Welke olie 4T GY11? + onderhoudsvraagje

RomanaW

New Member
Een vraagje waar ik na veel gelezen te hebben nog geen helderheid krijg wat ik nu het beste kan pakken.
Half synthetische, full synthetisch, 5/30, 5/40, 10/40 etc etc : een wirwar waar ik niet aan uit kom, mede door mij ADD...

Motorolie voor een 4TAKT Iva Jet50- 45km bromscooter met GY11 blok uit bouwjaar 2019.

Vorige keer geloof ik dat er goudkleurige fles van de grote budget winkel in gegaan is.
De Keer nadien door het bedrijf waar ik em gekocht heb de onderhoudsbeurt laten doen dus geen idee wat zij erin gedaan hebben.

Nu rij ik laatste tijd wat vaker op m'n broemie wat "langere" afstanden dan de voorheen kleine stukjes van max 10km per dag.
Nog steeds geen giga afstanden en lang niet elke dag, maar dan kom ik af en toe rond de 40 a 50 km afstand uit op zo'n dag.

De een zegt dat budget shops hun olie er prima in kan, de ander ziet wel degelijk het nut van de merken als Castrol etc.
Maar ook van die laatste heb je zoveel varianten dat ik geen flauw idee heb wat ik beste kan pakken..

Wie oh wie heeft onderbouwde suggesties voor deze dame?
Ik ben al dagenlang aan het lezen maar die chaos word maar niet helder voor me..

Inmiddels zit ie ongeveer rond de 4500km denk ik, maar ik kan ook niet duidelijk info vinden wat echt een MUST is qua onderhoud/vervanging van onderdelen. Op diverse sites vind ik de standaard info maar wat is nu echt noodzakelijk om mijn broemie goed te onderhouden?
 

Attachments

  • FB_IMG_1654692884321.jpg
    FB_IMG_1654692884321.jpg
    116.2 KB · Views: 13
Advertisement - register to remove this

Over motorolie zijn hele boeken geschreven over welke de beste is.

Wat je kan doen is naar het YouTube kanaal gaan van projectfarm. Hij heeft verschillende filmpjes gemaakt waarin hij motorolie test (warm, koud (nieuw en oud), slijtage, ook olietesten door een lab uitgevoerd)
 
Persoonlijk zou ik nooit hele dure olie in een blokje kieperen waarvan de fabrikant voorschrijft dat je om de 2 a 3000 km olie moet verversen, wat geldt voor de meeste Chinese en Taiwanese merken.
Beter iets goedkopere olie in je blokje doen en je nauwgezet aan de onderhoudsintervallen houden dan langer blijven doorrijden met dure olie.
Ik weet niet wat je met onderstaande bedoelt:
Inmiddels zit ie ongeveer rond de 4500km denk ik,
Of dit de totale kilometerstand van je scooter is of dat dit de afstand is die je gereden hebt na de laatste beurt.
Mocht dit laatste het geval zijn, ben je toch al een tijdje met te oude olie aan het rijden en is een oliewissel dringend aan te raden.

Verder zou ik in jouw scooter gewoon 5W40 doen en als je merkt na verloop van tijd als de scooter wat meer bejaard wordt en wat meer olie gaat gebruiken eventueel 10W40, deze is ietsje dikker.
In principe maakt het niet zoveel uit, ze vallen beide binnen het temperatuursbereik van onze landjes.
Regelmatig olie peilen is wel belangrijk, in de zomerperiode als ik, voor mijn doen, veel rij, doe ik dit minimaal 1 keer per 2 weken.

motor-olie-chart.jpg
 
Of dit de totale kilometerstand van je scooter is of dat dit de afstand is die je gereden hebt na de laatste beurt.
Mocht dit laatste het geval zijn, ben je toch al een tijdje met te oude olie aan het rijden en is een oliewissel dringend aan te raden.
Dank je wel (ook aan de andere reageerders!) voor je reactie.
Dat is de totale KM-stand ;-)
Al is het denk ik inmiddels wel een jaar geleden dat ik de olie vervangen heb, daarom dat ik aan het zoeken was wat nu het beste zou zijn.

Het oliepeil controleer ik regelmatig, staat op de peilstok tussen 1/4e & 2/4 . Dus nog oke qua peil maar wel tijd voor vervanging.
Het is mijn enigste vervoersmiddel dat ik heb; dus daar probeer ik wel zuinig op te zijn...

