welke klasse moet ik gaan rijden?????

Arthur#162

MR. hoed
Sportklasse

sportklasse is voor eerste jaars rijders die in deze klasse tog wat van het sprinten kunnen proeven.dit seizoen duurt tevens maar een eental wedstrijden en tog kan je hier kampioen worden je zal 140 kilo moeten wegen samen met je scooter verder zijn er nog weinig regels bekend maar zullen zeer spoedig volgen
Aantal kernpunten van deze klasse:

-alleen 1e jaars mogen meedoen
-minimaal gewicht van 140 kilo rijder+scooter
-geen compleet seizoen maar wel een kampioenschap

Scooter70B

Scooter70B is een klasse welke afstamt van de oude 'Scooter Standaard' klasse. Het minimale gewicht namelijk 140KG is nog steeds hetzelfde gebleven alleen heeft de (meestal wat zwaardere rijder) meer vrijheid om zo dicht mogelijk bij dat gewicht te komen. Dit heeft in 2010 voor een vol deelnemersveld gezorgt en bijzonder resultaten!
Scooter70B is een interresante klasse voor jou als je wat zwaarder bent en toch wilt mee doen voor het kampioenschap. In deze klasse is nagenoeg alles toegestaan zoals in de Scooter70A behalve dat het gewicht ten minste 140KG moet zijn (totaal met kleding en rijder) en de voorvork dient origineel te blijven.
Aantal kernpunten van deze klasse:
  • Minimaal 140KG, interresant voor de zwaardere rijder
  • Veel vrijheid in het bouwen van de machine
  • Maximaal 70cc
Wil je zeker weten dat deze klasse bij jou past? Lees dan goed onze reglementen door!

Scooter70A

Scooter70A is de klasse die voorheen gezien kon worden als de Scooter70 klasse. De letter A is te danken aan het feit dat er 2 klassen zijn namelijk A en B waarbij de klassen erg op elkaar lijken maar Scooter70A geen gewichtseis heeft.
Al vanaf het begin is Scooter70A een erg competatieve klasse geweest. In deze klasse word er vanuit de basis met een complete scooter gereden maar biedt het reglement behoorlijk veel vrijheid om aanpassingen te doen om prestaties (o.a. gewicht en vermogen) te doen optimaliseren. Vaak zien we in deze klasse de wat lichtere rijders starten en word er gemiddeld genomen elke wedstrijd door meerdere deelnemers onder de magische 7 seconde grens gereden.
Bij deze klasse spelen de bouw van de machine, het totaal gewicht en de concentratie en het lef van de rijder een erg grote rol om voorraan mee te strijden in het kampioenschap.
Enkele kernpunten van de klasse;
  • Maximaal 70CC
  • Beplating / kappen verplicht maar mag aangepast worden
  • Originele wielbasis
  • Geen limiet in minimaal gewicht, besparingen gaan soms dus erg ver
Wil je zeker weten dat deze klasse bij jou past? Lees dan goed onze reglementen door!

Scooter Special

Scooter Special klasse was van oorsprong de 'budget' klasse bij de SBO. Echter doet deze klasse niet meer eer aan deze naam want het niveau bereikt soms ongekende hoogte. Ondanks er vaak niet veel energie gestoken word in het uiterlijk van de machine word dit wel gedaan in het zo effeciënt construeren van het rijwielgedeelte. Daarnaast word er veel doorontwikkeld in het blok en is een wheelybar sinds 2010 toegestaan in deze klasse.
Deze klasse is geschikt voor jou als je veel geeft om motoren techniek maar je een beperkt budget hebt en niet zover wilt gaan als dat bijvoorbeeld in de Super Special klasse dat word gedaan.
Enkele kernpunten van deze klasse:
  • Uit de basis word er gewerkt met een scooter frame, deze mag wel volledig aangepast worden
  • Bepaling / kapwerk is niet verplicht
  • Maximaal 70CC
  • Wheelybar toegestaan!
  • Kan met een beperkt budget aan deelgenomen worden
Wil je zeker weten dat deze klasse bij jou past? Lees dan goed onze reglementen door!


Super Special

De klasse Super Special bestaat al vanaf de start van het scooter sprinten bij de SBO. Deze klasse staat voor techniek en ultieme prestaties. Ieder jaar weer zoeken rijders en monteurs de grenzen op om kracht om te zetten in tijd op de 150 meter.
Door de tijd heen werden er jaar op jaar records verbroken en word er in deze klasse het hardst gereden. In 2008 werden er al tijden gereden van slechts 6.30 seconde op 150 meter, een een run zelfs al 6.17 seconde! Allerlei techniek word er ingezet om prestaties te verbeteren waaronder lachgas, cilinders tot maar liefst 90+cc en tegenwoordig zien we ook 2 x 50cc motoren aan de start!
Enkele kernpunten van deze klasse:
  • Heel veel vrijheid om machine te bouwen naar eigen wens
  • Klasse waar de hoogste snelheden worden behaalt (tot wel 140km/h!)
  • De klasse waar techniek nauwelijks grenzen kent (drukvulling, lachggas, 2 cilinders, etc
 
Advertisement - register to remove this

Back
Top