Welke elektrische scooters zijn er momenteel allemaal op de markt?

Grote beurt bij een elektrische scooter? 100 euro?

Controle van de scooter en een keer de banden op pompen? Enigste serieuze kostenpost is uiteindelijk die accu.
 
1645427658560.png Hij komt bij scootercentrum vandaan. Ik doe het onderhoud gewoon zelf. Zo veel spannends is het niet. na 2 jaar heb je geen garantie meer dus kant onderhoud zelf gedaan worden.
 
Wat bedoelt men eigenlijk met regio inhet kostenoverzichtje in post #43?

Is dit een beurtje geven aan huis of bedoelt men met de straal de actieradius van de scooter?
 
De actieradius van een scooter wordt niet gegeven d.m.v. straal.
Dat snap ik dat dit, strikt genomen, niet hetzelfde is.
Echter men weet nooit hoe andere dit zien en zich uitdrukken.
Dat is ook wat ik wou ondervangen door mijn vraag op de volgende manier te formuleren:
of bedoelt men met de straal de actieradius van de scooter?

Dus als ik jouw antwoord goed interpreteer, is dit een beurtje aan huis of een locatie naar keuze, bijvoorbeeld op je werk, en zijn de bedragen basisbedragen inclusief verplaatsingskosten van diegene die de beurt uitvoert.
 
Goede vrienden van mij hebben sinds december de NIU de MQI+ Sport en zijn er heel tevreden mee. Er wordt veel mee gereden en de actieradius is ook goed. Hij wordt voor woon-werk gebruikt (45km per dag). Vooral de lage kosten van gebruik is positief.

Ik zal uiteraard ook even blijven vragen hoe het is na een jaar gebruik, en hoe dan de ervaringen zijn. Maar zo de 1e 3 maanden is men al erg tevreden. Het altijd beschikbare koppel zorgt ervoor dat het gewoon erg prettig rijd.
 
Wat bedoelt men eigenlijk met regio inhet kostenoverzichtje in post #43?

Is dit een beurtje geven aan huis of bedoelt men met de straal de actieradius van de scooter?
straal van km's voor een beurt aan huis. Ik woon in Zwolle dus het hoogste tarief haha. gaan we niet doen
Post automatically merged:

Goede vrienden van mij hebben sinds december de NIU de MQI+ Sport en zijn er heel tevreden mee. Er wordt veel mee gereden en de actieradius is ook goed. Hij wordt voor woon-werk gebruikt (45km per dag). Vooral de lage kosten van gebruik is positief.

Ik zal uiteraard ook even blijven vragen hoe het is na een jaar gebruik, en hoe dan de ervaringen zijn. Maar zo de 1e 3 maanden is men al erg tevreden. Het altijd beschikbare koppel zorgt ervoor dat het gewoon erg prettig rijd.
mijne heb ik vanaf mei 2021 en tot zo ver tevreden en 1481 km gereden. soms koppelt de accu niet goed met de controller. Daar zijn ze mee bezig doormiddel van een update. Ik heb ook de mqi sport+ scooter (lite versie besteld maar die was niet voorradig en kreeg dus de mqi sport+ met de lite accu.
Verschil qua prijs zit m in de accu en de echte lite versie gaat in modus 1 25km en modus 2 28km.Mijne dus 28 modus 1 en maar liefst 36 in modus 2(32 echte km's).
 
Ik woon in Zwolle dus het hoogste tarief haha. gaan we niet doen
Dat ligt er natuurlijk aan waar die dealer zit.
Zit er geen NIU dealer korter in de buurt?

Die extensie "Lite" heeft dat te maken met enkel de accu of is ook het motorvermogen van de "Lite" lager?

Of zijn er ook andere dingen "Lite" aan?
 
Accu en softeware zijn anders.lite loopt normaal 25/28 en de sport+28/ 36 op de teller.De dealer zit in reeuwwijk. is nogal een afstand en je hebt polderscooter. die zit dichterbij maar daar had ik geen goed gevoel bij.
 
