Welke inrij olie

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Pas geleden een nieuwe cilinder op het blok van me peugeot kisbee gezet.
Moet alleen de oude olie nog aftappen, en ik wil hier olie erin doen om de komende 250? 500km? 1000km? mee in te rijden.

Nou weet ik niet precies wat erin gaat vanuit de fabriek bij een 1ste start als de scooter net pas gaat lopen.

Ergens vaag las ik ergens dat ze er mineraal motor olie er voor gebruikte.

Nou doe ik normaal 10w40 motor olie in dat blok, en dat is altijd goed gegaan.,


Klopt het dat hier gewoon mineraal in zit? En moet ik dan een multigrade olie voor gebruiken, of zit hier geen multigrade olie in.

Als het geen multigrade olie is welke dikte moet ik dan hebben?

Als het wel een multigrade olie is, moet ik daarbij gewoon 10w40 erin doen of moet ik dan om technische redenen voor 15w40 gaan?
 
Advertisement - register to remove this

Pas geleden een nieuwe cilinder op het blok van me peugeot kisbee gezet.
Moet alleen de oude olie nog aftappen, en ik wil hier olie erin doen om de komende 250? 500km? 1000km? mee in te rijden.

Nou weet ik niet precies wat erin gaat vanuit de fabriek bij een 1ste start als de scooter net pas gaat lopen.

Ergens vaag las ik ergens dat ze er mineraal motor olie er voor gebruikte.

Nou doe ik normaal 10w40 motor olie in dat blok, en dat is altijd goed gegaan.,


Klopt het dat hier gewoon mineraal in zit? En moet ik dan een multigrade olie voor gebruiken, of zit hier geen multigrade olie in.

Als het geen multigrade olie is welke dikte moet ik dan hebben?

Als het wel een multigrade olie is, moet ik daarbij gewoon 10w40 erin doen of moet ik dan om technische redenen voor 15w40 gaan?
Mij lijkt dat je gewoon 10w40 er in kan doen.
 
Ook op dit motor forum zijn de meningen verdeeld , lees dit stukje maar eens . Ik persoonlijk heb altijd bij gereviseerde motoren er multigrade olie in gedaan , en na 1000 km verversen en ook het oliefilter vernieuwen.
 
Ik heb ook wel gehoord dat veel mensen minerale olie gebruiken voor het inrijden. De voordelen die ze noemden kan ik niet herinneren.
Maar het scheelt iedergeval wat euros. Een andere viscositeit zou ik trouwens sowieso niet doen.
Wat aangeraden werd door de verkoper waar ik nieuwe blokjes vandaan heb is na 200km de olie voor het eerst te vervangen. Dit lijkt me wel logisch aangezien alles dan voor het grootste gedeelte ingesleten is. En die metaal fragmenten wil je zo snel mogelijk je blok uit.
Maar ik denk niet dat het allemaal zoveel uitmaakt.
 
Het nadeel van minerale olie , wat ze ook aan halen op dat forum is , dat als je de olie gaat verversen er nog een deel in het blok achter blijft , en minerale en synthetische olie schijnt niet samen te gaan .
 
Normale 10w40 erin, merk maakt niet uit. Ik gebruik al jaren de goedkoopste van de action. 10w40 is trouwens multigrade.

Bij een nieuwe cilinder de olie na 500 km verversen.
 
Last edited:
Back
Top