Welke inlaat, vario, poulie is dit? mina verticaal

crosserke995

Well-Known Member
Hallo, ik heb gisteren een mbk booster spirit gekocht, minarelli verticaal dus en daar zit het een en ander op waarvan ik niet weet welk type het is.

De vario, een malossi:
staat een nr op 13056.. Iemand die weet welk type het is of aan wat ik het kan herkennen?
Heel de startkoppeling en alles van de startmotor is verwijdert, iemand die weet hoeveel mm ik dan moet opvullen met rondelletjes achter de vario? Ik zag op een filmje hier op het forum 4 stuks maar hoe dik zijn deze dan?



Dan de poulie, ook een malossi en de koppeling die er op zit is een delta clutch, dat staat er in kleine lettertjes op achteraan.. De carters zijn gedeeltelijk bijgefreest waar de poulie zit en de poulie kan maar net in het carter, is dit dan een overrange? En is het normaal dat 1 kant van het lager open is? (zie foto) Het koppelingshuis is 1 met koelribben op, merk TGB ofzo. Daarvoor is de carterkap uitgefreest, kan daar een gewoon koppelingshuis op zonder koelribben of gaat dat niet werken? Kromtrekken ofzo?



En de inlaat is 1 met een V vorm membraan, 2 kanten met plaatjes dus, waar een std maar 1 set plaatjes heeft, iemand die deze inlaat herkent? staat niks op van merk..



En kan het kwaad dat de oliepomp en de aandrijving ervan verwijdert is? ik neem dat er daar niks anders in de plaats moet aangezien de ontsteking er dan voor komt




Ik weet het zijn veel vragen maar alvast bedankt voor de hulp!
 
Advertisement - register to remove this

post eens een foto van heel de vario inc kopelling
de membramen had je vroeger ook, stage6 maakt ze nu nog
oliepomp verwijdert, zelf benzine mengen hé
ik gok dat het een overrange is, koppeling kan ik zo niet zien
 
MHR 05 vario , meet de maat rollen maar eens op.

startmotor e.d. past niet met deze vario en tevens zit er een afstandsbus bij waardoor je niet met andere vario's zult kunnen rijden. deze afstandsbus moet je gebruiken , dat is een geharde bus dus die zou ik niet zomaar even opvullen!

TGB is een grote fabrikant van brom/motorfietsonderdelen , zo ook de imitatiekoppelingshuize met koelribben , wil je dit niet zou ik gewoon een RMS trommel oid nemen , voldoet prima , meet wel even de binnen maat van de trommel op , 105 of 107mm. TGB zit overigens ook op sommige scooters als standaard onderdelen.

bijfrezen kan niet...

de poelies KUNNEN overrange zijn , gewoon even de buitendiameter opmeten. het lager hoort niet open te zijn .

wat een smeerbak btw!!

weet je zeker dat er niks op het spruitstuk of membraanhuis staat? of op de platen?

maakt niks uit dat de oliepomp e.d. weg is..
 
Ok, ik zal morgen eens de rollen meten, achter de vario zat er 1 enkele rondel maar de vario zelf zat los, gelukkig geen schade aan de krukas maar die bus voor achter de vario heb ik dus niet..

Ik zal morgen eens de diameter van het koppelingshuis en van de koppeling zelf meten, en het lager die in de poulie zit is een gewoon skf lager of niet?

Op het membraan zie ik niet direct iets staan maar ik heb al enkele foto's gevonden van stage 6 spuitstukken en gelijkt er zeer goed op dus zal wel stage6 of iets gelijkaardigs zijn.

Ik heb bijna het hele blok uit elkaar en ga alles eens goed kuisen en normaal gezien ook de krukaslagers vervangen want ik voel lichte speling op de krukas als ik op en neer hef.

Morgen post ik ook eens een foto van de cilinder, ziet er ook niet zo goed meer uit, ik denk zelf dat ie voor de vuilbak zal zijn maar zou graag ook eens jullie mening horen, het is een DR70..

Alvast bedankt voor jullie snelle reply's!
 
zet anders even op de foto wat je wel hebt van de vario.

het lager in de poelie kun je niet zomaar vervangen , dan moet het naaldlager er ook uit!

als het lager verder goed loopt zou ik er niks aan doen.

er kan ook speling op de krukas zitten als er C4 lagers in zitten , deze hebben een iets grotere koude speling.
 
Hier een foto van de vario, ik denk compleet op die 1e bus na dan, de rollen zijn 15*19. Ook een foto van mn carter, dus tegen de krukas zou die bus moeten komen(die ik niet heb dan) en dan direct de plaat van de vario?





Hier de koppeling en poulie, de buitendiameter van de poulie is 128mm, de koppeling +-105mm en binnendiamter van koppelingshuis 107mm. Is de koppeling compleet of is daar ook iets tekort? Dat ringetje moet denk ik tussen de poulie en het koppelingshuis hé?







Dan de cilinder, is daar nog iets van te maken? De scooter startte altijd bij de 1e kick.. Is daar met een hoonborstel nog iets mee te doen?









