Welke elektrische scooters zijn er momenteel allemaal op de markt?

Ik wilde ook overgaan op het plaatsen van een grote zonnepanelen array echter kort geleden hebben de hier bij ons in de buurt, deur voor deur een slimme meter geplaatst.
Afhankelijk van de energiemaatschappij krijg je maar 1/5 to 1/6 van de prijs van gebruikte energie voor de energie die je teruglevert.
Niet echt meer interessant om over te gaan tot aanschaf tenzij je een huisbatterij plaatst zodat je de overtollige energie bewaart voor als de zon niet schijnt echter dan wordt het wel erg duur en nog onrendabeler.
Wat ik niet begrijp is dat ik toch regelmatig zie dat mensen toch nog panelen laten plaatsen.

Vespa/Piaggio is inderdaad erg duur met z'n elektrische scooters echter ik kijk wel eens naar het Youtubekanaal van "Robot" een Vespa/Piaggio dealer uit San Diego (CA) en deze laat af en toe toch wel doorschemeren dat er toch wel wat Issues zijn met de NIU.
Natuurlijk wil hij zijn merk promoten maar over het algemeen lijkt mij dit toch wel een objectieve meneer die ook af en toe wel de minder goeie zaken vertelt.

Maar ik dacht dat hier op het forum ook leden zijn met een NIU, misschien hebben deze er een meer objectieve mening over?

Over het algemeen ben ik niet zo;n voorstander van de elektrificatie van het vervoer en er zitten, mijns inziens toch wel wat nadelen aan:
  • "Tanken" duur lang en laden bij de officiele laadpalen is niet zo heel goedkoop.
  • Er zijn momenteel niet genoeg laadpalen.
  • Auto's zijn nog veel te duur.
  • Als de accu's versleten zijn komt er toch een aanzienlijke kostenpost op je af.
  • Elektriciteit wordt niet altijd erg groen opgewekt.
  • Ons huidig elektriciteitsnet kan het niet aan om massaal elektrische voertuigen te kunnen laden.
  • Als er veel zon is heb je meestal de auto/scooter minder nodig.
  • Als de zon schijnt staat je auto/scooter in vele gevallen op de parkeerplaats van je werkgever.
  • Actieradius is voor de meeste vervoermiddelen veel te klein en op vakantie gaan of een dagje aan zee is niet zo eenvoudig.
 
Last edited:
Er zijn nieuwe batterijen in de ontwikkeling die vrijwel eeuwig meegaan(https://www.google.com/search?clien...uclear+waste&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8). Verwacht er de komende jaren nog niet veel van, maar als die ook maar half zo goed zijn als ze beweren kunnen die wel voor de overstap zorgen naar elektrisch.

Zoals het er nu voor staat is elektrisch alleen maar voordelig doordat je minder onderhoud hebt. Met een zuinige scooter ben je evenveel geld kwijt als een elektrische, doordat de batterijen dus nog zo slecht zijn
 
Een elektrische auto is hier sowieso nog niet aan de orde. Maar een elektrische scooter zou ik nog wel aandurven. Al was het maar omdat ik de panelen nu eenmaal al heb liggen en er zelfs na afschrijving een behoorlijke overcapaciteit op heb.
Ik ben hoe dan ook met je eens @Sparky dat Lithium vooralsnog the way to go is.

Vervelende is dat we niet weten wat de brandstofprijs gaat doen. Ook las ik nog nergens - corrigeer me - wat de verwachte levensduur van een accupack is. Een accupack laad ik op voor rond de €0,40ct. Daar kom ik ±65km ver mee. Daar heb ik anderhalve liter E5 voor nodig. Dus rond de €3,-.
Ik denk dat die dingen rond de Randstad massaler rijden dan hier en daar verwacht ik dat de meeste als eerste vervangen gaan worden? Iemand die daar een lichtje op kan schijnen?
 
Men is bezig om de batterij van de toekomstige auto ook te gebruiken als huisbatterij dus dat zijn 2 vliegen in 1 klap.
Echter dit is naar mijn weten nog niet op de markt, bovendien moet je een soort planner hebben waarin je kunt aangeven hoeveel kilometer je de volgende dag verwacht te gaan rijden zodat je huis de autobatterij niet te ver ontlaadt anders moet je die sanderendaags weer met "dure" stroom uit het net, opladen en dat zet geen zoden aan de dijk.
Bovendien moet de auto wel aan de panelen hangen als het zonnetje schijnt en dit is vaak bij mensen met een baan niet altijd mogelijk omdat ze dan op hun werk moeten zijn.
Achteraf gezien had ik mijn zoon ipv een thermische een elektrische scooter moeten kopen want voor lokaal gebruik lijkt me dit wel een ideale oplossing.

Ik denk dat die dingen rond de Randstad massaler rijden dan hier en daar verwacht ik dat de meeste als eerste vervangen gaan worden?
Dat zou best kunnen.
Een collega van mij heeft voor een prikkie in de randstad een e-scooter gekocht van een aantal jaartjes oud.
Het eerste wat hij heeft moeten doen en wat hij ook wist, waren de accu's vervangen.
Dus een tweedehandse e-scooter kopen is gelijk aan een benzine auto kopen met een kilometerstand van meer dan 350.000 km, je weet dat er over niet al te lange tijd problemen zijn of komen.
 
E-voertuigen zijn t zelfde als LED in de Tuinbouw....
als t allemaal zo geweldig geweest was hadden de tuinders ook al 10 jaar geleden overgestapt op LED ipv HPS 1000DE.
tis zuiniger..daar is alle mee gezegd oja en mooie kleurtjes... opleveren doet t nog JAREN niet.
 
E-voertuigen zijn t zelfde als LED in de Tuinbouw....
als t allemaal zo geweldig geweest was hadden de tuinders ook al 10 jaar geleden overgestapt op LED ipv HPS 1000DE.
Had dat misschien niet ook te maken met dat de printplaat waar leds op gesoldeerd worden gevoelig zijn voor weersinvloeden?

Heb er verder geen ervaring mee (tuinbouw) maar heb er als fietsenmaker genoeg over de vloer gehad waarvan de leds op fietsen e.d. dat de printplaten in notime niet meer werkten vanwege corosie.
(En dat is vandaag de dag nog steeds zo)
 
Back
Top