Hallo,
Ik heb laatst een Gazelle cazenave gekocht (oldtimer). Deze is vergelijkbaar met een mobylette eeg weet iemand wat voor een ketting ik nodig heb, het gaat om de ketting aan de aandrijfkant.
Alvast bedankt
Mjaa, daar vraag je wat!
Voor het trap (fiets) mechanisme is (meen ik) een normale fietsketting (wel op maat maken) de juiste.
Voor de aandrijving (linkerkant) was deze dacht ik iets breder als zo'n fietsschakelketting...
Maar ik heb werkelijk geen idee waar je dit moet zoeken, is voor mij ook meer dan 30 jaar terug dat ik op zulke brommertjes heb gereden.
Misschien bij Gazelle zelf even navragen een optie?
Kom met google veel tegen wat het niet echt duidelijker maakt, maar via: https://gazelleparts.nl/ is misschien een hit!?
Ze fietsen immers al 100 jaar rond volgens de website .
Zou eens contact opnemen een brommermuseum.
Zij weten wellicht hoe je aan onderdelen kan komen of kunnen meer informatie geven.
Zijn over het algemeen enthousiaste mensen met passie voor oude bromfietsen.
Er zijn diverse brommermusea in Nederland.
Google maar even...
Een voorbeeld:
Ik heb even gebeld met de eigenaar van het brommermuseum in Rhenen en hij wist niet direct de maat maar hij heeft mij even geholpen met het opmeten en ik kwam uit bij een 415 3/16 ketting. Ik krijg hem komende week binnen dan zal ik nog eens posten of hij past.
heel blij hij past gewoon dus ff voor de duidelijkheid het is een 415 3/16 ketting voor Gazelle cazenave of mobylette eeg of andere gelijksoortige oldtimer brommers.
Mooi man, dan is het telefoontje naar dat museum niet voor niets geweest
Puur uit nieuwgierigheid:
Ga je de Gazelle opknappen en restaureren of is het een leuk sleutelobject dat je gangbaar wilt maken?
Ik wil hem graag restaureren alleen ik ben aan het twijfelen of ik hem wel zou moeten herspuiten of dat ik de oude verf moet laten.
Dit is wel mijn eerste project waarbij ik hem echt wil restaureren.
Zo'n Patina look vind ik er wel interessant uitzien. ik denk dat ik de verf even laat zoals het is want het schilfert er niet af en doorgeroest is hij ook niet. maar ik ga sowieso alle kabels enz vervangen en het chroom weer mooi proberen te krijgen.