En de uitlaat, is dit een hebo gara? En wat vinden jullie van deze uitlaat op een laagtoerige 70cc?

 
de bus moet je idd nog hebben dan , verder compleet idd. ik denk dat ik nog wel ergens zo'n bus heb liggen , dan kan ik m meten , is een bus van malossi , de std bus past niet namelijk.

koppelingshuis hoort er dan niet in , en dat kan kloppen want volgens mij is er geen Delta clutch koppeling met een diameter van 105 (koppelingsmaat meet je door de trommel te meten) , standaand is namelijk 105 , deze is dus veranderd naar 107 , dat maakt verder niks uit btw!

koppelingstrommel van RMS kost een keer 12 euro , en is prima , ik monteer ze wel vaker.

cilinder is gaar , en nieuwe cilinders zijn niet zo duur..

tuurlijk , het rijdt maar je snapt zelf denk ik wel dat dit niet echt wat meer is..

en IMO ziet ie er ook versleten uit , maar dat zou je moeten meten.

de uitlaat is inderdaad een Hebo Gara , of Hebo Gaar :p

de uitlaat doet het redelijk op std cilinders ,maar 70cc vind ik ze niet echt geweldig op lopen.
 
Ok, bedankt! Zo'n bus ergens los bestellen gaat niet lukken zeker? Ik vind nergens 1 op een webshop..

Ik denk van het blok toch te splitsen en ineens nieuwe lagers en keerringen te steken want voor zover ik zie zit de keerring er scheef in en is ze niet erg droog..

Qua cilinder ben ik er nog niet echt uit, had gedacht aan nieuwe DR70, verder wel goede cilinders neem ik aan en vrij slijtvast?

Die uitlaat ja, ik zie nog wel, Met tijd misschien een yasuni R erop. Eerst de rest wat in orde krijgen, Bedankt voor de hulp!
 
ik denk dat ze wel los te bestellen zijn.

als je het malossi nummer hebt kun je dit vaak wel bestellen.

een keerring moet recht zitten , maar echt nat worden ze meestal niet , wel word er vaak vet aan gedaan , dan kan het vochtig lijken. maar reviseren is beter , want dan weet je ook meteen dat de boel fris is en kom je later niet voor verrassingen te staan.

ik doe het altijd als ik het blok niet ken en het twijfelachtig is , lagers kostten een keer 25 euro incl keerringen , dus waarom niet ?

een DR70 is wel een goed cilindertje.

uitlaat kun je idd altijd nog vervangen.
 
Niemand die nog zo een bus voor achter de vario liggen heeft of weet waar ik 1 kan vinden?

Vandaag blokje gesplitst, ben ik blij dat ik dat gedaan heb, de pasbussen zaten niet eens tussen de carterhelften.. Lagers hebben ook het beste gehad.. Wordt dus ineens volledig gereviseerd, ik ga waarschijnlijk weer voor een nieuwe DR70. Moet je dat lang inrijden dan?

C3 lagers zullen wel volstaan neem ik aan?

En is de poulie die ik heb een overrange of welke is dit? Aangezien de poulie zo groot is..
 
nou , inrijden gaat er gewoon om dat de boel op elkaar aangepast word , er bestaat een kans dat als je meteen de scooter steeds los trekt dat de boel dan vastloopt , puur omdat de materialen nog niet op elkaar in zijn gesleten. maar hoe lang dat duurt ligt aan veel factoren.

het is gewoon een kwestie van gevoel en niet teveel volgas rijden in het begin. Meer olie heeft ook geen nut , goeie olie wel. bij zelf mengen is 1:40 zat.

C3 lagers zijn prima.
 
Ondertussen lagers en een krukas besteld. Van cilinder twijfel ik voorlopig nog tussen een alu of gietijzer.

Wat zijn voordelen en nadelen van beide? Alu is minder inrijden? Wel warmdraaien voor het rijden?

En iemand de afmetingen van die bus die achter een MHR vario moet en eventueel iemand die dit liggen heeft of weet waar ik 1 kan kopen?
 
er zijn geen voordelen of nadelen perse aan gietijzer of alu , het ligt er meer aan waarvoor en waarmee je het wilt gebruiken

inrijden moet je met elke cilinder , warmdraaien met geen 1..
 
mhr vario
delta clutch
grote poulie achteraan
19 of 21mm carbu
powerfilter, aangezien de bevestiging voor originele filter van mn carter af zijn en door mn inlaat het filter veel hoger zal komen
Stage6 of wat er op gelijkt als inlaat met dus een mina horizontaal membraan
uitlaat voorlopig nog die hebo gara, later misschien een yasuni R

Krukas word 1 van TOP performance met C4 lagers
 
inlaat zal niks doen op een simpele setup ..

en zo kun je idd met een std filter rijden , en op een verticaal carter is vrij makkelijk een std filter vast te maken door een stel losse steunen op het carter te maken.
 
Back
Top