Welke momentsleutel is toereikend?

Foggy

Active Member
Ik ben op zoek naar een momentsleutel (of meerdere) voor mijn new dink.
Ik weet dat je voor een goed merk tot wel honderden euro's kwijt kan zijn, maar dat gaat niet lukken.
Bij HBM zie ik een hele range aan momentsleutels.
Welke kan ik nu het beste nemen tegen zo laag mogelijke kosten?
Dit zonder het risico om bijvoorbeeld straks een cilinderkop te los of te vast te draaien, aangezien de goedkoopste niet geijkt zijn.
Of luistert dat niet zo nauw?
Ik zat te denken aan eentje van ongeveer 5-20 a 30 NM en eentje van 20-100 NM of is dat teveel?
 
Advertisement - register to remove this

Eigenlijk bijna alles wel.

Alleen de tolerantie is bij de goedkopere vaak wat meer +5%. Maar dat hoeft voor een scooter niet perse een probleem te vormen.

Verder ligt het eraan wat je ermee vast wilt draaien.. Die van 5-30 zit meer in de range voor scooters.

Normaal zit je rond de 8 -10NM. en voor wat dikkere boutjes wat hoger.
 
Aha, dank je wel @eurokit .
Dat scheelt dan een slok op een borrel.
Dan wordt het er een in die range voor de cilinder e.d. plus eentje wat zwaarder voor de vario en de koppeling, aangezien die ca 55 NM vragen, volgens het werkplaatshandboek.

Die 1/4 inch, 1/2 inch en 3/8 inch zijn dat de maten van het vierkantje dat in je dop gaat?
Zo ja, dan moet ik eerst even kijken welke verloopjes ik heb naar m'n eigen doppen.
 
Last edited:
Dank je wel @Bulldog . Als het goed is heb ik nog enkele verloopjes liggen, maar weet niet waar en of het de juiste zijn.
Dan weet ik in elk geval waar ik ze moet halen.

Edit:
Ik heb de sleutels zojuist besteld. HBM bleek exact dezelfde adapterset te leveren voor 2,49 (zelfs de foto was gelijk).
Die ook maar besteld.
Voor de volledigheid ook maar een universele compressietestset erbij gedaan en een bougieborsteltje.
 
Last edited:
Back
Top