NIU maakt best mooi spul, maar voor mij bleek het toch te kort te schieten (zowel in prestaties als de prijs).
paar jaar terug kreeg ik eens bij wijze van proef een N1S mee voor een rit, en in het begin kon de lol niet op.
tot de accu half leeg was.... de NIU ging expres langzamer lopen om de range hoger te houden, en met een max van 37kmpu moeten invoegen tussen de auto's... brrr

inmiddels rij ik al meer dan een jaar rond met een LS E-Sourini (elektrische china LX) die ik wat bewerkt heb om m wat langer te laten meegaan.
sinds de dag van aanschaf steeds een grijns op mn kop van oor tot oor, en een range van 105km (2 accu's), welke voor mijn doen nét genoeg is.
 
Last edited:
Zo 105 km is een mooie actieradius.
Zijn niet veel mensen die deze afstand dagelijks afleggen op hun scooter, vermoed ik zo.

Een krachtige 3kW motor en dan toch een actieradius van 105km, knap.
Wel jammer dat ze deze scooter leveren met loodaccu's.
Loodaccus zijn zwaar en kun je maar tot 50% van de capasiteit ontladen, zonder schade.
Twee accu's zeg je, hoeveel Ah zijn deze accus in totaal?
Krijg je beide accu's gemonteerd in de scooter of heb je er een in je rugzak/bagagedrager?

Zijn deze accu's uitneembaar of moet je de scooter naast een stopcontact parkeren om hem te kunnen opladen?
 
Zo 105 km is een mooie actieradius.
Zijn niet veel mensen die deze afstand dagelijks afleggen op hun scooter, vermoed ik zo.
yup, maar dan zijn de accu's aan het end wel voor pakweg 94% leeggetrokken.
had m destijds gekocht als experiment en dit was een logische zet daar in, (hoe goed steekt zo'n scooter in elkaar, waar liggen de grenzen van het ding in de praktijk etc.) maar ik doe dat zeker niet nog eens.
het is vooral fijn dat lange tourritten van pakweg 80km gewoon te doen zijn zonder aan laden te hoeven denken.
voor woon/werkverkeer is één accu ruim voldoende.

Wel jammer dat ze deze scooter leveren met loodaccu's.
ja, en die loodversies halen dergelijke prestaties niet, maar ze zijn gelukkig ook met lithium accu's.
Twee accu's zeg je, hoeveel Ah zijn deze accus in totaal?
Krijg je beide accu's gemonteerd in de scooter of heb je er een in je rugzak/bagagedrager?
20Ah per accu, en ja, beide zitten onder de buddy en daarmee is er 0,0 plek voor slot en helm.
Zijn deze accu's uitneembaar of moet je de scooter naast een stopcontact parkeren om hem te kunnen opladen?
beide zijn uitneembaar, en kan je zowel los als via een stekker in de scooter opladen.

overigens zijn deze scooters wel een beetje uit de markt aan het verdwijnen.
kwam er laatst een tegen die de nieuwere versie had, met een 2kw bosch-motor in de achtervork i.p.v. de originele zn-motor.
hij kreeg hooguit 30km range uit zn (veel kleinere)accu, vertelde die....
 
Last edited:
Toch knap, met 40Ah een afstand van 80 a 105 kmkunnen rijden.
Dan gaat jouw scooter toch wel erg zuinig met de geladen energie om.

Heb je misschien een zonnepaneel op je rug/helm? ;)
Maar goed in Nederland zou dit ook niet helpen. :)

Maar je zegt:
maar ik doe dat zeker niet nog eens.
Wat bedoel je hiermee, ben je niet tevreden over deze scooter?

20Ah per accu, en ja, beide zitten onder de buddy
Dat is wel fijn, hoef je niet altijd een WCD te hebben in de buurt van je geparkeerde scooter en kun je de accu's thuis of op je werk laden.
 
Mij Niu heeft een 32 ah accu en gaat zon 60/70 km mee. Wat wel een klein beetje helpt is dat ik niet lang en niet zwaar ben. En dat ik op weg naar werk vrijwel platte stukken heb en veel naar beneden en tijdens remmen een klein beetje energie word terug gegeven., Let wel die 60 / 70 is in standaard modus met langzaam optrekken. ik rij in stand 2 en dat gaat hij maximaal. Dan is 40/50 km misschien wel haalbaar.(let er nooit echt heel erg op) Op het werk kan hij geladen worden omdat de accu er ook uit kan. Enige nadeel van scooters of voertuigen algemeen is OTA. Want als de fabrikant je zachter wil laten rijden door mode 2 te laten vervallen eventueel of accu of scooter blokkeren dit dus gewoon zou kunnen.
 