Hij zou eigenlijk ook opnieuw afgesteld moeten worden; hij rijd nu max 45; maar je voelt dat ie eigenlijk harder zou willen waardoor hij wat 'stottert' als ie tegen de max 45 aan komt.
Maar is idd zo'n typisch china ding wat aldus (internet) leverancier met een of ander computerprogramma zou moeten en dus weer voorrijkosten etc.
iets waar ik na flink wat dierenartskosten afgelopen periode voorlopig geen budget voor kan vrijmaken.

Is er behalve de Olie nog iets wat écht noodzaak is om te checken/vervangen rond deze KM-stand?
Ik kwam bijgevoegd schema tegen op i-net maar is dat daadwerkelijk noodzakelijk of eerder 'onzin' ?
4t onderhoud.png
 
Last edited:
Zo'n China scootertje is niet verkeert hoor.
Je moet er alleen zuinig mee omgaan en hem regelmatig vertroetelen met wat onderhoud.
Natuurlijk is de kwalteit niet zoals die van bijvoorbeeld Yamaha, Honda, Piaggio etc.... maar daar betaal je ook naar.

De fabrikanten raden aan dat als je binnen een jaar het aantal onderhoudsintervalkilometers niet haalt, je toch de olie moet wisselen.

Dit komt omdat olie na verloop van tijd toch wat water opneemt (=hygroscopisch) waardoor de smerende werking achteruit gaat.

Normaliter staat in de gebruikershandleiding van je scooter het onderhoudsschema met intervallen en wat er nagekeken of vervangen moet worden.
Ik heb hieronder even het onderhoudsschema toegevoegd van een Kymco Like 50cc, als je, je daar aan houdt, zit je wel goed denk ik zo.


2022-06-09.png
Edit: Ik zag net dat je ook een onderhoudsschema hebt toegevoegd, wat dit precies bij jouw scooter inhoud weet ik niet maar tussen de twee schema's zie je zelfs al wat verschillen.
Bij jouw schemaatje oliewissel iedere 3000km op mijn schemaatje elke 2000km.
Belangrijk is, als je langer van je scooter plezier wilt hebben dat je regelmatig dit lijstje naloopt en of je nu olie vervangt elke 2k of 3k is aan jouw, belangrijk is dat je, je eraan houdt.
Veel is ook maar controle en eventueel bijstellen.
Veel geld kun je besparen als je het onderhoud zelf uitvoert, het is overigens geen "roket science", iedereen kan dit basic onderhoud leren, Youtube is hier een goed hulpmiddel bij.
 
Last edited:
Een vriend van me had jaar of 2 geleden een Peugeot scooter in onderhoud bij hem, en daar zat exact hetzelfde motorblokje in als zijn china scooter.
Uiteraard zal een en ander wel veel uitmaken waar je voor betaald - behalve dan de naam vd scooter- , maar vond dat wel opmerkelijk te noemen haha
In Mei 2020 is er een grote onderhoudsbeurt aan huis gedaan, wat me incl nieuwe km-tellerkabel & voorrijkosten/arbeid 174 euro gekost heeft.
Toen een tijd met kapotte km-tellerkabel gereden, dus ruwe schatting dat ie toen bij die beurt rond de 1400km gereden had sinds aankoop in april 2019. (daarvoor zelf kleine beurt gedaan)

gr beurt.png

Toen ookal het probleem aangegeven dat ie inhoud op zijn 45km snelheid, maar niets mee gedaan.
Toen contact opgenomen en ik kon em laten ontgrenzen zodat ie 50/55 zou rijden en ik dat inhouden minder zou hebben.
maar dan moest ik opnieuw voorrijkosten betalen + ontgrenzen a 99 ; dat was het me toen niet waar.
Sowieso hoeft ie van mij niet harder te rijden; hoef geen boetes te krijgen & sinds ik in November in de polder onderuit gegaan ben over een domme platgereden wortel in een bocht; duurt het sowieso weer even voordat ik terug met volle vertrouwen op broemie zit...

Ff boekje opgegraven:
286124031_576688443885353_8446788812294402285_n.jpg

Ik gok zo adhv de 2 verschillende schemaatjes dat ik nu de luchtfilter, transmissieolie, motorolie (+ filtertje ervan) en evt brandstoffilter & remsysteem vloeistof moet vervangen?
 
Last edited:
remsysteem vloeistof (of is dat zelfde als transmissieolie??)

Remvloeistof zit in je remleiding(en), daar waar je ook een schijfrem hebt.
Vaak zit er bij het achterwiel nog een trommelrem, deze heeft geen remvloeistof maar een simpele remkabel zoals op een fiets maar wel iets dikker.
Tussen de koppeling en je achterwiel zit een "kastje" met tandwielen men noemt dit ook wel de eindoverbrenging, dit tandwielkastje is gevuld met olie, dit is transmissieolie.
Dit is wel andere olie dan de olie die je in het carter van je scooter giet.
 
