Welke is het meest geschikt?

Tommegie

Well-Known Member
Ik ben op zoek naar een leuke scooter. Ik moet er per dag zo'n 30 km mee rijden (Heen en terug) Dus ongeveer 50 km per dag....

Mijn budget is 800 - 1000 euro...

Nou heb ik hier genoeg gelezen, en ben ik er van overtuigd dat jullie hier wel een geschikt merk voor een beginnende scooterbestuurder weten.

Ik vraag dit om zo een richting te hebben naar wat ik zoek...

Ik hoef dus nog geen types enzo te horen, maar een merk als aerox of een Aprilia hoor ik het meest over....

Ik zou het mooi vinden als jullie voo mij de geschikte scooter kunnen vinden.

Eisen zijn:

* Moet 50km per dag kunnen trekken
* 2 jaar goed meegaan zonder enige dure onderhoud
* Mag een 2e hands zijn, en mag opzich wel wat harder lopen dan normaal

Verder wil ik nog even weten, wat ik mee moet hebben onderweg, stel er gaat iets kapot of wat, dat het te vervangen is.... Klein spul wat ik dus onder het zadel kan doen en kan gebruiken als hij dr geen zin meer in heeft

Ik hoop dat jullie iets weten voor me.

Groeten
Tom
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb zelf een aprilia sr2000 (morini blok) en ik vind hem perfect rijden voor lange afstanden, Voor passagiers trouwens ook. Voor tussen de 800 en 1000 kan je wel een leuk aprilia'tje halen.

Als je er niet mee gaat kloten gaat elke scooter wel 2 jaar mee.

Voor onderweg kan je altijd ff een standaard klein gereedschapsetje halen bij een scooterwinkel. Verder zou je een extra bougie mee kunnen nemen altijd handig.

Hier trouwens een lijst voor als je een 2e hands scooter gaat halen. (heb de text gekopieert van internet)


Check framenummer, i.v.m. eventuele diefstal… kan bij de politie.
Schat de eigenaar zo goed mogelijk in, hoe hij met z’n spullen om gaat…
Bekijk eventuele schade, en de ernst daarvan…
Vraag waarom hij zijn scooter verkoopt.
Vraag naar de aankoops/reparatie papieren.
Neem dus het liefst iemand mee die kan beoordelen of de schade duur is om te repareren…
Kapotte voorvorken en kromme frames zijn het ergst; altijd testrit maken, door je handen van het stuur te halen als je rijdt, kun je checken of de scooter niet naar links/rechts trekt. Als hij dit wel doet, kan dat duiden op bovenstaande schades… (dan zou ik de scooter al niet kopen, nieuwe voorvork kost al minimaal 500euro).
Ga op de scooter zitten, knijp de voorrem in, en beweeg de scooter op een neer. Hiermee kun je de balhoofdspeling controleren. Als er veel speling op zit, kan dat wat zeggen over achterstallig onderhoud, of op z’n minst over onverschilligheid van de eigenaar…
Let op andere piepjes en kraakjes, en check en alles het doet…
Let erop hoe er aan de scooter is gesleuteld. Losse/slecht passende plaatdelen en beschadigde schroeven/boutjes evenals beschadigingen door schroevendraaiers op het plaatwerk duidt op slordig sleutelwerk. Als de hele garage vol bromfiets/scooteronderdelen ligt, en beweerd dat zijn scooter altijd bij de dealer onderhouden is, zal je hier ook je vraagtekens bij moeten zetten. Iedereen beweerd nl. dat z'n scooter door de dealer onderhouden is, terwijl dat vaak na bijv. een jaar echt niet meer gebeurd...
Let op de gebruikte vervangingscomponenten, zoals banden en eventuele achtervering. Mensen die rondrijden met een verroeste uitlaat en Sjeng-Wong-banden hebben niet de eigenschap veel om hun scoot te geven…
Let op de remschijf/schijven. Er zijn &%$’s die rond blijven rijden wanneer hun remblokjes op zijn, hierbij wordt de schijf beschadigd. Als hij flink beschadigd is, remt hij minder en remblokjes zijn eerder op. Montage van nieuwe blokken verbeterd nix aan de schijf, deze blokken vormen zich naar de groeven van de schijf…
Eventuele extra’s zoals een vario of snelle uitlaat is geen reden om de scooter een aanzienlijke meerwaarde te geven. Betaal daar dus ook niet extra voor! NB; er zijn scooters die een uitzondering zijn, maar deze worden in de regel niet door newbies gekocht…
Let op de bandenslijtage, en dan niet zozeer op de diepte, maar meer de manier. Onregelmatige bandenslijtage kan een aanwijzing zijn voor een kromme voorvork of carterophangpunten.
Let op rare setups; een ventje dat beweerd dat hij altijd standaard onbegrensd heeft rondgereden, maar z’n scooter wel heeft voorzien van een MHR Overrange hoef je natuurlijk niet te geloven. Ook mensen die standaard onbegrensd een andere koppeling kopen hoef je niet te geloven…
Voor specifieke vragen en veelvoorkomende klachten voor een bepaald type scooter is het forum uitgevonden…
Het is niet altijd slim om een scooter te kopen waar 70cc in zit of heeft gezeten, scooter slijten daar enorm van, het frame kan scheef getrokken worden etc. (en al helemaal niet als je hem dan wilt gaan afvoeren naar 50cc, de scooter kan het wel aan, maar dan kun je elk bewegend motoronderdeel gaan vervangen).
Als laatste; gebruik niet je hart, maar je verstand…

Als je nog niet zeker bent of de scooter wel in orde is kun je hem altijd laten controleren bij de ANWB of de scooter nog in orde is. Meer info bij de ANWB.
 
Ten eerste 30+30=60:p
Ten 2e Aerox is geen merk, Aerox is een type, want het is een Yamaha Aerox.

Voor dat geld moet het zowiezo wel een 2de handse zijn, en niemand kan je dan garanderen dat er geen oplopende kosten bij komen. Er kan altijd wat gebeuren. Maja goede merken over het algemeen zijn aprilia yamaha peuggiot etc. Maja het gaar vooral om het blok wat eronder zit. Als je zorgt dat je een scooter koopt met een minarelli motor, of een piaggio motor dan zit het vaak al wel goed.
 
Bedankt Erwin.

Dit was een deel van de antwoorden. Ik weet nu waar ik op moet letten bij het kopen van een scooter. Want 2ehands koop ik hem wel, dus, deze checklist kan ik daar mooi bij gebruiken. Ik denk dat ik er wel een neef van me bij moet hebben omdat die er wat meer van snappen dan ik zelf, die kunnen dan naar die remblokken enzovoort kijken. Een aprillia lijkt me het mooiste... Verder hoor ik goede verhalen over de yamaha aerox.
 
Back
Top