Toch knap, met 40Ah een afstand van 80 a 105 kmkunnen rijden.
Dan gaat jouw scooter toch wel erg zuinig met de geladen energie om.
De truuk zit hem in hoe je er mee omgaat ;)
Velen rijden een stekker scooter als een brandstof scooter, en daarmee trek je de accu sneller leeg.
Ook bandenspanning, gewicht, windscherm en of je scooter wel of niet "remt" op de motor is van invloed.
Als je zaken als rolweerstand e.d. zo laag mogelijk houd, betaald dat zich zeker terug
Maar je zegt:

Wat bedoel je hiermee, ben je niet tevreden over deze scooter?
Integendeel, ben nog steeds blij met de scooter :)
Maar het is nooit een goed idee om een lithium accu in één keer van 100% naar compleet leeg te rijden (wat ik toen expres deed om te zien waar de grens lag).
De accu "slijt" daardoor veel sneller, a.g.v. de hoge belasting.
Beter is het om de belasting te spreiden over twee accu's, en die ene accu niet continue achter elkaar op en ontladen.
Die accu's bepaalden samen pakweg tweederde van de scooters aanschafprijs, dus als het effe kan doe ik er zo lang mogelijk mee.
 
Last edited:
[On Topic] welke scooters er op de markt zijn?
wel: deelvervoerder check rijd normaal gesproken met NIU's, maar vandaag zag ik dit type in check kleuren staan
Segway E100
Auto-Focus.jpg

op segway's website nog nop te zien (of ik keek niet goed genoeg).
accu zit onder je voeten i.p.v. onder het zadel...
 
Eventjes dit draadje nieuw lezen inblazen.
Ik raak best wel gecharmeerd van een E-scoot. Maar dat komt ook vooral door de recente ontwikkelingen bij de energie leveranciers. Ik heb een smak aan zonnepanelen op het dak liggen en in de praktijk verzorgen die minimaal 45% van mijn stroombehoefte. Het overschot leverde ik terug en daar mocht ik een fijn bedrag van terugzien.
Nu dus niet meer. De vergoeding gaat flink achteruit en het word nu dus een stuk interessanter om dat overschot zelf op te gebruiken. Bv. om een 25km/u E-scoot te laden.
La Souris heeft een leuk model, was al besproken. Maar ik vertrouw die niet echt (ligt aan mij).
Vespa vind ik veel te duur, hoe mooi ze ook zijn.
De Piaggio E-zip is een kek ding, maar 0 comfort voor de bijrijder. Want had ik al verteld dat ik graag tripjes maak door het limburgse Heuvelland met mijn vriendin achterop? Zij moet wel een beetje lekker kunnen zitten. Op de huidige Kisbee zit ze prima en riant.

Daarbij is een beetje actieradius wel een voorwaarde. Afgelopen week hebben we in onze vakantie dagtripjes gemaakt met een gemiddelde van 70km. Door het Heuvelland met wat pittige hellingen en 2 man erop.

De Niu's zijn een optie.
De Segway 110SE en de 125 zijn een mooie optie.
Echt blits is natuurlijk de SuperSoco Cpx met Lithium accu.

Dan pak ik alleen de meer gekende merken. Die waar ik ook service op kan krijgen. We hebben hier zo'n handelaar in de buurt met van die no-name China-scooters, dat risico neem ik niet.

Zijn er inmiddels nog serieuze opties die ik over het hoofd zie?
 
volgens mij heb je ze allemaal wel genoemd...
als je lange tour ritten wilt maken, vallen de meeste kanidaten af wegens een te kleine accu...

en omdat dit een verzameltopic voor e-scooters is:
de Nipponia F3 heeft drie grote accu's onder het zadel en schijnt daarmee 200-300 km mee te kunnen rijden.
i.c.m. de grote wielen zal ie vast goed op de weg liggen.
alleen qua ontwerp hadden ze imo wel wat beter hun best mogen doen:
f3.1_l.jpg
 
Back
Top