Had dat idd al opgezocht.
YouTube gaat m'n grote vriend zijn komende tijd haha

Maar klopt dat rijtje zo ongeveer wat ik deze periode moet gaan vervangen? :)
 
Het rijtje klopt.
Alleen het vervangen van de remvloeistof is toch wel een precies werkje, je wil namelijk geen lucht in het circuit krijgen anders werkt/werken je rem/remmen niet goed.
Het beste is om dit voor de eerste keer onder begeleiding te doen van iemand bij je in de buurt die weet waar hij mee bezig is.
Oliefilter heeft jouw scooter niet echt, dit is enkel een gaasje, dit kun je uitspoelen met wat benzine of remmenreiniger.
Verder een interval van 3000 km voor de transmissie olie vind ik wel erg weinig, ik zou dit persoonlijk om de 5000 km doen, maar als je eenmaal weet hoe dit moet bij jouw scooter is dit een werkje van niks.

Heb je deze scooter nieuw of tweedehands gekocht en was er werkelijk geen gebruikershandleiding bij?
Anders even vermelden welk merk en type scooter het gaat misschien dat iemand op dit forum je hieraan kan helpen.
Of beter nog een nieuw draadje starten met het verzoek of iemand je kan helpen aan een user manual van jouw scooter.
 
Bijgevoegd dat filtertje voor de olie, die heb ik zelf wel toen vervangen tussendoor..
Ik heb er 1 boekje bij gekregen : basic boekje dat in het Duits is

De scooter was "nieuw" in de zin dat het een showroommodel was waar 18km op de teller stond en daardoor aan lagere prijs verkocht werd.
Ik had toen dringend nieuwe scooter nodig doordat m'n oude vivacity zo gaar was dat de lokale garage me zwaar afraadde om daar nog iets aan te willen doen van reparaties haha
Maar lopen maar m'n werk was geen optie & door bewindvoering kon ik ook niet aankomen met een Peugeot van €2000.

Maar daarmee komt dus nu het stukje onwetendheid in wat het beste is voor onderhoud Etc...
De laatste geplaatate interval schema stond in het aankoop foldertje. Wellicht dat ze dat zo aanraden door angst voor levensduur vd China scootertjes?

Ik zal sowieso eerst moeten Googlen/youtuben. An sich ben ik aardig handig en nieuwschierig aangelegd maar als ik twijfel of ik iets wel/niet zelf kan: dan zal ik niet zomaar gaan rommelen eraan. Daarvoor heb ik de scooter te hard nodig om nog enigzins buitenhuis te komen.

Zal ook weer ff moeten kijken naar webshops die me het benodigde kan leveren. De lokale scooterzaak rekent penning zestien voor alles wat ie verkoopt, dus liever dan ff uitzoeken of online met de verzendkosten voordeliger uitkomt...
 

Attachments

  • oliefilter-china-kymco-gy6-sym-peugeot.jpg
    oliefilter-china-kymco-gy6-sym-peugeot.jpg
    10.8 KB · Views: 8
Dit is niet zo verschrikkelijk veel , kan komen door de carter ontluchting die van het kleppen deksel naar het lucht filter loopt . Daarvan is de bedoeling dat hij de carterdampen , waar ook olie moleculen in zitten weer opnieuw opzuigt en verbrand . Ligt er ook aan wanneer het filter het laatst is vernieuwd of is uit gewassen.
 
Dit is niet zo verschrikkelijk veel , kan komen door de carter ontluchting die van het kleppen deksel naar het lucht filter loopt . Daarvan is de bedoeling dat hij de carterdampen , waar ook olie moleculen in zitten weer opnieuw opzuigt en verbrand . Ligt er ook aan wanneer het filter het laatst is vernieuwd of is uit gewassen.
Normaal gezien half mei 2020 toen ie z'n grote beurt kreeg..
Zelf nog nooit gedaan doordat ik simpelweg niet wist dat het gedaan moest worden
 
Dan zou ik het schoon maken ,of vernieuwen , en de service intervallen bijhouden . Denk niet dat je je hier zorgen om moet maken , is normaal dat dit deel vettig wordt.
 
Ik wilde dus gezien de olie erin & dat het zolang geleden was, gewoon een nieuwe bestellen.
Nouuu dat blijkt dus niet zo simpel...
al -tig websites bekeken maar zie gewoon geen enkele website die precies dit modelletje hebben :neutral:
 
Back
Top