussen een tomos en duurdere scooters..
 
Last edited:
Maar AGM heeft de scooters op sommige punten nog doorontwikkeld, en geeft goede garantie.

AGM koopt bij allerlei verschillende fabrieken scooters in, het enige AGM aan een AGM is het logo op de carterdeksel en de sticker. Als jij een paarduizend euro meeneemt naar China kan je ook carterdeksels met "Melv16" erop laten gieten.

AGM geeft 1 jaar garantie. Dat is geen "goede garantie". Dat is ondermaatse garantie, aangezien elk normaal merk 2 jaar geeft en het europees recht eigenlijk ook. Alleen in NL hoeft dat niet want vanwege een kronkel in de wet is hier 1 jaar het minimum. En tsja als je dan zo'n gammele chinese scooter importeert dan maak je daar natuurlijk even gebruik van. Dat ze 1 jaar garantie geven spreekt echt boekdelen.

Wil je een goede retro, haal dan een SYM Chello. Dat is ongeveer hetzelfde ding als een AGM (gebaseerd op hetzelfde ontwerp), maar dan met een goed SYM motorblok eronder en gemaakt in een fabriek die onder Taiwanees toezicht staat en natuurlijk 2 jaar garantie erbij. De scooter is uiterlijk een chinese retro maar de techniek is een stuk beter. En ja dat is bij aankoop duurder. Maar wat denk je dat het onderhoud van zo'n goedkoop chinees (agm) barrel kost. In het 2e jaar ben je met een AGM na een paar kleine storingen zo door dat "prijsvoordeel" heen. Als hij het dan uberhaupt nog doet.

Die bouwmarkt dingen zijn in wezen gewoon hetzelfde als een AGM, winkelwaarde ongeveer 850 euro. Niet aan beginnen tenzij je graag sleutelt.


Ik zit nu al een paar jaar in de 4takt onderdelen handel en je wilt niet weten wat ik allemaal tegen kom tussen de chinese scooter onderdelen. Vergeten klepsteel seals, niet geharde kleppen, zuigerveren te kort ... of te lang... glijbus in vario van uitlubberstaal. En natuurlijk meer roest dan een dozijn oude Opel Kadetts. Ga zo maar door. Ik heb al genoeg gezien om geen chinese scooter meer te willen hebben. Doe jezelf een lol en haal een normaal merk.
 
Last edited:
AGM koopt bij allerlei verschillende fabrieken scooters in, het enige AGM aan een AGM is het logo op de carterdeksel en de sticker. Als jij een paarduizend euro meeneemt naar China kan je ook carterdeksels met "Melv16" erop laten gieten.

Die bouwmarkt dingen zijn in wezen gewoon hetzelfde als een AGM, winkelwaarde ongeveer 850 euro. Niet aan beginnen tenzij je graag sleutelt.


Ik zit nu al een paar jaar in de 4takt onderdelen handel en je wilt niet weten wat ik allemaal tegen kom tussen de chinese scooter onderdelen. Vergeten klepsteel seals, niet geharde kleppen, zuigerveren te kort ... of te lang... glijbus in vario van uitlubberstaal. En natuurlijk meer roest dan een dozijn oude Opel Kadetts. Ga zo maar door. Ik heb al genoeg gezien om geen chinese scooter meer te willen hebben. Doe jezelf een lol en haal een normaal merk.

Ik noem dat ook altijd Chinees waaibomen-staal. Dat is echt gammel. De 2takt uit China (Generic, Keeway, wat CPI blokken zijn) valt nog enigzins mee, maar 4takt is vaak waardeloos.

Je kan echt idd beter een duurdere nemen zoals SYM Chello, of 2takt nemen.
 
Back
Top