Welke langere vertanding

smonjirez

Well-Known Member
Hoi mensen,

Ik heb een malaguti phantom AC uit het jaar 0 (eerste type dus) met daaronder:
- DR70RPM
- Gianelli Shot
- 17,5mm dellorto (miss. binnenkort 21mm)
- P1 vario
rest niet belangrijk.

Er zit nu nog een originele vertanding in en hij loopt 95 @ autoteller, maar ik wou dus een andere vertanding steken. Nu vroeg ik me af wat ik het beste kan vervangen, primair of secundair? Primaire setjes zie ik alleen in de rechte variant en ik denk dat dat flink kabaal gaat maken:p (geen ervaring met andere vertandingen), of is het juist beter om een rechte primaire vertanding te hebben met mijn setup omdat de axiale krachten op het primaire blok-lager nu dusdanig groot zijn dat die binnen de kortste keren kapot kan slijten?
 
Advertisement - register to remove this

ik zet er altijd 15-42 secundair van polini in met deze setups , niet te lang ,niet te kort.

een AC heeft een vrij korte secundaire vertanding , en zal dus een primaire set minder effect hebben.

en dat het meer geluid gaat maken met een rechte primaire vertanding klopt , dus dat is een reden om je secundaire set te vervangen ipv primair..
 
12-44 is AC , watergekoeld is 14-43

std primair is voor beiden 13-52

dat zal moeten worden geperst idd , ik doe dit altijd zelf dus kan je niet zeggen wat het normaal kost.
 
zo dat scheelt dan idd nog wel wat zeg...
Ofwel:
Totale reductiefactor standaard AC = 14,667
Totale reductiefactor met die polini secundaire vertanding = 11,2
verschil van 30,9%, das best wel wat...
ofwel dan is mn nieuwe theoretische topsnelheid ong. 125 km/u @ autoteller?:p
of zal mn huidige setup niet genoeg vermogen hebben om hem daar tot aan door te trekken (ga uit van niet?)?
 
Wat ik verwacht staat in mijn laatste post :p. Maar gezien ik zoals gezegd geen ervaring heb met een andere vertanding weet ik het niet zeker :p.
Maar aan jouw reactie te merken ga ik er nog meer vanuit dat ie dan niet genoeg vermogen heeft?:p
Is het dan niet beter om een wat kortere vertanding te monteren dan dat polini setje?
 
godverdomme XD:winner:

Ik denk dat mensen hier wel genoeg ervaring hebben met de DR70RPM, vooral Melf zo te horen.
En uiteraard gaat mn vraag alleen over de situatie waarbij alles goed is afgesteld, en theoretisch met die nieuwe reductiefactor komt het dus sowieso neer op 125 km/u...
maarja hierbij dus de vraag aan mensen met ervaring met DR70RPM + langere vertanding; heeft ie daar ook genoeg vermogen voor of moet ik eerder denken aan 110 ofzo :p (just an indication ;).
 
de snelheid is altijd moeilijk te zeggen ,en wat ik je vertel is gewoon mijn ervaringen met gemiddelde setups , ik heb tig setjes als deze gemonteerd (polini setjes) en altijd was dat gewoon goed..

het is een niet zo'n lange vertanding , dus dat valt wel mee..

verder , ik reedt er zelfs met een luchtgekoelde 50cc met 14mm mee ...
 
I know, maar goed.
maar WAT is jouw ervaring er dan mee :p daar ben ik benieuwd naar... Ik bedoel, mn scoot loopt nu natuurlijk ook goed, daar gaat het niet om.
Wil gewoon weten wat ik er -ongeveer- van kan / mag verwachten, anders heb ik ook niet echt zin om er 80 euro of meer aan uit te geven :p.
 
nou ,de std vertanding is iig te kort , bij zo'n 80/85 gemiddeld maakt zo'n ding al aardig overtoeren meestal.

het voordeel van een langere vertanding is dan dat ie in het middengebied mooier doortrekt , waar de std vertanding meestal al afbouwd en je gaat een stuk langer door..

en de vertanding gaat meer toeren draaien dan dat eigenlijk zou moeten met std vertanding , waardoor er meer slijtage optreedt en dat in de praktijk ook vaker problemen oplevert na een tijdje.

als ik een 70cc setup klaarmaak zet ik er in principe altijd langere vertanding in.
 
Mja das dan toch wel wat ik wil, als ik de brug af rij zit ik onderaan al op mn top, mag van mij idd wel wat langer duren en dan ook wat harder (A) maar een richtlijn qua vermoedelijke topsnelheid (nu dus 95) kun je dus niet geven?:p
 
nee , niet echt , wel over de 100 op de teller , een luchtgekoelde zal iets minder snel lopen dan een watergekoelde , goed afgesteld zou 110 op de teller moeten kunnen ..

echter heb je verschillende tellers , de 1 geeft wat beter aan dan de ander.
 
Over de 100 op de teller zit ik allang :S momenteel iets van 110
Of bedoel je met teller de autoteller?
Is gemeten op een volvo v70, die huidige 95 km/u, en die geeft naar mijn mening nogal laag aan in vergelijking met andere auto's zoals een opel corsa / mazda (waar ik ooit eerder ook de snelheid mee heb gemeten)
 
ik doe altijd erg voorzichtig , schattingen vind ik sowieso al gevaarlijk , dus geef ik niet te hoge snelheden op.

95 echte km's is zeer snel , en dat op autotellers meten is zeer onbetrouwbaar , ten eerste wijken auto's ook altijd af , ten tweede kun je natuurlijk ook met een scheef oog op de teller kijken , en ten derde houden mensen ervan om te overdrijven...

maar het is zeker wel mogelijk..

maar feit is dat een std AC vertanding erg kort is , dus een langere vertanding sowieso beter is , hoe dan ook..
 
Mja fair enough :p Nouja degene die het in de auto heeft gecontroleerd vertrouw ik daar zeker wel in (stief pa:p), en gezien mn vorige rollerbank score geloof ik deze 95 ook wel.
Maar goed, ik zal anders eens controleren of er nog wel de originele secundaire vertanding in zit (ga natuurlijk uit van wel).
16 mei sowieso meeting met een testbank etc. erbij, dus dan zal ik wat meer weten :).
Thanks in ieder geval :)
 
Back
Top