Welke krukas

SvenOlaf

Member
Hallo mensen, ik heb een Metrakit Pro Race 70cc cilinder aangeschaft.
Ik kom verschillende krukassen tegen en weet niet zo goed voor welke ik zal kiezen.
Ik kom ook merken tegen zoals Carenzi en Doppler. Deze zijn wat goedkoper, maar zijn deze wel goed?
En wat voor doorsnee carburateur raden jullie mij aan? Ik zit zelf aan 19mm te denken.

Yamaha Aerox 2takt
 
Advertisement - register to remove this

Doppler (Endurance) heb ik persoonlijk zeer goede ervaringen mee. Degelijke krukas + naaldlager meegeleverd.

Er zijn hier vast wel members die hier weer niet mee eens zijn. Dat ie Doppler assen te licht zouden zijn o.i.d. (meer benzine verbruik...)
Maar het zijn gewoon volle wangen krukassen die lichter zijn opgevuld en verder zeer stevig zijn.

Voor bij de hoogtoerige Metrakit zou een 19mm Dellorto prima gaan. De PHBG 19mm DS bijvoorbeeld.
 
Last edited:
Bedankt voor de reactie, is er ook nog een groot verschil tussen de Dellorto’s zelf?
Bijvoorbeeld de PHGB DS, PHGB DD en PHGB Racing Black?
 
Kleine correctie:
PHBG ipv PHGB

De PHBG DD bestaat volgens mij niet.
PHBG 19mm DS = Racing Black
Er is er ook een in de blanke-metalen versie.
Waar precies het verschil in de letters zit weet ik niet.
Zou even de search hier gebruiken vast iemand die weet waar de letters voor zijn.
 
Welke carenzi bedoel je precies? Heb je daar meer informatie van?

Betreft de krukas, dat is een persoonlijk mening, gelijk om weer geen aanvaring te krijgen met arkAC..
Maar mijn persoonlijke ervaring is dat doppler het soms niet zo nauw neemt om aan de zelfde eisen te voldoen als de Oem krukas. Dus dat een bepaalde merk vario wel op de Oem spec krukas past. En bij doppler wat dikkere type spiebanen gebruikt en het daardoor niet gaat passen..
Ook dat als je een standaard Oem vliegwiel spie wilt overzetten van je standaard krukas naar de doppler dat er wel eens een foutje voorkomt dat het niet past en je er zelf eraan moet gaan rommelen om het werkend te krijgen..

Maar over het algemeen zijn alle race krukassen van hetzelfde kaliber.. verschil zit hem in massive krukassen wangen en of teflon vulstukken.
andere type drijfstang (vorm en afwerking) en je hebt krukassen die een 5mm langere drijfstang hebben.

Dus ik zou haast zeggen dat een race krukas van 80 euro het ook prima gaat doen.. Het echte verschil met standaard is vooral de betere big-end lager die meer warmte en krachten kan hebben..

Voor die cilinder wil je wel 19mm minimaal hebben.. 17,5mm lijkt me een beetje krapjes.


Verschillen van de carburateurs zijn:

De aansluiting op het spruitstuk.. Zo heb je insteek, schuif en klem bevestiging

Het type choke (handmatig of automatisch)

Aanwezigheid van een vaccuum en of olie nippel

Type aansluiting voor het luchtfilter..

En een welke kant van de carburateur de lucht en de stationair schroef zit.
 
Ja dat moet je zeker doen als je lekker veel geld te verbranden hebt. Tenzij je redenen hebt het nodig hebt voor een andere langere krukas slag.


217 euro no way..


Die stage6 is een betere keuze voor 185 euro.

Al zou ik zelf een krukas van rond de 100 - 120 euro zoeken als je geen extras nodig hebt dan alleen een verstevigende krukas.

Heb trouwens nog ergens een Athena P12 liggen voor minarelli horizontaal als iemand intresse hebt (is nieuw in de doos) was voor een project dat niet is door gegaan. En aangezien ik er toch geen Top performance due plus erop ga zetten heb ik daarom die as ook niet meer nodig.
 
Back
Top